Philips Tornado

SM5DXU

Well-Known Member
Lågenergilampan gör på sitt sätt skäl för namnet! Det är en liten lysrörslampa på 5 W placerad alldeles intill vår köksradio Sangean WR-1. Den stör ut mellanvågen å det allra våldsammaste. Radion hoppar nästan av fönsterbrädan när man passerar MW på vredet från läge OFF till FM. Jag förstår verkligen varför den senare modellen av samma radio har lägena i ordning OFF - FM - MW!

Störningarna fortplantar sig faktiskt inte via elnätet utan det är själva lampan som strålar. En liknande lampa från Ikea stör på samma sätt men inte lika kraftigt. Jag undrar om man bryr sig på Philips, för på 5 m avstånd hörs ingenting om jag inte agerar antenn och håller i lampan.

/ Göstha
 
Jag har fulla huset med lågenergilampor, dock sitter alla på Nexa-strömbrytare, så ett knapptryck är alla av.

Jag har lyckligtvis inte upptäckt att någon stör, det blir ingen skillnad när jag släcker dom, men går man nära med antennen så är det säkert en annan sak.

Jag brukar också med jämna mellanrum driva radion på batterier och slå av huvudströmbrytaren för att se om något stör.

Jag fick ett långsamt stigande brusgolv på vissa band och tänkte inte mera på det, föränn jag slog av huvudströmmen och insåg hur mycket tystare det blev, det visade sig vara nätagget till fiberconvertern i mitt internet, en så kallad väggvårta, som hade börjat spöka (torra kondingar?)

Lyckligtvis hade jag en annan väggvårta till något annat med samma spänning och plugg, så det var snabbfixat.

Man skulle ha haft ett DC nät i huset också och kunnat rensa bort alla potentionella störsändare i alla vägguttag.
 
Jag har samma erfarenhet, väggvårtorna måste övervakas - för plötsligt kan en tidigare tyst börja störa. Som du skriver, antagligen torra elektrolyter. Bara att byta vårta - då de oftast är limmade/svetsade.
 
Back
Top