På tal om fyrar, vart har SK6VHF tagit vägen?

SM4GRP

Active Member
Hej,
Undrar bara vart SK6VHF tagit vägen. Har den normalt stadigt på S5-7 på 144.406 men den har varit borta några veckor. Får använda SK1VHF, OZ7IGY etc istället för RIX FM så länge.
73 / Kjell-Göran SM4GRP
 
Det kom litet kommentarer om fyrens litet hårda nyckling som delvis åtgärdats tidigare
vilket föranledde Håkan -CEN (SSA's fyrkoordinator) och undertecknad att ta ner den för att åtgärda.
Jag hade byggt om den gamla med ny XO/Nyckling på samma frekvens men under justering
gick slutstegsmodulen sönder. Den var väl bara 30 år...

Det fanns uteffekt kvar, men avsaknad av spektrumanalysator gjorde att vi bestämde
oss att ta ner bägge och göra en ombyggnad i lugn och ro.

Felet i den nya visade sig vara glapp i en SMA-kontakt (suck...). Konfigurationen på berget
bestod även av ett separat slutsteg vilket gav en uteffekt av ~30W. Även det steget
bars ner. Miljön i kabinen är förvisso "inomhus" men man kan ändå se spår av väderpåverkan
och då det litet av en utmaning att ta sig upp vintertid skulle det vara trevligt att slippa.
Det var den andra delen av beslutet...

Den tredje delen av beslutet var att nätspänningen fluktuerar vilket är en prövning för nätaggregat.
Pga ibland väldigt låga nivåer (180V) har jag under årens lopp implementerat
switchaggregat med breda inspänningsområden. Vid ett tillfälle när 1296-fyren skulle
få ett sådant lyfte jag på den inkommande AC-plinten och noterade tydliga spår efter åska.
Fyren hade klarat sig. Plinten hade fått agera gnistskydd och noterbara bitar metall hade förångats...

Ett möjligt problem med en del switchade aggregat är att man för att åstadkomma breda inspänningsområden
har en automatisk omkoppling mellan direkt likriktning vid 230V och spänningsdubbling vid 115V
När en spänningsdipp uppträder händer det att omkopplingen fallerar och aggregatet går sönder.

Jag överväger därför att använda något linjärt igen. Som tur är har jag diverse transformatorer
med ordentligt separerade primär- och sekundärlindningar.

Kapslingen från en gammal Storno CQF basstation som är vädersäker kommer att
användas. Vikten blir dock en utmaning när fyren skall monteras upp igen.

Det är jag själv som finansierat 144-fyren med kristallbidrag från VMG
och även om Håkan -CEN och jag turats om att åka till QTH'et under årens lopp
har det blivit en hel del bensinpengar. Således tar jag det försiktigt den här gången
i hopp om att antalet serviceresor kan minimeras...
 
Hej och tack för det utförliga svaret.
SK6VHF är det första jag kollar när jag drar igång 2m och jag saknar den (man får väl vara lite nördig för att sakna en radiofyr?). Det blir fint när den kommer igång igen. Lycka till med ombyggnaden och tack för allt jobb du och gänget lägger ner.
73 / Kjell-Göran SM4GRP
 
Uppmonterades i går lördagen 19 oktober.
Ny - förhoppningsvis - förbättrad nyckling.
Nytt drivsteg.
Uteffekten justerad till ~ 15W.
 
Bra jobbat Ulf. Här är den S9 på en HB9CV med pre-amp. Och nycklingen låter fint.
 
Jag hör den även i Falun, trots att min gamla RX i TS-700 kroknar lite med runt 300 µV MPI 6 kHz bort. Har ni lyckats med nycklingsfilter och kanske lägre sidbandsbrus är det bara att gratulera! FSK-nycklingen vi har på MPI är inte helt lyckad. Styrningen av DDS ger momentana frekvensbyten och därmed nyckelknäppar som är ganska starka 6 kHz bort.
/Jan
 
Hörs utmärkt i Vingåker, just nu ett par S-enheter svagare är MPI och SK1VHF, med en 6ele Chen/Cheng fem meter över berget inne i skogen.
Tack för det jobb ni lägger ner på detta!
Janne @ SK5EW
 
Last edited:
Back
Top