På semester i Thailand

SA4AWB

Member
Skall snart iväg ett par veckor till värmen och försöker finna information om det är ok att ta med sig en FT-817 eller IC-703 till Thailand för lite semesterkörning. Alternativt bara en IC-R20 för att lyssna lite på kortvågen.

Är det någon som har information och/eller egna erfarenheter av detta?
 
Har kollat på länken tidigare men förstår inte riktigt vad som menas. Är det bara för folk som flyttar till thailand eller gäller det även om man bara ska vara på semester i två veckor? I så fall lämnar jag riggen hemma.

Vet någon vad som gäller om man väljer att bara ta med en IC-R20 för att avlyssna lite kortvåg/VHF?
 
"Thailand has concluded reciprocal agreements with the following countries:

Austria
Belgium
Germany
Luxembourg (here is info for Thais to get a LX call)
Sweden
Switzerland
United Kingdom
USA

If you are a citizen of one of these countries and a licensed amateur and you are planning to retire or live and work in Thailand, or if your business brings you here regularly, you can apply for a reciprocal operating licence to obtain equivalent privileges with a Thai licence and callsign, depending on the particular agreement. A reciprocal licensee is normally issued with a callsign in the series HS0Zxx and the licence lasts for five years and is renewable."

"Important!! Do not bring your transmitting equipment to Thailand without first getting your licence and obtaining an import permit. This applies to all transceivers, even handhelds. It is illegal to import or to possess such equipment in Thailand without having proper documentation from the authorities. Even if you have a valid amateur radio operating licence in Thailand, you need an import permit for a transceiver, which must undergo NTC inspection, registration, and receive a licence (after Customs duty has been paid) before it can be used."

Dessa citat besvarar din första fråga. Lämna sändaren hemma!

Lennart
 
Du måste ansöka om licens och importtillstånd för din radio personligen i thailand.
Det kan ta upp till 2-3 månader innan det blir godkänt och då räcker inte dina två veckor.

Lämna riggen hemma och ansök om medlemskap i thailändska klubben, så kanske du kan låna deras klubbstation.
 
Du måste ansöka om licens och importtillstånd för din radio personligen i thailand.
Det kan ta upp till 2-3 månader innan det blir godkänt och då räcker inte dina två veckor.

Lämna riggen hemma och ansök om medlemskap i thailändska klubben, så kanske du kan låna deras klubbstation.

Det kanske inte blir så enkelt att låna klubbstationen...
 
Stackars amatörer, hade jag bott där så hade jag nog byggt mitt hus på en väl förankrad flotte om det går.
 
Sverige har reciprokt avtal med Thailand. Kontakta RAST, du förväntas bli "lifemember" vilket kostar ca 500 SEK.
Notera att riggar med 50 MHz inte är tillåtna i landet. Alla stationer som importeras måste förtullas samt lämnas in till telemyndigheten för godkännande. En IC-718 var inga problem att få igenom i alla fall.
Licensen är giltig i fem år.

73 de HS0ZHR
 
Back
Top