Parrallellkoppla relän

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag vill kunna starta och stoppa en Elecraft K2 genom ett relä, men relän jag har klarar max 10A vilket är för lite med tanke på att riggen kan dra upp till 20A.
Kan jag parallellkoppla två 10 A relän för ändamålet?
 
Hej!
Det "enkla" svaret är att skaffa ett relä som tål belastningen i fråga.
Dock, jag tror att eftersom (?) reläna inte kommer öppna/sluta vid full belastning så är det inget problem.
Problemet blir när de manövreras vid full belastning, reaktionstiden är säkert lite olika mellan de två, och således kan ett relä få onödigt med stryk en kort stund.
 
Vi hade två st parallellkopplade reläer för att ladda upp en kondensatorbank i en motor-drive.
Vid något enstaka tillfälle fallerade ett relä. 1000-tals enheter producerade.
 
Eller kör med en Kontaktor för högre strömmar och vad för spänning ska manöverspolen ha på Kontaktorn ?

tänk på att det kan vara skillnad på likspännings och växelspännings relän

mvh Lasse sm0ydo
 
Finns medel för inköp kan man ju fundera på ett SolidState-Relä för likström.
Har nätagget kanske någon ingång "Enable"? Funderat på att bryta riggens agg
på primärsidan? (tillkommer ett litet agg för internetaccessen...)
 
24 AC Volt kontaktor brukar man kunna köra på 12 V DC utan att dom brinner upp
I spolen mvh Lasse sm0Ydo
 
För att få bättre brytförmåga gällande likström så kan man använda en flerpolig brytare/relä/kontaktor och seriekoppla flera poler, då blir "gapet" vid öppning större genom att det blir "flera gap i serie".

Har dock ingen aning om vilken faktor på brytförmågan man kan tänka sig att det ger...
 
Eller så köper du ett helljusrelä, finns för femtio spänn på Biltema och klarar mer än dubbelt vad den radion drar.
 
Back
Top