PA0FRI aktiv loopantenn

SA2CLC

Well-Known Member
Byggde mig en aktiv skärmad loopantenn (den såg ju så rolig ut att bygga) som finns beskriven på PA0FRI's hemsida och har lite bekymmer med preampbygget.
När man inte riktigt har koll på läget, utan följer scheman, så blir man ställd när det inte funkar.
Byggde en preamp med INA02186, enl. Herr Fritz beskrivning, men jag lyckades inte tämja den riktigt då den hade stor lust att självsvänga.
Gjorde en ny förstärkare ikväll med 2st 2n3866 som också finns beskriven på sidan. Nån hade skrivit lyriska kommentarer om den varianten, och då jag hade ett par såna transistorer så testade jag att bygga ihop en sådan.
Den funkar, och självsvänger inte, men tycker inte att den är någon riktig "performer" heller. Stationer som går S8-S9 lyfter knappt nålen på RX-loopen. Man hör tydligt hur bruset ändras när man lägger på spänning, och hur stationerna blir liite starkare, men inte mycket.
Byggt den enl, schemat, transformatorn på utgången lindade jag trifilärt 10varv på en BN43-202, kopplat upp den som på schemat i övrigt. Kan den vara boven?
Testat lite olika matningsspänningar utan större framgång.
Tips emottages :)
Bjuder några bilder på konstverket iallafall. Grann blev den ju.
IMG_20200213_194344.jpg
IMG_20200213_194351.jpg IMG_20200212_212659.jpg
 
Snyggt bygge med kopparrör och T-koppling.
Jag vet inte vilka skyddsdioder du använder men det ser inte ut som 1N4148.
Andra dioder kan ha för hög kapacitans i värsta fall.
 
bara så jag förstår, det ligger en coax inne i en av böjarna som har anslutits i toppen enl denna bild?
 

Attachments

  • CgMmN.png
    CgMmN.png
    45,2 KB · Views: 35
det ligger en coax inne i en av böjarna som har anslutits i toppen enl denna bild?

Nä, inte så,
Ligger ett varv kopplingstråd i kopparloopen,vars ändar samlas på kretskortet som sitter i det grova kopparröret som pekar nedåt
 
Hej!
Har också självsvängningar på vissa frekvenser. Kan de va 1N4007 som är orsaken? Annars funkar den skapligt.
73 de Tore
 
Har du också byggt med balaserad förstärkare, eller har du en INA-baserad?
Plockade in antennen i morse, återkommer efter jag testat byta 1N4007 mot 1N4148.
 
INA-baserad. Byter du dioderna i den? Inväntar dina resultat innan jag plockar ner min.
 
Man ser att INA02186-varianten har modifierats med ytterligare en konding på 10pF över ingången.
Detta tyder ju på att kapacitansen behövs av någon anledning. Kanske har då diodernas kapacitans ingen betydelse.
INA02186 är ju "unconditionally stable" varför självsvänger då förstärkaren?
"unconditionally stable" betyder ju att förstärkaren inte ska självsvänga oavsett vilken impedans den ser på sin ingång eller utgång.
En förstärkare med över 30dB gain behöver ett bra jordplan och endast en liten induktans i jordbenen ger förstärkaren en återkopplingsväg.
Denna återkoppling kan resultera i självsvängning men även andra återkopplingsvägar måste beaktas.
 
Tack för info ,Michael ! Har försökt kopiera "lyoutet" i byggbeskrivningen. Ska göra ett nytt försök.Vilken typ av 100n-kondingar är bäst?
 
Hur mycket ström drar 2N3866 förstärkaren?
Jag har inga sådana trissor i simulatorn därför frågar jag.
Har testat med BFW16A och då ser det bra ut.
 
Vid 13.8v drar den 33.1ma
OK, jag får då en ström av 28mA och 21dB gain i simuleringen. Detta med BFW16A.
Ganska nära din uppmätta ström tyder på att jag troligtvis kan använda BFW16A.

Min loop är tillverkad av koax och inte lika snygg som en kopparrörvariant.
Trots detta borde den vara OK att jämföra med.

koax loop.jpg
 
Last edited:
Snyggt! Nu under mera kontrollerade former här i källaren så kan jag verifiera att förstärkaren faktiskt fungerar, dock faller gainet ganska mycket under ca 4mhz.
Skillnaden i schemat och mitt bygge är att kondensatorerna parallellt med 390r motstånden är 100nf ist. för 10nf, och som sagt är trafon 10varv trifilärt på en bn43-202.
 
dock faller gainet ganska mycket under ca 4mhz.
Min nedre -3dB punkt, 16kHz. Den övre -3dB vid ca 100MHz.
OBS! jag har bara kört simuleringen med ideal transformator.
Så snart jag har byggt upp förstärkaren så ska jag mäta upp den.

Jag har också kört med 100nF enligt vad står att läsa på PA0FRI-sidan.
 
Stationer som går S8-S9 lyfter knappt nålen på RX-loopen
Samma här men med en annan förstärkare.
Det som förbryllar mig är att jag har god hörbarhet på en liten loop om QRM/noise är lågt.
Jag hör fler stationer på den lilla loopen remote än jag hör på 40m tråd på hemma QTH't
 
Byggt den enl, schemat, transformatorn på utgången lindade jag trifilärt 10varv på en BN43-202, kopplat upp den som på schemat i övrigt. Kan den vara boven?
Jag blir inte riktigt klok på hur han har tänkt att trafon fungerar.
Det finns mätningar på denna trifilärlindade trafo. Bilden visar en 4A11 toroid som på något vis är uppmätt vid -20dBm. Alla trådarna är anslutna till BNC-kontakternas ledare men ingen anslutning till skärm/jord.
Vad har han mätt?
Det står i texten att det är en 1:1 transformator men stämmer det?
 
Back
Top