Panadapter från SDR-Kits - erfarenhet?

SM0TGU

Well-Known Member
Hej,
är det någon som har erfarenhet av panadapter-kiten från SDR-Kits?
https://www.sdr-kits.net/Panoramic-Adaptor-Tap-Boards

Min tanke är att skaffa en begagnad VHF/UHF-rig typ Icom IC-821 och sedan koppla in en SDR för att kunna dra nytta av alla fördelar hos en SDR programvara. Och med fördelen att SDR:en alltid kan vara inkopplad utan att behöva byta antennkablar hela tiden vilket jag får göra nu.
/Lars SM0TGU
 
Har inte någon erfarenhet alls av dess, men läste via din länk och såg intressant ut. Har en TS790E som skulle vara kul att använda denna på.
 
Har Googlat och inte läst om någon som varit missnöjd, och priset är lågt. Så det kan vara värt att prova kanske.
 
Hej!

Jag har gjort en annan variant då jag har modifierat min rigg för separerat RX och TX. (två kablar upp till masten)
Har man separat RX och TX så är det enkelt att sätta en SDR-mottagare på RX-sidan.
Man får dock tänka på att reläet uppe i masten måste ha bra isolation för att inte förstöra ingången på SDR-mottagaren vid TX.
Jag delar RX-signalen mellan rigg och SDR-mottagaren med en 50 ohms-splitter, ~3 dB försvinner men preampens förstärkning kompenserar.
SDR-mottagarens frekvens är fast (den följer inte riggens QRG) men jag är mer ute efter att se hela bandet främst under tester.
Ännu en fördel är att SDR-mottagaren kan visa hela bandet + en fast QRG (tex. 144.174 MHz för att avkoda FT8 eller vad man nu vill)
Det gör då att man har den vanliga riggen fri för andra band.

Under Es-säsongen -20 kunde jag lyssna på 144.300 samtidigt som SDR-mottagaren avkodade FT8 + att jag kunde se ev. aktivitet utanför 300.

Jag kör vattenfallet på en egen 32" skärm och det ger en väldigt bra överblick.

73 Kricke
 
Last edited:
Intressant, det krävs dock lite mer arbete och nog inget jag skulle fixa själv. Får jag fråga varför du väljer att sätta reläet uppe i masten, och inte efter din rigg?
/Lars
 
Intressant, det krävs dock lite mer arbete och nog inget jag skulle fixa själv. Får jag fråga varför du väljer att sätta reläet uppe i masten, och inte efter din rigg?
/Lars
Uppe i masten nära antennen sitter preampen/LNA och reläet.
När man gör som jag räcker det med en bra koax (lite loss) på TX-sidan och en enklare koax (mer loss) på RX-sidan.
Man klarar sig då med ett bra relä istället för två stycken, reläerna som sitter i tex. SP-2000 och andra "on the shelf-preamps" har enkla reläer.
Dessa har oftast dålig isolation och klarar inte så hög effekt, i alla fall på högre frekvenser.

73 Kricke
 
Last edited:
Jag kör som -VTZ med separat TX och RX-port på riggen. En lågförlust TX-koax upp till koaxrelä i masten där 144-stacken skiftas mellan sändar-koaxen och preampen. Ner till mottagar(na) billig TV-koax 75 Ohm som slutar i en splitter till mottagaren och även har 2 st utgångar till SDR.

Tänker komplettera i masten med 70 cm antenner och då blir det simultan dubbelfunktion på mottagarkoaxen med hembyggda VHF/UHF-diplexers i bägge ändar så jag kan nyttja samma kabel både på 2 och 70. Givetvis med koaxrelä och preamp även för 70cm. Diplexerfunktionen gör så att jag slipper koppla om och kan mata mottagarna (TS2000) samtidigt eller så att säga utan omkoppling eller relän.

Har även en SDR-sticka på en utgång från HF-mottagaren.

Däremot kommer koaxrelän inne och ute då att användas på sändarkoaxen för att köra den i "fast" läge för 2m eller 70cm.

Men först rotorbyte... och det är för kallt.
 
Snygga lösningar men kräver som sagt ombyggnad av riggen som jag förstår det. Tanken med panadapter för mig att det är enklare och jag troligtvis klarar av att installera det själv.
 
Snygga lösningar men kräver som sagt ombyggnad av riggen som jag förstår det. Tanken med panadapter för mig att det är enklare och jag troligtvis klarar av att installera det själv.
Oklart hur man separerar RX/TX på IC-821 men på TS-2kX var det relativt enkelt.

73 Kricke
 
Back
Top