Personliga signaler på klubbanläggningar!?

SAØAWA

Well-Known Member
Från SSA:s hemsida:
En mystisk figur har den senaste tiden setts smyga runt på Kvarnberget iförd pannlampa och trådrullar. Det visade sig vara Teemu SM0W(KA) som rullade ut bävrar det vill säga beverage-antenner i alla väderstreck, sammanlagt tio stycken.
Med hjälp av dessa och den ståtliga 3-elementaren för 80 meter lyckades han skrapa ihop 2,428 QSO med 118 DXCC-länder och 558,300 poäng i klassen Single Opr Single Band i CQ WW SSB.
Om dessa Unofficial Claimed Scores håller så är han därmed världsbäst! Vi kan bara lyfta på kepsen och gratulera till en sådan prestation
!


Från CQWW 2010 unofficial claimed scores
CQ WW Unofficial Claimed Scores / 2010

Last updated: 06-Nov-2010 06:41 MSK / 3759 scores
Scores are based on 3830 reflector posts and claimed results from cqww logs received page.

Callsign:
Top scores: SSB WORLD TOP (EU, NA, SA, AS, AF, OC) || About
SSB / World / SOSB 3,5 MHz

1 SM0W............558,300


Höga resultat som person med sin privata signal på att sitta på Kvarnbergets stora 80m 3-elementare och köra - välförtjänt eller inte!?

Hur ska man se på detta med personliga signaler vid körning från klubbstationer? Eftersom SSA verkar tycka att det är OK så förutsätter jag att det inte kommer att bli någora protester att jag kör mina QSO:n för diplom m.m. från SK0QO:s klubbstuga med klubbens utrustning i form av radio, slutsteg, mast och riktantenn!
 
Hej

Fusk eller inte, är inte enl mig SSA´s sak att avgöra. Utan det måste vara stipulerat i resp diplom eller contest regelverk vad som gäller eller ej för respektive. Däremot anser jag att man som SSA medlem skall följa de regler som finns för diplom & contests.

Just my 2 cents...
 
Hur man ska lägga in ev call bör klubben bestämma. Naturligtvis bör klubbens resurser falla in. Om klubben godkänner dylikt förfarande så är det inte så mycket att säga om. För mig tycker jag att klubben ska ha "scoren".
 
Det är kanske lite en fråga mellan dig och ditt samvete (själv har jag inget sådant!).
Kan du visa upp diplomet eller testresultatet utan att rodna alltför mycket är det väl OK!
 
Det här är ett urgammalt tvisteämne. Jag känner igen det sedan de allra första klubbsignalerna gavs ut. Jag var aktiv från allra första början på SK5AA, men använde aldrig min egen signal därifrån. Om det nu berodde på ärlighet eller respekt för de äldre klubbmedlemmarna som t. ex. SM5WI har jag svårt att avgöra.

/ Göstha
 
Iom den pågående urbaniseringen av världen minskar möjligheterna för den i tätbebyggt område boende sändaramatören (vilket väl är fler och fler) att sätta upp antenner, i synnerhet för kortvåg. Och får man sätta upp antenner har man störningar på S9+...

Således kan klubbstationen vara det vattenhål som ger vederbörande möjlighet att utöva hobbyn överhuvudtaget.

Så länge det är ok med klubben, så ser jag inga hinder till det.

Och för att avsluta med en brandfackla:
Är det månne den svenska avundsjukan som talar?
 
Skolad av gamla B:90, är min hållning kanske lite mer konservativ. Är det avundsjuka? Nej, jag tror inte det.

Återigen kanske man ska ställa frågan: Varför ska man använda sin egen signal från klubbstation och inte klubbstationens signal?

I de flesta fall ser jag inget egentligt moraliskt hinder att få möjlighet att lufta sin egen signal från klubbstationen, även om det inte är i enlighet med äldre regelverk.

Om man däremot använder en välutrustad klubbstations resurser med syfte att placera sig själv (med sin egen signal) på DXCC honor roll eller delta i annan tävling, då är inte steget långt till att lika gärna be kompisen med den stora antennen att köra det nya DXCC-landet åt sig!

Precis som SM3DMP skrev i sin insändare i senaste QTC, kan det inte vara särskilt hedervärt...

73/Lasse
 
Back
Top