OTH-radar?

SM3GUJ

Well-Known Member
I helgen hörde jag en bredbandig störning som "hackade" mellan ca 3800 och 3770 kHz.
Är det någon mer som har hört den?
Kan det vara någon form av OTH-radar?
 
Undrar om det finns motmedel i form av synkroniserad sändning för att störa den förväntade radarbilden? Det krävs väl en massa kW förstås.

/ Göstha

Sent from my LT25i using Tapatalk
 
Jag läste faktiskt om någon som hade provat på den gamla hackspetten. Att bara sända telegrafi eller eller foni hade ingen effekt. Men en inspelning av hackspetten som sändes tillbaka så att säga gjorde att den tystnade för ett tag och jag tror till och med att man fick hackspetten att QSYa.
 
Särskilt mycket effekt behövs inte. Du behöver bara överrösta ekot från ett flygplan. Förmodligne räcker det med under 1W, om du bara modulerar "rätt". Men i moduleringen ligger svårigheten. Är det samma sekvens som sänds i varje puls borde det vara lätt att spela in (t.ex. med en SDR-mopttagare) och skicka ut med c:a en puls fördröjning, men har varje puls en egen signatur hinner man nog inte spela in och samtidigt spela upp.

Dessutom är det inte lagligt, och lyckas du riktigt bra kan det vara så att hackspettens ägare blir purken.

//SM5OCI Per
 
Förutom att störa andra användare kan ses som ganska omoget, vilket kanske inte gynnar oss. så får vi komma ihåg att vissa band är exlusiva och andra delar vi med andra och vi får använda de banden underförutsättning att vi gör vad vi kan för att inte störa andra användare.
 
Dessutom är 80m ett delat band

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Last edited:
@DXU: Nej, jag menar inte att de slår tillbaka via IARU. Jag menar att de slår till mer handgripligen. En "civilicerad" stat via vårt utrikesdepartement och sedan polis/SÄPO/etc. En inte fullt lika civilicerad stat kanske skickar en person med en bensindunk och en tändsticka när du är på jobbet.

//SM5OCI Per
 
Förutom att störa andra användare kan ses som ganska omoget, vilket kanske inte gynnar oss. så får vi komma ihåg att vissa band är exlusiva och andra delar vi med andra och vi får använda de banden underförutsättning att vi gör vad vi kan för att inte störa andra användare.
Kan vi betrakta denna OTH-radar som en legitim användare?
Finns det någon allokering för OTH-radar i ITU:s bandplan?
 
Jag tror inte man kan kalla den legitim. Men, bara för att någon annan är ett svin behöver man ju inte själv vara ett svin.

Å andra sidan kan man ju mäta upp pulslängen och ställa in elbuggen med samma pulslängd för en "ditt". Sedan kan man ju ragchea med tyskar "Ich heisse Sheila"...

//SM5OCI Per
 
Kan vi betrakta denna OTH-radar som en legitim användare?
Finns det någon allokering för OTH-radar i ITU:s bandplan?

Jag tycker man bör utgå ifrån att inte ägna sig åt att störa någon på ett delat band. Är de inte legitima så få man börja den officiella vägen.

En tanke... Kanske störverksamhet bli en ny verksamhetsinrikting i vår breda hobby?
 
K-A var är du?
AOM's syn på detta skulle vara intressant.
Under min tid på den omtalade lilla firman på Lovön tillkom en hel del information kring dessa ting och det är nog så att om vi radioamatörer försöker "störa" ut så är det lika effektivt som att använda en eldkastare i snöstorm. När hackspetten var igång så var frustrationen svår på 20mb. Men det fanns ju flera band. Dock fanns på den tiden inte WARC, vill jag minnas :)
 
Hej!
Hackspetten, jo den usligen kommer jag ihåg. Kan väl inte påstå att jag saknade den när den försvann.
Visserligen önskar jag den och andra "störningar" som OTH allt ont, men tanken att försöka störa dem har aldrig funnits.

Frågan är, kan vi förvänta oss mer "störningar" av denna typ i framtiden, jag tänker nu på kortvågsbanden.
 
Skulle gissa att propaganda och "radiokrig" av typen som rådde mellan Kina och Taiwan förut kommer att dyka upp igen förr eller senare. Tittar man på http://www.iarums-r1.org/iarums/latest.pdf så ser man att fiskebojar, fiskare, sjörövare och diverse militära sändare använder amatörfrekvenser. I en troligen framtida hårdare värld kommer nog alla dessa öka i förekomst tyvärr. Mest illa verkar 10m ligga med alla som anväder bandet som landmobil radio-band, taxi i öststater och åkerier i sydamerika m.m. m.m och åter m.m..
 
K-A var är du?
AOM's syn på detta skulle vara intressant.
Under min tid på den omtalade lilla firman på Lovön tillkom en hel del information kring dessa ting och det är nog så att om vi radioamatörer försöker "störa" ut så är det lika effektivt som att använda en eldkastare i snöstorm. När hackspetten var igång så var frustrationen svår på 20mb. Men det fanns ju flera band. Dock fanns på den tiden inte WARC, vill jag minnas :)

Jag är i England i änden av en skakig WiFi-förbindelse på ett småstadshotell.

Det finns ännu inga ITU-allokeringar för OTH-radar, utan man använder banden för fast och mobil trafik lite som man vill.
Möjligen kan de frekvenser där en variant för oceanografisk HF-radar finns kvalificera som sådana
Jag tror dock inte på att störa systemet verkningsfullt genom att det använder en avancerad vågform med pulskompression. Sådana är ganska resistenta mot andra vågformer än sin egen. Skulle man återutsända sändarens vågform skulle saken möjligen hamna i ett annat läge, men det blir kritiskt med att ligga precis rätt i det tidsfönster som mottagaren disponerar för att ta in ekona. Dessutom blir det fråga om avsiktlig störsändning och det kan tas olika illa upp i olika länder.

Skulle radioamatörer ägna sig åt avsiktliga störsändningar får våra mäktiga konkurrenter vatten på sina kvarnar när det gäller minskning eller avskaffande av amatörradions frekvenstilldelningar i en nära eller avlägsen framtid.
Det är svårt att motivera frekvensbanden som det redan är.

73/
Karl-Arne
G3/SM0AOM
 
Det verkar som att vi får våra frekvensband beskurna hur vi än gör. Av både legitima och illegitima användare.
 
Back
Top