pa0fri frinear pi kretsen utgångskretsen

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har några frågor angående pa0fri frinear slutsteg och om hur
man ska vända slutstegsrören PL rören ?

Är det någon skillnad på vridkondensatorerna före och efter spolarna i pi filtret att man
använder en kondensator före spolarna och en tregangs vtidkondensator efter spolarna
där alla tre sektionerna är parrallellkopplade eller om man användet PL rör eller EL röroch det
står någonting om hur man ska vända öppningarna på PL rören för att dom inte
ska störa med varandra men jag fattar inte riktigt ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Det skiljer avsevärt på kondensatorerna i Pi-filtret !
Avståndet mellan plattorna på vridkondingen närmast rören är väl nästan 10 gånger större än en vanlig vridkonding avsedd för mottagare, typ en 3-gangad kondensator ur en radiomottagare.
Vad gäller rören så är det i princip ingen skillnad alls mellan rören förutom på EN avgörande punkt, nämligen glödströmen !
PL-rören vill ha 40V och 30mA, EL-rören vill 6,3V och (vill jag minnas) 1,6A
Rören går INTE ersätta med varandra just av den anledningen, i övrigt är dom exakt samma rör.
Outlay på hur du monterar rören är i andra sammanhang kanske upp till tycke och smak, men bygger du ett HF-steg med dessa rör skall alla pinnar utom 3 vara jordade i denna konstruktion.
När du bygger slutsteg för radiofrekvenser kan plötsligen val av geometri plötsligen ha betydelse, till skillnad mot om du bygger ett HiFi-steg.
Att lägga de jordade pinnarna mot samma håll, så du med kortast möjliga anslutning kan ansluta ALLA pinnar på ALLA rör till EN och samma jordpunkt är viktigt !
Ju kortare anslutning dess bättre då anslutningskabeln kommer verka som en induktans (=spole) och det är vad du minst av allt vill ha i en Grounded-Grid-konstruktion som denna.
Därför är valet av "hur du vänder öppningarna" i sockeln / på pinnarna viktigt.
 
Hej och tack för svar och jag frågar eftersom jag har två likadanna tregangsvridkondensatorer med 6 mm axel
som är oanvända som jag funderar på att använda och jag tänkte kompletera med Jackson planetväxlar som
finns i utförande med 6 mm axel eller 1/4 tums axel och så finns det visare att köpa till planetväxlarna.

Men är det så att plattavståndet är för lite på 3 gangsvridkondensatorn som jag har så får jag leta efter en annan
På ca 350 pF som ska sitta nära rören före spolarna med uttagen .

Vilken vridkondensator är det som är för Loading

Det kan ju vara lite knivigt att få tag på en vridkondensator till på ca 350 pF med 6 mm axel men jag provar.


mvh Lasse sm0ydo
 
Hej!

Kondensatorn efter PI-filtret är "Loading".
Ang planetväxlar, det kan bli jobbigt om du måste vrida många varv för att nå ändlägena på "Plate och "Load".
 
Skulle inte rekommendera planetväxlar i den här applikationen. Jag byggde en antenntuner med planetväxlar vid vridkondingarna och det visade sig ta alldeles för lång tid att göra inställningarna, som inte heller behövde vara så exakta för att ge bra resultat. Så jag byggde om och skippade planeterna.
73
Stig
 
Det är ju rätt vanligt att kommersiella slutsteg har planetvåxlar på load och tune rattarna men då låter jag bli det
Jag får skaffa mig en L och C mätare så jag kan mäta och jag har fått tips om en sådan på ebay.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag har en annan tvågangad vridkondensator som är märkt 2 x 460 pF som ser fräsch ut med en lång axel.

Jag köpte mig ett bladmått för att mäta avståndet mellan plattorna i rotorn och statorn och när man
provar med bladet för 0.5 mm så går det fint att få dit det mellan plattorna men räcker det avståndet
till utan att det blir överslag när slutsteget
är i drift eller ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top