PA0FRI aktiv loopantenn

Tror det är isolerade BNC kontakter, det är två stift per kontakt. Ett mittstift som är runt och ett platt "jord" stift. Det är svårt att urskilja dem på bilden.
 
det är två stift per kontakt
Ja så är det förståss.
Men hur har han då kopplat en push-pull trafo mellan två kontakter.
Det ser som om han har jordat mittpunkten (två ledare) i den ena kontakten och kollektoranslutningen (två ledare) i den andra.
 
Har inte hunnit med att testa antennen och/eller förstärkaren något mer, men det glädjer mig att andra börjat fundera :)
Trafon har jag, med mina högst begränsade kunskaper, också funderat på. Skulle hellre vilja att spänningen förs in på mittutaget som nu jordas via kondensatorn, typ enl. min snabba skiss??
15820598259682038822687401083961.jpg
 
Skulle hellre vilja att spänningen förs in på mittutaget som nu jordas via kondensatorn
Exakt så hade jag också tänkt mig det hela.
Mittpunkten skall givetvis fortfarande vara jordad med en konding.
Gör man så så får man en 1:1 trafo annars blir det 1:2 och 50 ohm last blir för mycket vilket påverkar gainet negativt.

Jag ritade om schemat från PA0FRI.

2x2N3866 trafo.jpg

Man kan nästan tro att det har blivit fel av misstag.
 
Ska testa imorgon att koppla om den och se om det blir någon skillnad. Synd jag var så ordentlig och lödde fast förstärkarkortet på insidan av kopparröret...
 
Nu blev det skillnad. Lindade ny trafo på en BN73-202 med spänningsmatningen i mittpunkten, så nu vaknade förstärkaren till.
Satte ut loopen igen och får nog konstatera att trots den är snygg så är den inte så bra jämfört med de antenner jag har uppe :)
Både vertikal och inverterat V slår den med hästlängder.
Dock har jag ingen rotor till den, skulle kunna tänka mig att det skulle vara fint att kunna nolla bort lite skräp.
Intressant är att den behöver väldigt låg spänning för "optimal" förstärkning. Kring 2V ger bäst signal/brus på 160/80m.
Över 9V börjar det blandas upp/ner musik och annan bråte från starka rundradiostationer.
Kanske nästa steg blir en vridkondensator och stämma av den för önskad frekvens..:rolleyes:

Jag tror dock att den kommer att uppfylla huvudsyftet ,förutom att vara kul att bygga, nämligen att försöka pejla in en störning som ligger på här
 
Nu blev det skillnad. Lindade ny trafo på en BN73-202 med spänningsmatningen i mittpunkten, så nu vaknade förstärkaren till.
Så bra!
Jag hade tänkt prova förstärkaren till olika loopar som jag har på gång. Få se när det nu blir.
 
Eller en 500pf kapacitansdiod
Jag har två st parallellkopplade BB212 i min loop. Urkopplade för tillfället då jag testar förstärkare.
Det fungerar men då jag troligtvis ska använda den remote så blir det svårt att få till tuningen.
 
Fint. Med facit i hand hade det varit smidigare ifall jag byggt förstärkare och dylikt i en alulåda, istället för att pilla in allt i ett rör..
Fick iallafall chans att lyssna lite igår kväll, och på cw-delen hör den ganska skapligt. Skulle vara intressant att kunna rotera den för att se(!) ifall det hörs stor skillnad.
Dock plågas jag av starka spegelfrekvenser,imd , direkt när jag går över 3.650Mhz. Spelar ingen roll hur jag lirar med spänningsmatningen så börjar det dunka i musik och splattra och låta illa.
Mig veterligen finns ingen stark lokal fm-sändare som kan spöka till det. Möjligtvis någon mellanvågsstation eller stark kortvågsstation som hörs.
 
Dock plågas jag av starka spegelfrekvenser,imd
Beror det på mottagaren kanske, SDR?
Jag har börjat med förstärkaren. Det blir intressant att höra om jag också får problem med imd.

För att min remote SDR ska funka utan imd så måste jag använda ett HP-filter som bryter vid ca 1500kHz. Detta är ju lite tråkigt när man ibland vill lyssna på lägre frekvenser.
Med en mindre/sämre antenn försvinner dessa problem så det är detta jag ska fixa med min loop. Min stora dipol är för mycket för den stackaren.
 
Last edited:
Beror det på mottagaren kanske, SDR?

Kanske, lyssnar med en K3, känns inte som det borde vara däri bekymret ligger, men det går ju fort att testa en annan mottagare.
Borde gå utröna ifall det är MW som stör om det är lugnare mitt på dagen.
 
Har nu provat förstärkaren men den är inte stabil.
Gain var det gott om men om problemet ligger i min utg-trafo eller bara för att jag kör med BFW16A vet jag inte ännu.
Måste koppla upp hela radiolabbet och det är fullt på bordet just nu.
 
Glömt bort att återkoppla i detta.
Fuskade och monterade en färdig GALI84 modul (25db gain) från SV1AFN i loopen. Nu är den stabil, men vääldigt döv. Nu ligger den till sig i ladugården medans jag flyttar antennerna drygt 70m från husen istället.
 
Jag tröttnade på min skärmade loop. Den ger alldeles för svag signal trots resonant avstämmning.
I stället tillverkade jag en klassisk MW loop utav ett träkors och litztråd.

4 turn loop1.jpg
Loopen är lindad med 4 varv och avstämd med en varicon kondensator från en gammal MW radio.
Utkopplingen sker med en ferrittransformator i stället för den kanske vanligare varianten med ett eller flera varv kopplings-link.
Denna antenn ger mycket högre utsignal trots att den är något mindre än koax-loopen.

4 turn loop2.jpg
Loopen tillfälligt uppsatt för prov.
Nu ser man tydligt skillnad på störnivåerna när man vrider på loopen.
Dessutom finns det en riktning som ger markant lägre grundbrus.
 
Back
Top