Övningstexter för CW-träning?

SM5FLM

Well-Known Member
Hej!
Jag söker exempel på övningstexter för CW-träning.
I första hand "vanlig" svensk text. Dvs. inte kodgrupper e.dyl.

Någon som vet?

/Markku
 
Last edited:
Hej!
Jag söker exempel på övningstexter för CW-träning.
I första hand "vanlig" svensk text. Dvs. inte kodgrupper e.dyl.
Du har redan fått ett utmärkt svar av SM7CZR. Men förakta för all del inte "kodgrupperna". De är lättare att använda om man skall träna in "maskinmässig" skrivning, där texten så småningom förefaller gå direkt från öronen till pennan eller skrivmaskinstangenterna utan att ta omvägen via medvetandet.

När man så småningom vill träna på att ta emot i huvudet, är det naturligtvis bara klartext som gäller.

73 / Göstha
 
Last edited:
Hej!
och tack för era svar.

Jag har i en annan tråd berättat lite om min CW-träning under årens lopp. Jag har alltid varit tvungen att skriva ner texten, vilket jag tycker är en nackdel. Så nu tänker jag göra en omstart på min CW-träning, men först träna på att enbart "läsa i huvudet".

När det gäller träningstexter är jag ändå lite frågande till vad som är bäst. Exempelvis vanligast CW-QSO-orden, eller vanligaste svenska/engelska orden eller en valfri text som bullentintexten e.dyl.

73 de Markku
 
Om du besöker ebook2cw - convert ebooks to morse mp3s och hämtar de program som konverterar *.txt till mp3-ljudfiler så kan du prova själv med att konvertera godtyckliga texter till telegrafi.

Du skulle t.ex. kunna ta löpande text ur dagstidningar, böcker eller andra källor och lagra som mp3.
Sätt takten till ett värde som ligger i överkant av vad du nu kan "ta i huvudet", slappna av och lyssna...

Lycka till och 73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top