pejl-antenn vhf

SA2CEM

Well-Known Member
Om man vill peila in störningar i närområdet på 145 MHz, vad för typ av antenn kan rekomenderas?

En fåelements yagi verkar inte gå att få till tillräckligt smal frontlob och f/b enligt mina tafatta försök i 4nec2 så ös på med tips.

Det är altså en handhållen antenn jag främst är ute efter men skulle även kunna tänka mig att montera på bilen.
 
I närfältet typ inom 100m så duger det gott med en dipol och kroppen som reflektor.
KISS
Annars kan du ju alltid ha en "riktig" reflektor.
En bra skärmad mottagare och dämpsats är en bra början.

Lycka till!
 
Last edited:
Jag byggde en gång denna rdf doppler pejl med en NE555, den fungerade utmärkt och det gick att avgöra vilken handapparat på 2m som sände på ett avstånd av 3m. Jag hade dock inte gummipinnar som antenner utan två svetspinnar på 49cm vardera.

Om du vill ha mer info kan jag mejla all info ur ARRL's Antenna book.
 

Attachments

  • rdf.JPG
    rdf.JPG
    171,6 KB · Views: 147
  • rdf1.JPG
    rdf1.JPG
    190,7 KB · Views: 126
Hej

Då jag funnit att det inte går bra att använda en yagi på det sättet har jag gått över till att använda en rad olika antenner för ändamålet.

Framför allt tror jag att du behöver vända på pejlmetoden, då en antenns minima normalt är mycket skarpare och smalare.

Jag använder beroende på frekvensområde och typ av störning:
en fyraelements yagi som ger en grov riktning, däråt är det,
en teleskopisk dipol, ger bred åttformad lob och smala minima,
en loop, diameter cirka 10 cm, ger ett smalt minima sett genom loopen,
en skärmad loop, diameter cirka 3 cm med ett sikte för extremfallen, mindre än 0,5 grader på minimat, kan med den särskilja om höger eller vänster antenn sänder sett 50 m bakom en bil,

Dessa antenner är passiva och du lyssnar med lämplig mottagare.

Om du som några andra börjar pelja på minima med en HB9CV så kom ihåg att den antennen har två minima, snett bakåt åt höger och vänster.

Om du vill gå till aktiva antenner / pejlar sån finns det en uppsjö sådana, allt från enkla antennskiftande pejlar med två antenner till dopplerpejlar med många antennelement.

Många störningar har en låg grundfrekvens därför lyssnar jag även med induktiv mottagare LF, rävsax för 80m, allbandsradio MV AM, flygradio VHF AM och i något fall med en ultraljudsdetektor.

Som många andra skrivit finns ofta störningen betydligt närmare än man tror, i det egna huset, så börja där innan du åker ut och skrämmer grannar.

En variant är att dra på volymen på kortvågsradion och gå runt i huset och lyssna om störningen förändras när man lägger handen på elektroniska prylar, drar ut stickproppar/laddare eller släcker lampor.

För finlir kan det behövas andra "sniffers" och pejltekniker:D.

Var inte rädd för att omvärdera det du är helt säker på, lyssna på och om nödvändigt strunta i goda råd.
För enligt min erfarenhet har störningar en alldeles egen förmåga att uppstå på oväntade ställen.

Jag har som vanligt skrivit långsamt så det har säkert kommit in ett par svar innan detta.

God störningsjakt
73 de SM7NTJ Lorentz
 
En vän byggde en en liknande anordning som FBJ/Bjarne visar i sitt inlägg, tror att et var en CMOS krets i stället för 555:an.

Vännen rapporterade att det var väldigt lätt att avgöra riktning. Så det bygget är att rekommendera, precis som Bjarne säger.
 
Många intressanta förslag, tackar för det.

-FBJ: Jag tar gärna del av hela beskrivningen där, det såg ut som ett roligt pyssel.

Ang. Störningarna i fråga så har jag någorlunda koll på vilket område dom kommer ifrån, så starka att dom öppnar upp squelchen och "s-metern" på mobilriggen slår i botten. Samma ställen varje dag men på olika av våra fm repeaterkanaler men hörs aldrig en grannkanal ifrån så dom verkar vara rätt smalbandiga. Det hörs bara en tom bärvåg.

Sen finns det givetvis tusen andra störningar att jaga men just dessa har jag blivit nyfiken på..
 
Här i Stockholm har vi haft problem med att kabelTV-nätet som läcker som ett såll. De skyller på dåliga mottagare/anslutningar.
 
En sak som drev runt på 2m-bandet i Falun för många år sen visade sig vara en bredbandsförstärkare med antenn men utan TV ansluten som självsvängde, ibland på repeaterns infrekvens. Ägaren såg förvånad ut när jag ringde på, men hade inget emot att dra ur den ur vägguttaget där den satt.

Först korspejl med hyfsat stora antenner. Sen närjakt med först en hanterbar yagi, sedan gummiantenn på SSB-handjagaren. Att pejla med FM fordrar nog en fasmodulerande pejlantenn jag gissar FBJ pekar på. Det är vansinnigt mycket lättare med AM eller SSB, helst utan att AGC är aktiv. Små SSB-riggar för 2m är inte så vanliga, finns det nu nåt annat än FT-817? På den ändrar jag funktionen på squelch-ratten i en meny så den blir RF-gain. Då går det att ställa upp tröskeln så AGC inte arbetar genom att dra ner "RF-gain", egentligen lyfta AGC-tröskeln.

Lycka till med störningsjakten
/Jan
 
Back
Top