PEP effekrmätare

SM0KBW

Well-Known Member
Då behovet har aktuelliserats i en annan tråd så startar här en som handlar om bygge av en sådan.


Låt hjärnorna storma och ideerna flöda :)
 
Ska man satsa på en VSWR eller en ren POWER-meter.
Powermätaren behöver ju bara en AD8307 men en VSWR-mätare kräver ju så lite till och är då ett användbarare instrument.
 
Ska man satsa på en VSWR eller en ren POWER-meter.
Powermätaren behöver ju bara en AD8307 men en VSWR-mätare kräver ju så lite till och är då ett användbarare instrument.

Om man endast sänder i konstlaster eller perfekt anpassade antenner så räcker det med en effektmeter för bara framåtgående effekt.
En SWR-meter är en bra tillsats som inte ökar komplexiteten nämnvärt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man endast sänder i konstlaster eller perfekt anpassade antenner så räcker det med en effektmeter

:) nej det gör man ju inte!
Bygger man med AD8307 så får man god noggrannhet och det blir ju inte sämre bara för att man blandar in VSWR funktionalitet.
Använder man dessutom S/H-teknik så blir VSWR-värdet korrekt beräknat eftersom man samplar forward och reverse i samma tidpunkt.
 
Man vill ha allt och helst ännu mer!

Jag har inget mot en SWR brygga, vad är S/H-teknik Micke, men även att korrekt kunna mäta låga effekter.
Att kunna plocka in mätvärden till dator eller liknande enheter skulle också vara en trevlig funktion.
 
Inte frimicklare, ändå?

Nä, jag micklar bara med grejor ;)

Jag hittade en intressant version, den kanske var uppe i andra tråden men den är klart värd att kika närmre på.
https://sites.google.com/site/lofturj/power-and-swr-meter

En rolig finess kan vara att ha en växlande mätingång med ett mini-relä för att kunna lätt växla mellan dämpad ingång och en odämpad (+30dBm) ingång.
det kräver ju förstås att man sänker kraven lite på specarna eller använder två AD8307 som arduinon/PIC:en/raspberry pi'n får hålla ordning på så är det ju färdigt för en SWR-brygga också.

Jag är usel på programmering så där har jag inget att bidra med tyvärr :(
 
Last edited:
Nä, jag micklar bara med grejor ;)

Jag hittade en intressant version, den kanske var uppe i andra tråden men den är klart värd att kika närmre på.
https://sites.google.com/site/lofturj/power-and-swr-meter

Den va bra! allt är färdigt bara att köra på:)


Nu ska jag berätta varför jag vill använda Arduino i första hand.
...jo!
Tänkte man kunde kombinera styrning av 2st Si570 och dessutom mäta uteffekten från dom.
Då kan man lätt göra sig en signalgenerator för labbänken med två utgångar för t.ex tvåtonsmätning.
Kan man dessutom hitta på en styrbar stegdämpare så är det ett extra +.
Alltså ytterligare ett kommande projekt om man bara hinner.
 
Det enda som behöver byggas på RF-sidan är två detektorkretsar, AD8307, och en Tandem Match Coupler.
För övrigt bara en Teensy++ 2.0 (Arduino compatible) Microcontroller kort, en LCD och en låda.

Inte mycket alls för att för att få till en Power/VSWR-mätare.

Om man bygger Tandem Match kopplaren separat så kan man även använda detektoringången till annan mätning.

Hur bygger man då en riktigt bra Tandem Match Coupler ?

/Micke
 
Har byggt denna modell mest som ett roligt bygge. Huruvida den är sanningsenlig är en annan fråga. Den visar mer effekt än vad instrumentet visar med sin egen PEP-mätning.

Nästa projekt blir nog den här modellen eftersom displayen redan finns i junkboxen eller kanske denna.

Något blir det.
 

Attachments

  • IMG_2544.JPG
    IMG_2544.JPG
    180,8 KB · Views: 149
  • IMG_2545.JPG
    IMG_2545.JPG
    181,5 KB · Views: 132
En fråga till dom lite mer digitalt rutinerade.
Programmerar man en Teensy på samma sätt som en Arduino UNO ?
 
Om man följer länken som XUN, Micke hade så verkar Tandem Match Coupler bara fungera på HF + 50 MHz.
Men det är klart man kan ha/bygga moduler som fungerar på VHF och kanske t.o.m UHF?
 
Om man följer länken som XUN, Micke hade så verkar Tandem Match Coupler bara fungera på HF + 50 MHz.
Men det är klart man kan ha/bygga moduler som fungerar på VHF och kanske t.o.m UHF?

Huvudproblemet med "tandemmatchen" och liknande riktkopplare är konflikten mellan
primärinduktans i transformatorerna och självresonansfrekvensen.

Resonansen uppstår mellan lindningskapacitanser och läckinduktanserna i transformatorerna och problemet förvärras
när man behöver många lindningsvarv. Det verkar som om en praktisk övre gräns ligger vid ett frekvensförhållande av c:a 1:10.
När kopplaren ska utföras för hög effekt behövs ett stort omsättningsförhållande och då minskar den övre gränsfrekvensen.

Till sitt 4 kW PA fick Rockwell-Collins ta fram en särskild sorts kärna för att klara kravet på >30 dB direktivitet mellan 2 och 30 MHz.
Inget hindrar dock att man gör flera riktkopplare med frekvensområden som är anpassade till amatörbanden på VHF/UHF.
Man skulle kunna "stjäla tre takter" från R&S NAS.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
OK, jag förstår problemet med "Tandem Match"
Det är väl vettigt att bygga riktkopplaren som en separat enhet.
Då kan man välja riktkopplartyp efter frekvensområde.
Det sitter en "Bruene Bridge" i min ATU, dom funkar ju också men har väl sina nackdelar.

Fritt fram för experiment alltså:)

Vem har en R&S NAS som jag får skruva sönder:D
 
Har kollat lite på olika varianter på Tandem Match Coupler.

Båda har en skärmvägg mellan halvorna men dom skiljer sig åt då skärmningen är placerad olika.
Det finns vissa som lindas på en tvåhålskärna och är mycket mindre, behöver dom ingen skärm?

Undrar lite hur man säkerställer att 50ohm upprätthålls när "tråden" bara går rakt igenom lådan.

tandem_coupler_s.jpg

tandem_coupler2_s.jpg


Vilket alternativ är bäst?
 
Back
Top