sm7vvg said:
Vad jag förstått kör dom ingen cw. Varför vet jag ej.
Tycker det verkar lite lekstuga över allt.
Menar du på fullt allvar att om det inte finns någon ombord som kan CW
så är det en lekstuga ?
> Radioamatörer som inte förstår CW.
> Radioamatörer som inte kan störa av störningarna.
> Snabbutbildning av "radioamatörer" som ska "segla med"?
> Kaptener som inte har behörighet för vissa vatten.
> Snygg PR för Sverige.
Varken du eller en del andra har förstått något alls här.
Du som kan CW och vet hur allt skall gå till. Varför mönstrar inte du på och gör ett jätte
fint jobb för Svensk amatörradio ??
Att sitta här och snacka det går ju fint !
Men hjälp oss, Kom med något bra förslag gör något ! Jag är så stolt över att vi har så
många duktiga radioamatörer här. Men var är ni nu?
Låt mig få lov att tala om (Jag har förstås ingen anledning)
Debaten här talar sitt egna tydliga språk. Att allt som här sägs är av okunskap.
Här kommer FAKTA brev från SOIC !
----------------------------------
Hej!
Här kommer intresserade personer som ska segla med på etapp 3.
Med vänliga hälsningar
Emanuel Persson
SOIC
Eriksberg Pir 4
SE-417 64 Göteborg, SWEDEN
Tel: +46 (0)31 - 779 32 42, Fax: 031 - 779 32 46
Follow the Adventure of The Swedish Ship Götheborg on:
www.soic.se
-----------------------------------
Och här kommer mera !
-----------------------------------
Hej Raili!
Ombord på Ostindiefararen Götheborg finns det en amatörradiostation (anropssignal: 8S8BT) från viken vi kan prata med amatörradioanvändare över hela världen.
För att få sända behöver vi ha en person som har amatörradiocertifikat. Därför undrar vi nu om det finns någon av er på Etapp 3 som har ett sådant certifikat.
Om det skulle vara så att det inte är någon av Er som har ett amatöradiocertifikat, så är GSA (GöteborgsSändareAmatörer) villiga att utbilda ett antal personer utan kostnad. Det kommer att innebära ett antal utbildningstillfällen fram tills avgång.
Om du tycker att det är kul med teknik och vill lägga lite tid på att få ett radioamatörcertifikat, svara då på detta mail så tar jag ut et antal personer som sätts i kontakt med GSA.
Med vänliga hälsningar
Emanuel Persson
Svenska Ostindiska Companiet AB
--------------------------------------
Och ETT AV ALLA SVAR !
--------------------------------------
Hej, jag är absolut intresserad av det! Faktum är att jag var medlem i GSA på 80-talet, och gick en kurs i radioteknik. Jag var gravid och det blev fler barn, vilket kom mellan fortsatt GSA aktivitet. Däremot blev jag under tiden på GSA intresserad av elektricitet, och blev därför elektriker senare. Lite kul.
Jag har kanske lite mer förkunskaper i ämnet än många andra, om man ska snabbutbilda folk. Jag prioriterar absolut detta!
1-2 november tävlar jag i iaido-EM i Bologna, och är borta 27 okr-3 nov, i Italien, för övrigt kan jag tänka mig att lägga all fritid på att förbereda mig inför resan.
// Raili
----------------------------------------
Alltså dessa tjejer och killar lägger undan allt för att lära sig till att bli radioamatörer.
Eller så finns det ingen alls som kör 8S8BT. Dess utom ställer jag och Lasse upp HELT
UTAN BETALNING !
Jag talade med Ulla (SM5XAX) idag ! Hon tyckte, bara det att vi får 5 nya Tjejer som Radioamatörer är helt tillräkligt även om dom bara kan köra 25 QSO under ett tillfälle
som en van operatör kunde ha kört 200 eller mera.
Mera
---------------------------------
Tack vare uppropet från Expeditionsledningen för Ostindiefararen, fick jag en spark att ta upp radiointresset igen. Ni är fantastiska, tack Lasse och Leif för era uppoffringar i tid och tålamod! Idag försvann 12 timmar bara sådär - sittandes framför radiostation. Fin hemsida förresten.
--------------------------------
Jag, Lasse, GSA och våra elever på ostindiefararen Götheborg har gjort detta !
Var har ni varigt sedan ni fick reda på att Göteborg skall till Kina ??
Var har SSA Gjort ??
VI HAR Sponsrat med en station NY !! Inköpt av Lasse för egna pengar.
för att bara nämna lite lite av ALLT !! Vad har du Gjort mer än Snacka SKIT ??
> Verkar vara rena lekstugan av planerarna. En sådan ENORM PR-grej och som fuskas
> totalt bort av "lekledarna/planerarna".
> Jag skäms över detta.
JA DET SKALL DU GÖRA SKÄMS !!!!
> Jan (SM7VVG)
Jag tänker inte att slösa en ända stund mera på detta ! Jag tänker göra ett bra jobb
för Svensk Amatörradio och låter er fortsätta att skvätta adrenalin.
Förmodligen är det samma mekanism som när hypokondrikern drar på sig alla
tänkbara virus.
Jag föredrar ökad serotoninhalt.