Men nog har vi tillräckligt med frekvenser.
Och man kommer ju långt i att utforska exvis 5 MHz genom att lyssna.
För övrigt har jag idag hört OZ på 5 MHz, vet inte vad dom sade men det lär halvintelligent. Nu har jag i alla fall en ny erfaring om hur vågutbredningen beter sig på bandet detta utan att ha behövt sända.
Jag minns som nybliven radioamatör och efter att ha ropat CQ på 3,7 MHz fick svar av en OZ, jag försökte med engelska och kunde genomföra QSO:et. Det verkade som han var lite fundersam när jag bad om engelska.
De
FPD
FPD m fl. de APQ.
Jag uppfattar hela frekvenspektrat som växellådan på en bil. Det finns en optimal frekvens för varje tillfälle som i huvudsak är beroende på: 11-årscykeln, årstiden, tidpunkten på dygnet och avståndet mellan stationerna. Jag är misstänksam när någon nämner att just det frekvensbandet fungerar optimalt alltid. Jag minns min tid i flottan när dom gamla högbåtsmännen försökte övertyga mig att 75 meter (4-MHz) var den bästa frekvensen för QSO med Sverige under en jordenrunt kryssning med "Fylgia". Det skulle vara detsamma som om man påstår "att tvåans växel på min Volvo är den optimala både i stads- och landsvägstrafik".
Alla frekvenser har sitt berättigande. Jag skulle tro att 5-MHz borde vara en aning bättre för ringQSO inom SM under sommaren. Mindre QRN och ett svagare D-skickt. Dessutom blir en halvvågsdipol en aning kortare. 7-MHz brukar inte vara så lämpligt med längre skip-zoner.
Det är intressant att notera att Australien började utnyttja och propagera för att nöjesbåtar skulle utrustas med 5 och 6 MHz radioutrustning.
Jag var på studiebesök 1958 på Sydney Radio (VIS) och där passade man dygnet runt en anropsfrekvens på ett av dessa band (kommer inte ihåg vilket).
Operatören på vakt talade om för mig anledningen till detta frekvensval. På gränsvåg - omkring 1,7 - 4 MHz blir antennen för klumpig och oeffektiv. Dessutom är QRN-nivån enorm på vår sommartid. Om man går över 8 MHz blir visserligen antennen effektivare men tändstörningarna ökar och dessutom får man oönskade skip-zoner. Frekvenser runt 5/6 MHz verkar vara "lagom".
Jag har för mig att ARRLs handbook omnämner att 7 MHz är ett bra val för att köra mobilt från en bil av samma skäl som australienarna påpekade.
Inom parentes sagt så är Australien ett föregångsland när det gäller mobil och fast trafik på HF. Det är nog inte en slump att tillverkarna av HF-utrustning, Codan och Barrett, finns i VK, ett glest land där man utnyttjat HF-förbindelser på ett helt annat sätt än i Europa eller Nordamerika. Flying Doctors är ett bra exempel.
När jag sist besökte västra Pacific, 1985, passade alla kustradiostationer 6215 kHz för såväl nöjesbåtar som stora handelsfartyg. Fartygen hade naturligtvis möjligheten att få samtal med land på närliggande "parade" frekvenser. 6215 motsvarade "vårt" 2182-kHz.
När jag var telegrafist på en "Transare" 1954 och vi angjorde alla hamnarna på Sydamerikas ostkust var enda möjligheten att få QSO med Sverige (SAG) på 4 eller 6 MHz. Det var ett "bedrövligt" solfläcksminimum det året.
Det skulle vara roligt om vi i SM skulle bli tilldelade "spott-frekvenserna på 5-MHz.
73
Bengt SM6APQ