PANEL METER 150mA och 1.5A

Det börjar bli en brist på sådan mätare.
Efterfrågan är väl mindre än förr.
Han som lindar vridspolar avled för några år sedan och ingen har tagit över hantverket.
Du vill ha 15 som skalafaktor, och Voltmeterar med 15 Volt finns ju att köpa.
Att plocka ur förkopplingsmotståndet, ger dig en mätare med exvis 100 uA till 1 mA, och sedan använda yttre shuntar är en möjlighet.
Lite pilligt dock att bygag shuntar men det är fullt möjligt.
Allt från en längd ihoprullad kopplingskabel till lågOhms motstånd kan fungera som shunt. Cut and try gäller.
Med en skalpell finns möjlighet att skrapa bort mätområdet på skalan, dvs Volt, Sen får man märka på panelen på sin apparat vad mätaren har för mätområde.
Det finns även datorprogram i vilka man kan skapa helt nya skalor.

Siffervisande panelinstrument börjar bli billiga och kan vara en ersättning. Men är inte lika roliga att läsa av vid dynamsika förlopp. Samt kräver eget nätaggregat, 5 Volt eller liknande.

De Roy SM4FPD
 
Men SM7VZX, att bygga om mätare som är så roligt.....

de Roy

Nu har jag fått tag i instrument som passar mig storleksmässigt. Jag har mät deras inre resistans och detta är 400ohm, det är allt jag vet.
Om jag ska använda de så att de passar till det värdet jag önskar mäta, kommer jag att rita skalan med WB6BLD's program for ritning. Hur kan man kolla dess mättområde och om de mäter linjärt eller ej?
 
Är det ett vridspoleinstrument så är det oftast linjär skala.
vridjärn blir olinjära med går för både lik och växel.
Det kanske finns en gammal skala påd et och då ser man ju om det är linjärt.
Genom att koppla uåpp det med annan mätare, för ström och spänning med variael spänningskälla och eventuella motstånd går det att komma fram till vad det är.

de
Roy
SM4FPD
 
Är det ett vridspoleinstrument så är det oftast linjär skala.
vridjärn blir olinjära med går för både lik och växel.
Det kanske finns en gammal skala påd et och då ser man ju om det är linjärt.
Genom att koppla uåpp det med annan mätare, för ström och spänning med variael spänningskälla och eventuella motstånd går det att komma fram till vad det är.

de
Roy
SM4FPD

Tack Roy, den skulle användas som VU-meter, ursprungligen...
 
Då kan det finnas en liten likriktare i instrumentet.
Den måste du ju ta bort om du skall göra en A-meter av det.

de
Roy
 
Då kan det finnas en liten likriktare i instrumentet.
Den måste du ju ta bort om du skall göra en A-meter av det.

de
Roy

Så ser den ut, kan inte öppna på baksidan och titta...
 

Attachments

  • panel_instrument.jpg
    panel_instrument.jpg
    95,8 KB · Views: 148
Eftersom instrumentet också har en batteriskala är det troligen ett
vridspoleinstrument utan likriktare.
Sannolikt har också "VU-karaktäristiken" hos instrumentet ordnats externt, så man kan anta att det är en vanlig mikroamperemeter med 500 uA eller så fullt utslag.

Bästa sättet att verifiera sort och fullskaleutslag är att sätta det i serie med ett motstånd och ett annat instrument samt ansluta till en variabel spänningskälla.

Om utslaget växlar riktning när polariteten skiftas så saknar instrumentet inbyggd likriktare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Eftersom instrumentet också har en batteriskala är det troligen ett
vridspoleinstrument utan likriktare.
Sannolikt har också "VU-karaktäristiken" hos instrumentet ordnats externt, så man kan anta att det är en vanlig mikroamperemeter med 500 uA eller så fullt utslag.

Bästa sättet att verifiera sort och fullskaleutslag är att sätta det i serie med ett motstånd och ett annat instrument samt ansluta till en variabel spänningskälla.

Om utslaget växlar riktning när polariteten skiftas så saknar instrumentet inbyggd likriktare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Vilken sort, värde av motstånd ska man använda? Kan du rita en enkel skiss?

Tanken är att använda till YU1AW stutsteg.

Varför sätter YU1AW värde på Ig instrument till 150mA medan G3SEK i sin triode manual säger att Ig till en GS35B kan gå upp till 400mA?

Då egentligen behöver jag fixa skala 500mA respektibe 1.5A.
 

Attachments

  • gs35-2m-yu1aw.gif
    gs35-2m-yu1aw.gif
    6,2 KB · Views: 204
Om du skall ha samma instrument till båda mätställena så måste du koppla om shuntarna också. Det ställer ju krav på omkopplaren. Kan du inte försöka få tag på två separata instrument med olika mätområden?

/Ingvar
 
Om du skall ha samma instrument till båda mätställena så måste du koppla om shuntarna också. Det ställer ju krav på omkopplaren. Kan du inte försöka få tag på två separata instrument med olika mätområden?

/Ingvar

Har 4 sådana instrument, tanken är att inte använda samma instrument utan en för Ig och andra för Ia med olika SHUNT och ritning på skala.
 
Eftersom instrumentet också har en batteriskala är det troligen ett
vridspoleinstrument utan likriktare.
Sannolikt har också "VU-karaktäristiken" hos instrumentet ordnats externt, så man kan anta att det är en vanlig mikroamperemeter med 500 uA eller så fullt utslag.

Bästa sättet att verifiera sort och fullskaleutslag är att sätta det i serie med ett motstånd och ett annat instrument samt ansluta till en variabel spänningskälla.

Om utslaget växlar riktning när polariteten skiftas så saknar instrumentet inbyggd likriktare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Har testat denne, FLUKE visar 0.01mA vid full utslag på den lille...och den växlar ritningen när polaritet skiftas :)

Har testat en annan instrument med samma förutsättningar men kan ej få full utslag på skala oavsett spänningen eller värde på potentiometer :confused:
 
Back
Top