Pinout för hörlur till ID-31?

SM0VDT

Well-Known Member
Hej!

Någon som vet pinout för hörlursuttaget på ID-31/ ID-51?
Det finns någon otymplig orginalkabel för flera hundra som omvandlar "koko-kontakten" till standard-Icom. Nu vill jag ju inte ha några otympliga adapterkablar, någon som vet på vilka stift hörluren ska in på? Borde ju räcka med 3,5mm proppen?

// VDT

3,5 mm jacken: kulan är högtalare som vanligt, ringen är Clone data in och ut
2,5 mm jacken: kulan är mic och ptt som vanligt, ringen ger 5 V strömbegränsad, och kortslutningsäker

För en hörtelefon behöver du således en stereopropp kopplad på kulan och jord.

Detta är lika sedan IC-2E tiden för 25 år sedan. Inget konstigt och inget "koko"

Det svåraste tyx vara att kunna löda en sådan plugg utan att förstöra hela radion.
Kanske det är skälet till att man tillhandahåller saker som man inte behöver göra något med verktyg på.

Radioamatörer har alltid efterfrågat färdiglödda kontakter till det endast fantasin kan komma på.

FPD

En Radioamatör MÅSTE också vara en BRA mekaniker/elektriker, i annat fall så måste han 'köpa' tjänster från någon annan ! :rolleyes:

Att själv löda in en kontakt kan ibland vara ett oöverstigligt hinder för vissa 'stickproppsamatörer' och då måste man köpa den tjänsten från någon som är mer mekaniker/elektriker !

Det var kanske inte bättre förr men nu är det mycket sämre :rolleyes:

Tack så mycket för svaret Roy! Det var väl som jag misstänkte också. Vad händer om man trots allt skickar in en monoplugg, då kortsluter man ju data mot jord, pajar radion?

Men lite koko tycker jag allt det är. Det står faktiskt i manualen att adapterkabeln krävs för att ansluta en sketen öronmussla. Det är ju rejält osmidigt på så pass liten radio.

Nåja, jag värmer upp lödkolven. En liten teleplugg kan väl barnen i förskolan löda, varför skulle någon paja radion för det? Jag lödde bort motstånden för bandspärren, fick ju plocka fram förstoringsglas, där kan jag fatta att en del kan paja hela radion. I mitt fall så överlevde den i alla fall.

Mycket trevlig radio för övrigt! Gillar skarpt snabbmenyn!

// VDT

Handlarna och tillverkarna livnär sig på att sälja svindyrt överprisade orginaltillbehör till folk som inte kan/vill/ids löda egna sladdar.

Jag menar, till kina-handapparaterna där dom faktiskt har någon form av standard kan man ju köpa ett utmärkt headset för 27:- eller en monofon för samma pengar, dessutom kan man använda tillbehören till flera olika generationer av radio, eller till och med till olika märken, det blir liksom ingen lönsamhet för radiotillverkaren och återförsäljarna på det viset.

Skillnaden mellan denna och andra icom tycks vara att kontaken sitter ganska djupt i radiochassiet. En vanlig kontakt går helt enkelt inte ända in. Skulle möjligen gå att slipa ner höljet på en vanlig kontakt för att få i den i ID-31:an. Dock kvarstår ju frågan vad som händer om man kortsluter data, ringen på 3,5mm pluggen och jord som kommer bli fallet om man kör med ett standardheadset?

Håller med dig VJX, klart det är frågan om att tjäna pengar, men det vill vi ju alla så det kanske man inte ska klandra någon för. Men ändå måste det ju vara kostsamt för tillverkarna att ha en kontakt för, så vitt jag vet, endast två apparater. E-92 har ju också någon egen "koko-kontakt". Tjänar Icom så mycket på orginaltillbehören att det lönar sig med egna kontakserier?

Icom räknar nog med att dom trots att dom köper specialkontakter för en krona istället för standardkontakter för 25 öre st styck så tjänar dom nog snabbt igen dom pengarna när kunderna tvingas köpa orginal för ungefär 270:- istället för Kines för 27:-

Sen kan det ju finnas en anledning på IP-klassad utrustning att använda specialpluggar som tätat mot vatten på ett bra sätt.

Jag cyklade en gång i tiden väldigt mycket och tog död på hörlursradios på löpande band, tills jag köpte en vattentät Sony

Den hade en standard försänkt hörlurskontakt så att vanliga standardlurar passade, men på Sony's egna hörlurar satt det en o-ring som tätade, samt att hylsan var gängad utvändigt så man kan skruva ner kontakten i höljet.

Den överlevde allt utom min egen glömska

Skulle radion gå sönder om na använde fel plugg, ja si då skulle 50 procent av alla radioapparater vara sönder idag.
3,5 mm pluggar är inte vattentäta men billiga. Därför är det annan kontakt på en vattentät radio.
Skulle vinsten från fabrikslödda kontakter vara så otrolig som det spekuleras i, ja då skulle försäljningen om man sålde en till varje radioamatör i SM kanske räcka till en veckolön.
Skitsnack detta om vinster alltså.

Det svåra poch dyra är dock att få plats med kontakter i små radioapparater, de är den komponent som tar störst plats invändigt, och tar mest stryk av våld utifrån.

Jag tror det är färre radioamatörer som kan löda eller äger lödutrustning än det är bilägare som kan svetsa plåt eller byta olja.

de
FPD

... Jag tror det är färre radioamatörer som kan löda eller äger lödutrustning än det är bilägare som kan svetsa plåt eller byta olja.
Idag bytte jag DC-plugg på en snart 50 år gammal batterieliminator, LUXOR BE-96, till en lika gammal transistorradio, Blaupunkt Derby. Lödkolven jag använde, en Weller WTCP-S, är ca 20 år yngre ... ;)

/ Göstha

Skulle vinsten från fabrikslödda kontakter vara så otrolig som det spekuleras i, ja då skulle försäljningen om man sålde en till varje radioamatör i SM kanske räcka till en veckolön.
Skitsnack detta om vinster alltså.

Fast visst måste väl Icom tjäna några kronor mer på sina orginal headset än vad kineserna gör på sina 27:- headset?

Jag skulle nästan kunna tänka mig att en Icom handlare rent av har 27:- förtjänst på att sälja ett headset

Jag tror det är färre radioamatörer som kan löda eller äger lödutrustning än det är bilägare som kan svetsa plåt eller byta olja.

Du har inte höga tankar om radioamatörer du?

Jag kan till nöds svetsa bilplåt men äger inte utrustning för det, jag kan även löda en kontakt och har utrustning för det.

Jag är långt ifrån duktig på att bygga elektronik men jag har i alla fall byggt några byggsatser, men jag kan inte påstå att jag finner det speciellt roligt.

Finns det färdiga sladdar att köpa (till rimliga priser) så gör jag gärna det, är priserna orimliga eller går inte sladden att få tag på så suckar jag och tillverkar den.

Last edited:
Känns som att det ligger väldigt mycket värderingar bakom huruvida radioamatörer kan löda eller inte. Precis som telegrafikravet. Visserligen kanske lödkunskap skulle vara ett bättre krav för cert än morse, men vad har det egentligen för betydelse om enskilda radioamatörer kan löda eller inte? Amatörradion är oerhört bred som hobby, jag har svårt att se varför den som är fixerad vid tävlingar skulle behöva kunna löda. Han, hon eller hen, kan ju ha ett enormt radiointresse av rent akademisk karaktär. Ponera att vederbörande har tummen mitt i handen och helt saknar handlag med verktyg, men i övrigt kan precis allt inom radio i den rent teoretiska världen. Ska man inte få ta cert då?

Det är en väldigt bred hobby men som ändå, som jag ser det, har sitt fundament i teknik och teknikintresse. Sen kan det naturligtvis vara i olika nivå och grad, vilket är helt ok. Just contesters är nog den kategori av radioamatörer som knappast har tummen mitt i handen. Seriösa satsningar som t ex SJ2W och SK3W är verkligen imponerande!

/Lasse

Teori och praktik går oftast hand i hand. Har man djupa teoretiska kunskaper så har man nästan alltid hyfsade praktiska kunskaper. Det krävs helt enkelt att man praktiskt verifierar och testar för att verkligen få förståelse för teorierna.

Det hade varit intressant att se en contester som köper in allt arbete. Det hade förmodligen kostat en smärre förmögenhet även för en "small pistol".

Back