Passiv telefonrepeater?

SM4HFI

Well-Known Member
En kollega på jobbet frågade om nåt enkelt sätt att få bättre mobiltäckning hemma hos honom, GSM och UMTS. Efter lite spånande fram och tillbaks, undrar jag om inte en halvvågspinne i fokus på en 60 cm parabol är enklaste och billigaste lösningen? Parabolen finns, pinnen är gratis. Med parabolen riktad mot basstationen exciteras halvvågspinnen och strålar i sin tur som en dipol, utom där parabolen sitter ivägen. Kommentarer?

/Jan
 
Jodå, "passiva relästationer" fungerar men inte alltid så bra, normalt använder man två antenner back-to-back, att göra som du föreslog kan måhända fungera en aning i närområdet men jag tror inte det blir särskilt bra.

Se till att ha gain i båda antennerna, en panelantenn i hörnet på huset brukar räcka finfint och en yagi på andra sidan väggen riktad mot basstationen, lågförlustkabel och kontakter av god kvalitet är givetvis ett måste.

Man skall inte förvänta sig full signalmätare för det blir det aldrig, det kan gå från ingen signal till signal fast den inte direkt syns i telefonens display.
 
Man kan ju också testa med en annan operatör också... Har varit i situationer där min telefon funkar bra medan kompisens med en annan operatör inte kunde ringa eller ta emot.
 
Läget är trähus på landet. På en kulle 15 m från huset funkar det, men det blir kallt att långprata eller surfa mobilt bredband där. Det ringer i telefonen inne, men det funkar inte bra att prata. Jag har föreslagit parabolen på taket med dipolen så den speglad i parabolen ser vertikal ut. Mobiltelefonbasar kör väl vertikalt?

Avståndet mellan terminalen och parabolen borde vara det mest kritiska. Det kanske ska sitta direktorer på pinnen riktade nedåt? Det borde ju vara bättre utan matarkabel än med, den dämpar ju.


Blir det flera band, 1800 resp 2200, så kanske det ska vara två dipoler i kors? Man tappar nån dB mot optimalt, men vad gör man annars för att få en tvåbandspinne? Eller är inte längden på pinnen kritisk?

Byta operatör är inte aktuellt, det är förresten flera inblandade. Jobb- och privata telefoner och mobilt bredband. Bara att hoppas att de är samlokaliserade, det är inte kontrollerat än.

/Jan
 
Nej. Fungerar med största sannolikhet inte, så länge du inte kan uppbringa runt 60-80 dB eller mer i parabolen, men den blir inte liten...

Inte utan anledning det finns, för x-antal tusen kronor, aktiva lösningar. Man använder här minst 60 dB aktiv förstärkning mellan antennerna som dessutom har 10-20 dB gain, och då fungerar det, men räckvidden är begränsad till några få meter och man sätter den andra antennen i det rum man befinner sig. Vissa amatörradiosäljare säljer dylika lösningar.

Jag har hört talas om passiva lösningar med 2 separerade antenner där man har en högförstärkningsantenn utanför en extremt skärmad byggnad eller bergrum och den andra antennen i det skärmade rum man befinner sig i, men det kräver att man är nära basstationen så att den externa antennen får en mycket hög nivå och att man samtidigt är inom någon meter från inomhusantennen.

Jag har hört folk som gjort passiva experiment och man trodde det blev bättre men det visade sig senare vara slump kombinerat med god optimism.
Mvh
 
Jan, jag ser att du skriver "Byta operatör är inte aktuellt".
Men för Internetaccess kanske du ändå ska titta på Net1?

Min egen erfarenhet av det nätet är att det är helt överlägset i täckning relativt allt 3G/4G baserat i glesbyggd.

Hastigheten är inte i paritet med de snabbaste 3G/4G när man är i tätort, men väl utanför E4'an så vinner Net1 varje gång.

Disclaimer: Jag jobbar inte för Net1, har inte heller någon annan koppling till företaget - förutom att jag är kund då förstås. Tänkte bara ge dig tipset.

73 SM0RVV
 
En aktiv repeater har oftast en riktantenn på utsidan som arbetar som donörantenn riktad mot den bas där trafiken tas från. Insidan bygger man ett distribuerat nät med det antal antenner (med mycket lågt gain) som krävs för att uppnå miniminivå av täckningen. Dock finns det regler som begränsar max EIRP vid varje antenn och lite annat som avgör antalet antenner inomhus och förstärkningen på repeatern, det kan förekomma att man får sätta in dämpande åtgärder för att inte få för höga nivåer under antennerna.
 
Mobiltelefonbasar kör väl vertikalt?
Det vanligaste numera är 45-graderspolarisation, alltså varken vertikalt eller horisontellt. Eller kanske både och... På upplänken brukar man använda polarisationsdiversitet, alltså +45 respektive -45 grader.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det vanligaste numera är 45-graderspolarisation, alltså varken vertikalt eller horisontellt. Eller kanske både och... På upplänken brukar man använda polarisationsdiversitet, alltså +45 respektive -45 grader.

73,
Jonas/SM5PHU

Ja det stämmer, men det kan finnas enstaka siter som inte är uppgraderade.
 
Att en passiv relästation skulle fungera i hela huset är inte att tänka på. Att skapa en "telefonhörna" där man kan vara bredvid inomhusantennen borde kunna fungera. Utrustning: En stor riktantenn på taket ansluten med lågförlustkabel till en panelantenn i "telefonhörnan". Primitivt men bättre än att stå ute i regnet!

Vill man täcka hela huset så måste det till aktiv utrustning. Vår amatörradiohandlare LSG Communication AB Wlan Antenner Yrkesradio Amat?rradio har ett stort antal utrustningar bla. denna LSG Communication AB: SDI-RP500G GSM900 repeater 500m2 Kit
För att använda en sådan så måste först tillstånd införskaffas.
 
Hej alla!:)

Gjorde en utredning för några år sedan om mobiltelefoni i ett högpalls-kyllager.
”Faradays bur”, försämrade dessvärre en hel del mobilkommunikation. På vissa platser, vid en packrobot t.ex., fungerade inte ens 112. En säkerhetsrisk, med andra ord.

Trots att jag tittade på lågprisleverantörer, typ LDG som nämnts tidigare, blev slutresultatet väl så dyrt för en privatperson.:eek:

Mitt förslag, inte överraskande, blev i detta fall:

UTOMHUSANTENN ----> REPEATER ----> INOMHUSANTENN

Eftersom en repeater utstrålar radiosignaler, krävs det tillstånd av såväl Post & Telestyrelsen som mobiloperatören. Det aktuella företaget har idag avtal med Telia, varför denna mobiloperatör är aktuell. Det behövs alltså två tillstånd:

-PTS. ”Medgivande om användning av frekvensutrymme”. (Blankett PTS SP1 08-002)

-TeliaSonera. ”Ansökan om medgivande avseende användande av frekvensutrymme för repeaterändamål.” (Blankett T 36628-07)

Bägge blanketterna är naturligtvis nerladdningsbara.

/Hans
 
Back
Top