Piratradio kortvåg

Cirkus är det också på 7055 och 7060 kHz LSB. Har hållit på sedan oroligheterna började i Ukraina 2014.Har tagit fart igen nu. Noterar att det finns flera enormt starka stationer med toppenfin modulation. Politiska budskap och verbalt radiokrig. Kan väl tänkas att många länder utöver Ryssland och Ukraina deltar. Sen kan man ju undra om det har någon betydelse utöver att x-antal personer håller sig sysselsatta bakom mikrofonerna.

Annars är det fortfarande ganska gott om musikspelande radiopirater med 60- och 70-talsstuk. Mest koncentrerade till segmenten 1,6-1,7 MHz och 6,2-6,3 MHz. I brist på annat att lyssna på så är det trevligt att "återuppleva" soundet från det gamla goda 60-talet som BCDX-are när MV-piraterna stod högt i kurs med sin popmusik och som tilltalade oss musikhungriga tonåringar. Jockmocksjokkarna på Sveriges Radio var ju inte så upphetsande.

Jag kan tänka mig att många av de som nu sysslar med piratradiosändning är övervintrande DX-are och andra "bakåtsträvare" som försöker bevara känslan från förr eller så vill de förverkliga sin dröm om att sända egen radio. Bra sätt att fly verkligheten i nutiden är det om inget annat.

Kanske dags att damma av MV-sändaren för 185 mb med 6L6GT och plocka fram rullbanden från 1967 igen. Allt finns bevarat. Tandberg-bandspelaren står parat på en hylla och risken för att åka fast för olaga rundradiosändning kan nog räknas i tusendels promille - eller vad tror vi? :) :cool:
 
Lite uppgång senaste dagarna på 6,2 - 6,3 MHz, det kan förekomma pirater upp till 6,35 MHz.
En stor skllnad från förr, (15 - 50 år sen) är att piraterna ligger på exkta frekvenser, evis 6205, 6270 kHz, och inom några Hz från en viss tänkt frekvens.
Samma på 1610 - 1750 kHz, , det betyder att man kör med kommersiella sändare med frekvensyntes. förr var det ju hembyggen med nån form av VFO eller en gammal kristall som hamnade på en udda frekvens.
Ta Mystery Radio21 som ligger på 4820, 4850, 4865 eller 4870 kHz, eller liknande, och som vissa kvällar hoppar undan det som verkar vara någon som försöker störa, verkar finnas 5 kHz steg där.
Modulationen är även den helt annat än förr, på de gamla goda tiderna.

irterna idag har e-mail, eller de andra plattformarna, så några gamlingar är det knappst som sänder av nostalgi numera.

Några frågor till forumet.
Någon som hört pirater på 41 m bandet? dvs 7200 - 7600 kHz, Där har jag aldrig lyckats höra några.
Kanske de låg nära 42 m amatörband förr, dvs omkring 7,1 - 7,2 MHz?

Förr och kanske under mer soktivitet, lyssnade jag ofta på fredag och lördagskvällar på RWI, (Radio Waves Int). de sände på 11401 kHz. En frekvens som är rätt död numera i alla all kvällstid.
Hemsidan finns än men säger inget.
Nån som lyssnar?

SM4FPD
 
Piraterna idag har e-mail, eller de andra plattformarna, så några gamlingar är det knappast som sänder av nostalgi numera.

Men vi gamlingar (du och jag) som var unga radiopirater på 60-talet har ju också e-mail och t o m moderniteter som iFån med Facebook-app nu år 2022. :)
 
Back
Top