PEP effekrmätare

Nu har ju tråden avstannat lite men jag fick precis hem mina prototypkort för en "analog" PEP-effektmeter,
ett adapterkort som enkelt kopplas in i en befintlig effektmeter och drivs av ett 9V batteri eller 12V.

Hen heter "PEPe" :)

PEPe_protoPCB.jpg


Jag har en gammal MFJ som jag skall prova med..
 
Nej tråden har inte avstannat, den mognar!
Jag har skaffat en lämplig LCD och lite andra komponenter.

Vad är det för koppling du har på dessa små kort?
 
Vad är det för koppling du har på dessa små kort?

En gammal klassiker i nyare tappning, gain är satt till G=1 för att vara helt plug-and-play på ett gammalt instrument.
Man lossar bara (+) på visarinstrumentet och kopplar in kortet emellan, justerar "hold"-poten till en kvarts sekund hålltid (ca. 3,8 grisblink)

PEPe_schproto.jpg
 
Har äntligen fått "ändan ur" och beställt en Teensy++2

Detta betyder att projektet fortfarande är levande.
 
Men det är väl ungefär vad du får ge på Ebay så priset i sig är väl ok?

Det är en lite kraftfullare MCU på Teensy++2 jämfört med Arduino UNO,
kanske det är orsaken till det högre priset+
 
Det är en lite kraftfullare MCU på Teensy++2 jämfört med Arduino UNO,
kanske det är orsaken till det högre priset+

Men bara 1/4-del så stor är den.
I min värld kostar hårdvara mer.

Nu ska jag försöka mej på programmering.
 
Nu stötte jag på problem direkt.

Programmet för Teensy tillägget är inte kompatibelt med min version av Arduino programmerings-programmet.....som man har när man programmerar:D

Jag måste alltså nergradera mig för att få Teensy att fungera....surt:( jag har ju just uppgraderat mig för att få Arduino ISP att fungera.

....jag står och stampar:mad:
 
GLD: har du kommit fram till något mer om tandemmatchen? Vilken effekt och vilka band ska du klara?

I fall man behöver två för att få med HF + 50 MHz och klara legal limit, vad finns det för smidiga sätt att växla mellan dem?
 
GLD: har du kommit fram till något mer om tandemmatchen? Vilken effekt och vilka band ska du klara?

I fall man behöver två för att få med HF + 50 MHz och klara legal limit, vad finns det för smidiga sätt att växla mellan dem?

Dom jag har kollat upp på nätet verkar vara nöjda med att en design täcker hela HF, om jag inte missminner mig så var det typ-61 i kärnorna.
Vet inte om detta inkluderar 50MHz, storleken på kärnorna sätter max effekt.

Om man bygger in detektorkretsarna i samma låda som displayen så kan man ha t.ex. 2st BNC för att koppla in sig till olika tandemmatch'er eller dämpsatser.
Alternativt lägger man detektorerna i tandemmatchlådan och drar en flerledare med dc och cpu-snören till displaylådan.

Jag börjar med att bygga ett separat detektorkort så får man prova sig fram vilket alternativ som blir mest praktiskt.
Jag vill ju kunna använda mackapären för att mäta både hög och låg effekt utan frekvensberoende tandemmatch inblandad.
Detta talar för att en lös tandemmatch passar mitt behov bäst.
 
Blir lite förvirrad, du talar väl hela tiden om samma mätbrygga?

Yes! samma mätbrygga som i inlägg #11 men fritt vald tandem-match.


Lyckades programmera Teensy i går kväll.
Ska göra ett enkelt test att koppla in displayen innan jag gör kretskort.
 
Kopplade ihop Teensy och display.

Med det här resultatet känns det ganska säkert att fortsätta projektet:)

test_1_power up.jpg

petar man på a/d ingången så indikerar det effekt, m.a.o. det funkar.

/Micke
 
Ja man kan absolut inte kunna bygga något så komplicerat själv - bara kostnaden skulle vara astronomisk!
 
Back
Top