SE5X skrev; "Så, påverkas (dipol-) antennen i något avseende av att fästlinan är metallisk?"
---
Ja metalliska linor påverkar säkert. Isolatorn kan närmast ses som en liten kondensator på någon tiondels pF upp till kanske 10...15 pF beroende på typ, antal och utförande.
Häromdagen bläddrade jag igenom några årgångar av Populär Radio från 30-talet. På den tiden var man noga att påpeka att en mellanvågsantenn för rundradiomottagning skulle ha minst tre porslinsägg med ett avstånd om c:a 30 cm - i varje ände av antennen. Än idag kan man se sådana antenner hänga mellan skorstenarna i städerna.
I mer moderna antennbeskrivningar nöjer man sig med en isolator och ofta är fästlinan av ett icke ledande material vilken då kan ses som en lång isolator, i alla fall när det är torr väderlek och linan är ren.
I ett nummer av Radio & Television från 60-talet läste jag en intressant artikel om hur s k 300 ohm TV-bandkabel betedde sig i saltmättad luft. Man redovisade resultatet från några försök där bandkabeln utsatts för en lösning av salt och vatten. Dämpningen i den saltade kabeln i torrt tillstånd var aningen högre än en osaltad och rentvättad kabel. Men när det snustorra saltet åter fuktades så ökade dämpningen till katastrofala värden.
Ur ett sådant försök kan man dra slutsatsen att likartade problem kan visa sig på isolatorer, särskilt på antenner som hänger nära havet där pålandsvinden för salt med sig. När avsaltade du din antenn senast?
Att en metallisk fästlina påverkar dipolen så tillvida att det sker en ytterst liten kapacitiv koppling kan vi nog vara överens om. Beroende på typ av isolator och antal isolatorer så kan man även räkna med resistiva förluster och om hög effekt används regelrätta högspänningsöverslag, ty impedansen är ju som högst i änden på en 1/2-vågsdipol.
För mottagning spelar det ingen som helst roll och antennens utförande är tämligen okritisk. Ej heller kan jag tänka mig att förlusterna vid sändning uppgår till värden som betyder något i praktiken. Dock bör man tänka sig för i samband med hög effekt, 500 W och mer.
Den kapacitiva inverkan liksom resistansen i en saltmättad isolator låter sig säkert simuleras i EZNEC om man bara matar in rätt kapacitans- och resistansvärden i programmet plus anger den metalliska linans längd och hur den är förankrad, t ex i en jordad staketstolpe.
Kanske någon här i forumet redan har labbat med isolatorers inverkan och kan berätta mer?
/Bengt