Packet radio

SM4WWG

Well-Known Member
En tanke slog mig när jag satt och slösurfade lite på internet. Hur ser det ut med paketradio idag? AX25 alltså? Är det endast APRS som används eller finns det paketradiotrafik kvar på våra band. Förr fanns ju på både BBS:er och DX-cluster via paketradio.

Eller är det helt dött numera?
 
Hej
Här i Eskilstuna så har några tagit upp detta med packet radio igen fast i mindre skala och för experiment. Tror det är 4 st som dammat av sina modem och kör. Själv är jag inte igång...
Mvh Håkan sm5ock i Eskilstuna
 
Körs en del CB-packet på 27.235Mhz
Jaha, "får" man göra det? o_O Minns för lääänge sen innan jag blev radioamatör, att jag skrev till dåvarande (var det Televerket mån tro?) :D och frågade ifall man kunde få köra packetradio på 27 MHz
(med sin privatradiosignal) och fick ett formellt svar att det inte var tillåtet.

Kul iaf att de kör lite packet där nu :)
 
Jaha, "får" man göra det? o_O Minns för lääänge sen innan jag blev radioamatör, att jag skrev till dåvarande (var det Televerket mån tro?) :D och frågade ifall man kunde få köra packetradio på 27 MHz
(med sin privatradiosignal) och fick ett formellt svar att det inte var tillåtet.

Kul iaf att de kör lite packet där nu :)

Vet ej om det är tillåtet men valet av 27,235 MHz är olyckligt eftersom den frekvensen företrädelsevis används för SSB.
 
Back
Top