Piratkopia av ICOM .... igen

SM4FPD

Well-Known Member
IC-997 är inte en äkta ICOM-radio
Nu har det hänt igen, en förfalskning.
Jag berättar då och då om förfalskningar, kopior och att man stulit ICOM:s namn. Detta händer då och då både på amatörradiostationer, marina VHF stationer och flygradio.
Här kan du se IC-997, en "flygradio" som fått namnet ICOM IC-997
Bluff och bedrägeri.
I detta fallet en ”flygradio” med frekvensområdet 136 – 174 MHz och med FM, vilket betyder rundradio här. Givetvis kan aldrig en sådan radiostation bli typgodkänd överhuvudtaget.
Att det kan vara lönsamt att göra på det här viset är underligt, men ICOM har ett mycket gott namn och att bygga en billig flygradio som man kallar ICOM är tydligen lönsamt.
Det dåliga är att den oftast mycket dåliga kvaliteten drar ner äkta ICOM prylars anseende.
Givetvis kan inte SRS eller någon annan ICOM agent åtaga sig reservdelshållning, service eller support av sådana här produkter.
Några av ICOM:s amatörradiomodeller har kopierats genom tiderna. Kanske är det då förståeligt att vi kollar upp serienummer och ifrågasätter om någon behöver hjälp av SRS.
Läs mer och se bilder här: http://www.icom.co.jp/world/notice/alert_trademark/list/ic-997/ic-997.pdf Vi ser hur primitivt förpackningen är gjord, inte alls ICOM klass.
 
Den här var ju rätt lik också...

http://www.icom.co.jp/world/notice/pdf/2720H.pdf

Har man alltså gjort sig åbäket att göra pressverktyg till kopian? Eller är det den ordinarie fabriken som "moonshinar"? Tillverkas icom enbart i Japan eller har man flyttat över en del till Kina? I det senare fallet vet man vad som händer...
 
Det synns rätt väl att det är ett "hemgjort " verktyg.
Ofta är det inte rikigt plast, Polycarbonat utan billigare termoplaster som ger sjunkmärken etc.
En helt annan finnish än ICOM:s original.
Säkert har den inte riktigt CE märke, och lödd med dåligt lödtenn. Blyfritt kan man kanske önska sig bara.
Att den marknadsförs i SM är förmodligen girighet eller okunskap.
Flygradio har ju AM, men på 137,1 MHz gäller FM för drakflygare, men är inte befriat från tillståndsplikt. Och kräver typgodkänd utrustning.

Det finns rykten om en kopierad IC-V80 oxo, återkommer när jag vet mer.


Ang produktion i Kina.
ICOM låter göra vissa okritiska saker i Kina som handmikrofoner, högtalarlådor etc. ALDRIG maskin-lödningar kretskort eller överhuvudtaget där det krävs metallurgiska kunskaper, kvalitetsänkande eller leveransäkerhet, aldrig arbeten som kräver kunskap som trimmning slutkontroll etc. det är ju sett till andra produkter ändå små serier, kanske 100 000 radiostationer per månad, och då är det väl knappast lönsamt att bygga upp en kvalitetsäkrad fabrik i Kina

de
Roy
 
Last edited:
Kanske ett sidospår ...

Beträffande tillverkning i Kina, utan koppling till ICOM, så tillverkas merparten av de mönsterkort som används i svensk elektronikindustri idag där.

Vi hade tidigare fler producenter av med avancerade (och enkla) flerlagerkort i Sverige bl.a. Teltex, Multiteknik etc.

Idag görs dessa kort i Kina.

Samtliga kort som vi får producerade (ABEM Instrument AB) kommer från Kina och med utmärkt kvalitet i allt från två till minst sju lager och i skala från hålmonterade kraftkomponenter till BGA med fler hundra tätt packade anslutningar.

Våra (små) serier går från några tiotal till några hundra enheter och vi har i princip inte sett några fel på dessa kort som också eltestas i fabrik.

Ledtiden är ca 2-3 veckor från beställning och leveranserna pålitliga.

MVH
Jonas
SA0ABA
 
Det är knappasst dessa seriösa tillverkare, som du berättar om Jonas, som håller på med pirattilverkning.

Däremot är väl massprodukter som radiotelefoner, datorer etc. inte kända för någon högra klass vad gäller tillverkningekvaliteten och livslängd.
Men de är ju modesaker som oftast blir omoderna innan de går södner, dvs inom ett år.

de
SM4FPD
 
Ibland säljs billigt kinaskräp för överpriser:

lite offtopic då det handlar om bilens tändsystem:

ett exempel är tändspole till VAg:s Fsi och Tsi motor

Köper man denna tändspole hos Mekonomen kostar den ca 400:-/st men då får man en spole från beru som är identiskt med orginal

motsvarande tändspole hos biltema kostar 319:-
Sök - Biltema jämfört med dessa bilder:

Ignition Coil VW 036 905 715A (Ribo Auto Parts Co., Ltd., China)

VW golf4/bora Ignition Coil 036 905 100 A, Ignition Coil, China VW golf4/bora Ignition Coil 036 905 100 A Manufacturers, VW golf4/bora Ignition Coil 036 905 100 A Suppliers - Saiding Auto Parts Co., Ltd.

så är det exat samma spole dvs. tillverkad i kina
man kan köpa samma beru-spole från tyskland till ett pris under biltemas:
Zndspule 0040102030 - AUTOTEILE - Auto Ersatzteile fr Ihr PKW - Autoersatzteile und Autozubehr gnstig online kaufen - hier finden Sie PKW Teile wie Auspuff, Bremsscheibe, Stodmpfer, Zndkerzen, lfilter, Radlager, Zahnriemen und vieles mehr

detta betyder att det är ett tecken på att biltema tar ordentlig betalt för sina prylar

jag har haft 2st Biltema tändspolar monterade på min bil i vetenskapligt syfte för att ta reda hå hur dålia/bra dom är, varav den ena har pajat, jag fick tuffa hem på 3 burkar, men efter att provkört en del och framkallat mager bränsleblandning med E85 och reset av motorstyrningens reglerbanker med felkodsläsare ,så har den satt felkoder på miss-tändning av just dom cylindrar som har/haft biltemaspolar monterade

man kan ju undar vad en sådan spole kostar fritt från denna kinafabrik

en förfalskad Canada goose jacka lär ha ett tullvärde på ca 5 dollar :eek::D
 
Last edited:
lite offtopic då det handlar om bilens tändsystem:

ett exempel är tändspole till VAg:s Fsi och Tsi motor

Köper man denna tändspole hos Mekonomen kostar den ca 400:-/st men då får man en spole från beru som är identiskt med orginal

Jag ger inte mycket för VAGs tändspolar. Köpte en VW Golf ny 2001. Den första spolen pajade efter 2 mil. Sedan byttes alla i omgångar. Usch!
 
Dom gångerna orginalspolarna har krånglat är att dom börjar misstända pga. överslag som blir allt intensivare, dett finns förmodligen flera europeiska tillverkare av denna spole tex. beru men även Bosch, osäker vem som levererar som orginal, troligen modifierad flera gånger eftersom orginal artikelnummen är:

036 905 715A
036 905 715
036 905 100A
036 905 100B
036 905 100C
036 905 100D

när man lägget till expemvis en bokstav är det ett tecken på någon form av uppgradering

men klart är att biltema-spolen ej ska betraktas som prisvärd

men jag har kvar en sådan spole kvar på plats för att se hu länge till den håller och en beru-spole med i reserv
 
Last edited:
Appropå kopior: Det finns en mängd kinesiska mopeder på marknaden i Sverige. Ytterst få har serviceställen eller firmor man kan köpa reservdelar från. Kanske är det därför det cirkulerar rykten om att det ofta handlar om Yamahakopior och därför frågar man efter Yamahadelar. Efter att ha beställt delar märker man att inget fungerar eller passar och man känner sig lurad. Kanske är det generellt sett färre problem med en radio än en moped, men äkta vara kostar och det finns kanske en anledning om man tänker efter före.
 
Back
Top