Övningsoscillator

SA2CLC

Well-Known Member
Hej på er.
Håller på att lära mig telegrafi så gott det går, och tänkte bygga mig en övningsapparat.
Då jag är lite av en mixtrare så skulle det vara kul med ett enkelt rörprojekt, dvs inga 555ic osv.
Har ett gäng 12volts rör från plymout 58 radion, som jag vet fungerar, 12ad7 blandannat.
Bättre det kommer till nån sorts nytta ist för att ligga och samla damm.
Vad tror ni?
Duger lågvoltsrör, eller bör man slakta den gamla fina philips rörradion, som inte fungerar på fm som står i garaget?
//SA2CLC

Detta kommer att fungera. Förutom röret behövs en liten LF-transformator, lämpligen med en varvtalsomsättning mellan 3 och 5,
för att ordna till resonanskretsen och återkopplingen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Finemang :)
Jo. Nån liten trafo finns nog också i gömmorna, ska då leta mig ett lämpligt schema att utgå från och skrida till verket

Hmm. Jag blir nog tvungen fråga om hjälp av er som kan detta. tänkte att ett projekt som detta skulle vara lätt som en plätt för en rookie, men blir inte riktigt klok.
Någon som har ett enkelt schema?
Röret var inte ett 12ad7, utan ett 12dw8.
//SA2CLC

SA0BUX, tackar för länkarna, dessvärre får jag inte till någon oscillation, i varje fall ej hörbar, förmodligen så är det min lf transformator som inte blir rätt. Provade även en pentod enligt exemplet på sidan du länkade till, men bara ett litet knäpp när man petar på nyckeln.

vi får hoppas att det tunga gardet kommer till undsättning :)

Men en grundregel lär vara att det är väldigt svårt att få en oscillator att svänga, bygg en förstärkare istället :)

SA0BUX, tackar för länkarna, dessvärre får jag inte till någon oscillation, i varje fall ej hörbar, förmodligen så är det min lf transformator som inte blir rätt. Provade även en pentod enligt exemplet på sidan du länkade till, men bara ett litet knäpp när man petar på nyckeln.

För att få till en oscillator krävs det två saker; dels förstärkning och dels återkoppling i rätt fasläge.

Jag skulle föreslå följande koppling:

Sätt en kondensator på c:a 10 nF över den lindning som har flest varv.
Koppla sedan denna till styrgallret och katoden.
Den andra lindningen kopplas i serie med anoden till en spänningskälla på 20 - 30V
Sedan ansluts högohmiga hörtelefoner mellan anod och katod med en annan kondensator, också c:a 5 - 10 nF, i serie.
Om det inte svänger, skifta polerna hos en av lindningarna.
När det väl svänger, kan man ändra tonhöjden genom att ändra värdet på parallellkondensatorn.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Kom att tänka på en bild i en gammal blå/vit QTC. En amatör hade surrat fast sin oscillator i pendeln på ett väggur.
Kommentar under bilden:
-Nu svänger den!

Är det inte så att man måste "lura Murphy" i såna här lägen? Bygger man en oscillator ska man säga tyst för sig själv: Jag bygger en förstärkare! Och tvärtom då om man bygger en förstärkare... :)

Back