Påverkar detta dig?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Alla aktiva radioamatörer känner mycket väl till att det t ex i Tyskland och USA finns tuffa krav på självdeklaration av sin radio- och antennanläggning där man åläggs att redovisa hur hög fältstyrka man genererar i sin omedelbara omgivning. En blankett fylls i och undertecknas på heder och samvete. Den är juridiskt bindande.

På IARU-mötet i Freidrichshafen juni 2011, som jag deltog i, berättade flera länders representanter att respektive myndigheter diskuterar just denna fråga. I ett EU-land fanns ett förslag på gång att begränsa uteffekten från amatörradiosändare till 100 W erp. I ett annat land hade man övervägt en lägre gränsnivå vid 25 W erp.

Inom EU-parlamentet har frågan om sk farlig radiostrålning varit uppe flera gånger och den som följt EU-debatterna via t ex EU:s webb-TV vet att där kan alla sorters beslut tas på ibland något ogrundade grunder. Vi här i Sverige har hittills förskonats men samtidigt är vi ju med i EU och brukar vara bland de första länderna att rätta in sig i ledet.

Härom dagen läste jag följande notis på Newsgate;

Radio Amateurs in Flanders hit by SAR
The adminstration in Flanders have included Radio Amateurs in the
restrictive Specific Absorption Rate (SAR) Ministerial Decree of January 26,
2011 aimed at telecom operators.

It appears that Radio Amateurs in Flanders now have the same standards and
obligations, the same fees, and even the same fines or imprisonment as the
telecom operators.

Radio Amateurs have to apply for a certificate of conformity for their
station (and presumably re-apply whenever the station configuration
changes). This costs about 75 Euros ($105) and the amateur has to supply:

- A location plan;
- A plan;
- An installation plan of antennas per layer (top view);
- An installation plan of the site;
- An analysis plan;
- An elevation plan;
- A cross-section;

Antenna File in Google English
Google Translate

SAR-Vlaanderen Facebook page (in Flemish)
Facebook-pagina's zoeken | Facebook
SAR-Vlaanderen/165726696825269

Joke Schauvliege Minister of Environment, Nature and Culture
Google Translate

Royal Union of Belgian Radio Amateurs (UBA)
Google Translate

Källa: Southgate News
------

Ponera att liknande typ av krav och begränsningar på lite sikt även kommer att införas i Sverige. Påverkar det i så fall dig och på vilket sätt. För min del ser jag en omedelbar risk att sådana lagar kommer att omöjliggöra en del av den radiohobby vi som tillsammans som grupp sysslar med.

Jag har tänkt igenom vad jag själv sysslar med, vad jag är intresserad av och hur fördelningen mellan de olika intresseområdena för min egen del ser ut. Sedan c:a fem år tillbaks är jag måttligt aktiv på amatörbanden, där jag kör några strökontakter mer för att jag kan än för att jag måste eller vill. Det blir nog ofta så när man varit igång på radio över 40 år och kört det mesta som "måste" köras mer än en gång. Men fortfarande kan det vara både roligt och spännande att ha möjligheten att sända.

Däremot tillbringar jag en mycket stor del av min fritid med att konstruera och bygga radioutrustning i min elektronikverkstad. Många sådana konstruktioner sker i form av provkopplingar där syftet kan vara att utvärdera en viss koppling eller bara prova hur en oscillator beter sig och hur stabil den går att få. När experimentet är avslutat slängs det i skrotlådan utan att användas. Knappt något av dessa projekt och experiment kräver s k "skarp provning" på sändarantenn och skulle därför kunna ha utförts av vem som helst, dvs även av icke radioamatörer.

Utöver radiobygge och elektroniska experiment lyssnar jag mycket. Jag tillbringar några timmar framför radion varje dag där jag lyssnar på all sorts radiotrafik företrädelsevis på kortvåg. Amatörradiotrafik har varit en minskande delmängd de senare fem åren och personligen tycker jag det är svårt att finna något riktigt intressant att lyssna på. Men åter igen, efter 40 år som aktiv radioamatör så börjar man väl bli mätt på en del av vad hobbyn har att erbjuda.

När jag sammanfattar min nuvarande hobby och hur jag själv disponerar tiden mellan de olika grenarna så känns det just nu som att det inte spelar särskilt stor roll för mig om PTS (eller annan myndighet) i en snar framtid skulle komma att utfärda nya föreskrifter där effekten begränsas till 25 eller 100 W erp och där det blir nödvändigt att skicka in en beskrivning av stationsuppställningen till myndigheten och betala en tusenlapp i registreringsavgift.

Jag tror faktiskt att jag skulle kunna få tillräckligt stort utbyte av min hobby utan att sända ut några signaler i etern. Mitt stora intresse kretsar kring att konstruera och bygga radioutrustning och sådan verksamhet kan rimligen inte bli föremål för någon självdeklaration eller avgift liksom lyssning på radio inte heller ställer till några problem för den närmaste omgivningen.

Det enda jag då får upphöra med att själva sändningen ut i etern. Det är en förhållandevis liten del i det stora hela.

Men för alla ni andra radioamatörer, hur mycket skulle denna typ av inskränkningar i din personliga frihet påverka dig och din hobbyutövning?

/Bengt
 
Last edited:
Det var ju ganska hårda begränsningar. Speciellt eftersom man mäter utstrålad effekt, dvs. inberäknat antenngain etc. Men frågan är var man mäter? Jag kan föreställa mig att man har riskavstånd till antennen som styrs av hur omgivande byggnader är placerade i förhållande till antennen.

Självfallet vore en självdeklaration bra att ha, men däremot känns begränsningarna väl hårda vad gäller ERP.

I praktiken skulle hårda ERP krav begränsa hobbyn till QRP status och eventuell digital kommunikation som i någon mån kan kompensera för förlusterna i länkbundgeten som blir p.g.a. låg ERP.

Självfallet skulle EME och viss MS/TROPO-trafik försvinna mer eller mindre...

Låt oss hoppas att vi får det bästa från EU-ländernas regelverk och inte det sämsta...

73 de Kai
 
Klart det påverkar. Varenda amatör med 100W och en dipol får begränsningar.
100W på VHF och 10 dBd = 10 element yagi på 2m ger sisådär 1,5-2 kW ERP.

Det som är så tråkigt med detta är att det inte är någon rim eller reson i erp-begränsningen till 25W som i exemplet Bengt anför. Det behöver ju inte alls betyda att man utsätter annan person för "höga" fältstyrkor.

Håller med delvis RCL. Men med följande tolkning av "vart man mäter". Rimligt kunde vara att utifrån predikterad fältstyrka hos grannarna och med hänsyn tagen till sändningsvaraktigheten d.v.s. hur ofta och hur länge man sänder jämfört med någon sorts gräns deklarera sin stations egengodkännande.

Vi kan kanske få använda CE-märket?
CE = Cleared Emissionlevels
 
På IARU EMC WG-mötet 2009 som jag deltog i presenterade Thilo DL9KCE ordf i Eurocom ett program som kan vara intressant att prova.

Description: Program ICNIRPcalc (written by Thilo, DL9KCE) to calculate safety distances for known antennas with respect to ICNIRP values. A similar Program is used by many German Radio Amateurs for thier RF exposure declaration to the BNetzA.

Läs mer här

/Bengt
 
Detta skulle innebära en kraftig begränsning för den experimenterande radioamatören.
Jag gillar att prova olika antenner så det skulle bli helt omöjligt för mig att deklarera ERP.
I dag HF, i morgon VHF, yagi, trådantenn osv osv.

Om stationen ska certifieras så måste man ju sluta med experimenten, då är det ju inte amatörradio längre.

/Micke
 
Det här är helt styrt av opinionen. I många tättbefolkade länder finns det en stark folklig opinon mot elektromagnetiska fält, och politikerna är inte dummare än att de vill tillfredsställa denna.

Lokala opinionsyttringar drev bl.a. igenom stängningarna av kortvågsrundradiosändare utanför München och i Schweiz, trots att de berörda bodde ganska långt från anläggningarna.

Mer eller mindre realiserbara förslag om reglering av EM-exponering har sett dagens ljus, det kanske mest kända är den s.k. "Salzburg-modellen" där ett gränsvärde på 1 mW/m2 (!) höll på att genomdrivas av lokala aktivister.

Jag är böjd att tro att makthavarna nu ser chansen att "slå två flugor i en smäll", dels kunna visa på att man tar EM-exponering i bostadsområden på allvar, och dels att kunna råda bot på lejonparten av EMC-immunitetsproblemen. Ifall alla kör QRP så riskerar hemelektronik att störas i en väsentligt mindre grad.

Ur "makthavarnas" perspektiv är det tämligen egalt om radioamatörer begränsas till några 10-tal W eller om de tillåts sända överhuvudtaget.

Det är egentligen ganska märkligt att dessa påfund dröjt såpass länge.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
GLD skriver; "Detta skulle innebära en kraftig begränsning för den experimenterande radioamatören."
-------

Ja, det var också min omedelbara reaktion innan jag satte mig ner för att tänka efter hur en sådan begränsning skulle påverka min egen hobby som den sett ut de senaste fem åren. Inte särskilt mycket som jag skrev i mitt första inlägg. Men visst, för det stora flertalet radioamatörer innebär det dödsstöten och det är bara för dom att stänga igen för gott - eller fortsätta och bryta mot lagen.

Om politikerna nu verkligen får för sig att införa så kraftiga restriktioner så är det logiskt att tänka sig att man även passar på att lobba för att ta bort det unika undantagen vi har i EMC-direktivet.

Jag saxar;
"All radio and telecommunications terminal equipment (RTTE) sold in Europe is within the scope of the RTTE Regulations, except the following: Radio equipment used by radio amateurs, unless it is commercially available. This is because radio amateurs are considered qualified in radio communications, and it is a condition of their licence that they will not cause interference to others. Kits of components sold for assembly by radio amateurs are not regarded as 'commercially available' - ie they are not sold to the general public - so they do not have to meet the provisions of the regulations."

Om man läser texten noga så är det ju ganska fantastiskt att vi som enda radiotjänst får lov att bygga våra egna radiosändare enbart baserat på att myndigheterna tror att vi har den tekniska kompetens som krävs för att inte orsaka störningar med våra hembyggen. Att en del av oss har tillräcklig teknisk kompetens och även mätutrustning står bortom allt tvivel men huvuddelen av radioamatörerna har det definitivt inte. Bara ett sakligt konstaterande som knappast behöver ifrågasättas eller hur?

Vad händer om vi blir av med undantaget också som lök på laxen? Ja, helt konkret innebär det att endast fabrikstillverkad CE-märkt radioutrustning får lov att användas. I kombination med max uteffekt om 25 eller 100 W eller ett dito erp-krav så löser myndigheterna såväl problemet med s k farlig radiostrålning som att det inte längre behövs några amatörradiocertifikat som i nuläget behövs för att PTS anser det viktigt att en radioamatör har sådana tekniska kunskaper att han eller hon inte orsakar menliga störningar på andra radiotjänster eller skapar andra EMC-relaterade problem. Ungefär så skriver PTS i en konsekvensutredning för några år sedan, i ett annat ärende.

Kan man våga sig på en gissning att risken för att bli av med undantaget i EMC-direktivet och få sänkt effekt ökar ju sämre teknisk kompetens vi har som kollektiv. Omvänt ju högre teknisk kompetens vi kan påvisa ju bättre står vi rustade för att försvara våra privilegier eftersom vi då vet vad vi talar om, kan argumentera mot myndigheten och förstår vad EMC är och hur störningar m m avhjälps.

Det här är en ytterst viktig diskussion som borde föras bland alla radioamatörer - tycker jag.

Problemet som jag ser just nu är att bara en liten del av amatörkollektivet har de tekniska kunskaper som faktiskt krävs för att kunna delta i debatten eftersom den är oerhört komplex och svår att sätta sig in i.

/Bengt
 
På IARU EMC WG-mötet 2009 som jag deltog i presenterade Thilo DL9KCE ordf i Eurocom ett program som kan vara intressant att prova.

Description: Program ICNIRPcalc (written by Thilo, DL9KCE) to calculate safety distances for known antennas with respect to ICNIRP values. A similar Program is used by many German Radio Amateurs for thier RF exposure declaration to the BNetzA.

Läs mer här

/Bengt

:)
Skulle de tyska fältstyrkegränserna/reglerna bli gällande ser det helt OK ut om man får tro det där programmet.
Mitt tidigare exempel med 10 ele på 144 och 100W till feeder ger mindre än 10 m säkerhetsavstånd oavsett modulationssätt och vid 100% nyckling. Om det inte var skit bakom spakarna förståss...

Sen får vi väl en för "oss" negativ påverkan om politikerna väljer att sätta hårdare gränser än ICNIRP:s SAR-värden.
 
Nya gränser generar nya utmaningar, problem är till för att lösas.

Glad sommar!

/Emil
 
Det finns vad jag känner till ännu inga regler framme för hur ev. strängare krav på EM-fält på lägre frekvenser än de som används för mobiltelefoni ska utformas.

De gränsvärden som citeras i ICNIRP-sammanhang och används i det tyska programmen är de "gamla" som varit med sedan 70/80-talet (IEEE/ANSI C.95) och som är grundade på uppvärmningseffekter. I HF och lägre VHF-områdena
ligger detta gränsvärde på 10 W/m2 för tillfälliga exponeringar under kontrollerade former, eller 2 W/m2 för längre exponering av allmänheten. Detta kan sedan räknas om till E- eller H-fältstyrkor med en frekvensberoende omräkningsfaktor.

Problemet med ICNIRP eller IEEE/ANSI-normerna är att många anser, i synnerhet från politiskt håll, att gränsvärdena är för högt satta. De expertgrupper som studerar frågan anklagas regelbundet för att vara "köpta" av mobiltelefonindustrin.

Det finns ett ökande opinionstryck som vill att "försiktighetsprincipen" tillämpas för EM-exponering, och ett gränsvärde som diskuteras i sådana sammanhang är 1 mW/m2 i VHF/UHF-områdena. Omräknat i E-fältstyrka motsvarar detta c:a 0,6 V/m i fjärrfältet.

Ifall man tillämpar ett frekvensberoende på energiabsorptionen som är 1/f så skulle en på sikt tillåten E-fältstyrka i HF-området kunna vara runt 3 V/m som "av en händelse" råkar motsvara EMC-immunitetskravet för konsumentprodukter.

Problemet blir då att beräkna och/eller mäta upp dessa fältstyrkor, i synnerhet om man måste ta hänsyn till närfältseffekter. Modellen som används i "ICNIRPcalc" grundar sig på frirymdsutbredning, och är inte speciellt giltig för antenner på låga frekvenser nära marken.

En grov approximation visar att en inmatad effekt på 50 W till en förlustfri dipol medför en effekttäthet på ett avstånd av 10 m av 40 mW/m2 eller en fältstyrka i maximalriktningen av 5 V/m. Detta skulle gälla för frirymdsutbredning och på frekvenser höga nog att 10 m är mycket större än våglängden/(2*pi).

För att kunna uttala sig om fältstyrkor i närfälten behöver man göra beräkningar med något MoM eller FEM-baserat program.

En snabb kontroll med 4Nec2 visar att den typiske radioamatören (G5RV, 100 W) inte förmår generera högre närfältstyrkor än 4,5 V/m på 80 m eller 2,5 V/m
på 20 m vid sin "tomtgräns" när den antas ligga +/- 10 m bort från antennens ändpunkter och antennen är monterad med sin mittpunkt 10 m upp från markytan. Däremot blir fältstyrkorna högre rakt under antennen.

De förluster som finns i systemet, främst markförlusterna, kommer att dessutom reducera fältstyrkorna påtagligt. En uppskattning är att de halveras.

"Medel 80-m prataren" har därför inte så mycket att oroa sig för även om "Salzburg-modellen" (http://www.salzburg.gv.at/Proceedings_(27)_Oberfeld_2.pdf) skulle införas.

Man ska inte underskatta opinionens makt i sådana här sammanhang, och
i varje fall jag blir inte förvånad om lågt satta restriktioner när det gäller effekt blir införda för att lugna oroliga medborgare.

När politiker kan utöva ett sådant tryck på kommersiella verksamheter, hur tungt väger då några radioamatörers önskan att sända med höga effekter mitt i bostadsområden?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top