OT men elektronikrelatrerat

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Nu håller XYL på att klä granen med diverse prylar. Jag kom som innovativt tänkande person att fundera på om det i framtida julgranar skulle kunna finnas kulor som kan spela jusånger? Alla känner ju till gratulationskort som spelar olika melodier, skule inte nästa generations julgranskulor kunna spela allt från jingle bells till tomtarnas vaktparad?

Ni som kommer i håg radioprogrammet Metropol och gänget som var spanare på vilka trender som komma skulle vet vad jag menar. JAG tror att detta blir nästa "grej" i julgranen. Man klämmer på kulorna så spelar de.
 
Jag har en slips som spelar julsånger lagom till julmiddagen..
När man sedan lämnar bordet mätt och däst efter julmaten borde man ha ett par kalsonger som spelar Helan går..
 
Du är alldeles för sent ute Bjarne. Vi har en liten helelektronisk julklocka i granen som kan spela Jingle Bells om man klappar i händerna. Det enda moderna i pyntväg. Den är nog inne på 7:e året nu så inget nytt. Fabrikerna i Kina översvämmas av sådana prylar och du kan få alla sorters spelande julgranskulor och andra saker därifrån. Finns de verkligen inte i Sverige än?

I övrigt har vi enbart "riktigt" julpynt som är arvegods från mormor och föräldrarna. Finfina glaskulor och små flaggor från 40- och 50-talen som vårdas ömt. Inget krimskrams och ingen plastgran heller. Granen kläs enligt familjens standard och den ser ut som den gjort sedan tidigt 50-tal vilket finns dokumenterat på gamla fotos. Dock är stearinljusen sedan länge utbytta mot elslinga. :-)
 
Du är alldeles för sent ute Bjarne. Vi har en liten helelektronisk julklocka i granen som kan spela Jingle Bells om man klappar i händerna. Det enda moderna i pyntväg. Den är nog inne på 7:e året nu så inget nytt. Fabrikerna i Kina översvämmas av sådana prylar och du kan få alla sorters spelande julgranskulor och andra saker därifrån. Finns de verkligen inte i Sverige än?

I övrigt har vi enbart "riktigt" julpynt som är arvegods från mormor och föräldrarna. Finfina glaskulor och små flaggor från 40- och 50-talen som vårdas ömt. Inget krimskrams och ingen plastgran heller. Granen kläs enligt familjens standard och den ser ut som den gjort sedan tidigt 50-tal vilket finns dokumenterat på gamla fotos. Dock är stearinljusen sedan länge utbytta mot elslinga. :-)

Nåja, då var min prediction inte helt fel, annars är vår julgran också gammaldags. Jag kan bara skratta åt de resterande inläggen och le åt responsen jag fick. Granen på bilden är under - för upplysningen skull - uppklädnand och inte färdigklädd.

Jag trodde verkligen inte att EQL's helelektroniska julklocka i granen fanns, så fel jag hade.

God jul på er alla. Ser fram emot många nya inlägg i forumet, innovativa som gamla och "bakåtsträvande".
 

Attachments

  • gran.jpg
    gran.jpg
    66,8 KB · Views: 41
Last edited:
>>>Jag trodde verkligen inte att EQL's helelektronisk julklocka i granen fanns, så fel jag hade.


Jodå det gäller att hänga med utvecklingen. Prydlig gran ni pyntat. Jag skall väl ta in vår i morgon och kanske kommer det en liten bild vad det lider, utan radiorör som pynt.
 
Back
Top