Pearl RD-16 till en Icom

SM4WII

Well-Known Member
Har en gammal mikrofon som heter Pearl RD-16.
Vore skoj att ansluta den till min Icom IC-737, har anslutit den direkt på radion men har fått rapporter om att den ev. låter lite burkigt, någon som har några idéer om man kan göra någon anpassning för den?

Attachments

• rd-16.jpg
    rd-16.jpg
    26,2 KB · Views: 151
  • Pearl_Icom.png
    Pearl_Icom.png
    4,2 KB · Views: 77
Last edited:
Den här mikrofonen är balanserat kopplad.
Jag har för mig att pin 2 på XLR kontakten är jord och ansluten till höljet.
Pin 1 och 3 går till talspolen.
Men bekräfta detta med en Ohmmeter.
I den 8 poliga kontakten har du kopplat en tråd till pin 6? Detta är PTT jord, där skall inget kopplas i detta läget. Pin 6 på den 8 poliga skall enadast användas som återledare till PTT.
Lägg ihop mikrofonens ena sida med dessa jord, Dvs pin 1 och 2 till jord, pin 7 i den 8 poliga.
Sen 3:an till pin 1 i den 8 poliga.
Dock finns likspänning på pin 1 i den 8 poliga från radion. En dynamiks mikrofon tål inte likström, dessa talpsole kommer i detta fall att bara tryckas ut, eller in en bit och låsa sig, ungefär som en högtalare som man kopplar ett batteri till. Vilket förstör alla mikrofonens akustiska och eleketriska egenskaper.
Med en konding i serie med pin 1 på den 8 poliga spärrar du likströmmen, kondingen 1 - 10 µFarad och 16 Volt med plus mot pin 1.

Först nu kan du börja bedöma hur den låter.
Detta är en trycksklillnadsmikrofon och skall talas på 5 till 10 cm avstånd, annars får man bashöjning. Genom att tejpa igen hålen bakom membranet kan du ändra hur den låter, men tar då oxo död på dess riktverkan.

Detta är en HiFi mik och kommer troligen att ge för mycket basåtergivning.
Med mindre konding kan man skära av lite bas. Miken ger dock ganska låg utspänning, då den är lågOhmig, (200 - 600 Ohm res) och dynamisk, och lämpar sig nog inte så väl till komradio.

Mikrofonen är åtråvärd bland musiker och man kan få 500 kr för den på TRADERA.

de
SM4FPD

"Normalt" skall 1 och 3 kopplas ihop till jord och 2 micksignal när Du använder en balanserad mick till ett obalanserat system. OBS! kondensatorn i serie med micksignalen om ingången är avsedd till electretmick med drivspänning på signalkabeln

www.starfelt.se/support/liteomxlr.html

/Kenth

Håller med sm6mfa angående kopplingen. "pin 2-hot" är min minnesregel (tyvärr är det inte konsekvent). 1+3 kopplas ihop som skärm.

Den här micken har jag sett mycket som intercom-mik på mixerbord på SR och SVT. Den borde vara lämplig att prata i... :)

Last edited:
Verkar som att det behövs en liten preamp emellan...
Nja, stapeln har inte vält ännu hehe

Kör med speechprocessorn på så får du 10 - 15 dB extra mikrofonförstärkning. Alt modifiera miksteget i IC-737:an för mer gain. Byt bias och motkopplingen till kanske 3 ggr så hög resistans. Ev är det nu 100k.

de ÄffPeDeh

Back