Piratradio kortvåg

SM4FPD

Well-Known Member
Provar en ny tråd då under Scanning och mottagning.
Det finns väldigt myxcket att lysna på om man bara rattar lite, numera då det knappst är lönt att lyssna över 10 MHz på kvällarna får man ratta över 3 - 7 MHz
Inom 4 MHz kan det finnas 4000 st frekenser för Morse, 1000 frekveser där det körs SSB och så vidare.
Prova möjligheten med den heltäckande mottagaren som var så sällsynt (dvs bra sådana) innan den kom på amtörradiostationer.

Nu (kl 18.15 ) hörs Mystery Radio 21 på 4875 kHz med S9+
Jag får intrycket att han är i farten måndagar, em till kväll.
Han kan hoppa lite i frekvens 4865, 4895, är typiska frekvenser.

SM4FPD
 
Sveriges första radiopirater bodde i Lomsjö utanför Åsele
 
Intressant fakta som kommer fram när man har en sådan här tråd.
Har inte hört talas om Radio Black Peter förr, men driften att piratsända har tydligen funnits genom tiderna.
Artikeln berättar hur stort det var och hur mycket kraft det behövdes för att hitta sändaren.

När jag började lyssna på kortvåg hade jag en gammal träradio som jag lagat upp, tidigt 60 tal.
De stor pöjkera talade om hörda stationer och frekvenser, samt även pirater då.
Inte hörde jag dessa inte.
Träradion hade för dålig skala för att träffa rätt i frekvens....
Senare fick jag tag på en TRIO 9R59, en japansk plåtradio med masaor av fina skalor, och kristsllkalibrator.
Jag lyckades i alla fall höra radioamatörer på 3,7 MHz bandet, så ett visst framsteg.
Folk pratade om meter hit och dit, träradions skala var i meter och 9R59:an var graderad i frekvens. Inte så lätt för en nybörjare att förstå.
Kanske därför jag ifrågasätter varför radioamatörer än idag mäter frekvens i meter.
Först i början av 80 talet med en IC-720A som hade mottagare kunde jg börja lyssna mer aktivit och veta var man lyssnade. Kunde då räkna om meter till kHz....
Även de där mystiska piraterna kunde jag börja höra, även om det var lite nattsudd.
Numera kan man lite mer vad de olika frekenserna innehåller för trafik och "skumheter".

Bandet 1611 - 1700 kHz är rätt fult med pirater på kvällarna.
Men det är inte riktigt lika roligt som förr, idag har man bättre sändare som låter rätt skapligt.
Förr hade piraterna hembyggen och mer primitiv audioutrustning. Mer experimentellt kanske och det var kul att höra hur de kämpade.

Favoritpiraten är fortfarande RWI på 11401 kHz, men det är ju inga conds där numera.
Frekvensen är bland de minnen jag skannar över varje dag.

Med hopp om fler hemliga frekvenser som någon har att bjuda på?????


SM4FPD
 
Jag har för mig jag sett ett TV-program om Black Peter, men hittar det inte på svtplay. Minns jag galet eller letar jag för dåligt?
/Jan
 
Jag har för mig jag sett ett TV-program om Black Peter, men hittar det inte på svtplay. Minns jag galet eller letar jag för dåligt?
/Jan
Du minns inte galet, det gick på SVT för en bra tid sedan.
Tyckte dock inte det var så spännande som jag trodde det skulle vara.

73 Kricke
 
Här finns en intressant sida värd att besöka för kortvågslyssnaren t.ex
Piratradio i Europa https://www.hfunderground.com/board/index.php/board,12.0.html?PHPSESSID=osg9vrvhtiqsfsuiarf3647ka6
Provar en ny tråd då under Scanning och mottagning.
Det finns väldigt myxcket att lysna på om man bara rattar lite, numera då det knappst är lönt att lyssna över 10 MHz på kvällarna får man ratta över 3 - 7 MHz
Inom 4 MHz kan det finnas 4000 st frekenser för Morse, 1000 frekveser där det körs SSB och så vidare.
Prova möjligheten med den heltäckande mottagaren som var så sällsynt (dvs bra sådana) innan den kom på amtörradiostationer.

Nu (kl 18.15 ) hörs Mystery Radio 21 på 4875 kHz med S9+
Jag får intrycket att han är i farten måndagar, em till kväll.
Han kan hoppa lite i frekvens 4865, 4895, är typiska frekvenser.

SM4FPD
Här finns en intressant sida för kortvågslyssnaren med bl.a piratradio i Europa https://www.hfunderground.com/board/index.php/board,12.0.html?PHPSESSID=osg9vrvhtiqsfsuiarf3647ka6
 
Ikväll är Radio Wolf igång på 3920 kHz AM.
Mycket stark och med 10 kHz bandbredd låter den fint.
Har lyssnat några timmar och nu är kl 1850

SM4FPD
 
Lyssnar-rapport från Radio Mystery 21. Streamar även på internet men det är ju inte lika kul. Inlagd i min squeezebox-server dock...

1617568977548.png
 
Men de (mystery Radio21) har ingen direkt plan för vilka dagar och tider de sänder..
Man får ratta över 5 MHz bandet då och då bara.

Hörde Shortvave Radio, på 6160 kHz, de sänder ofta amatörradioprogram.
Vanligaste frrekvensen är 3975 kHz.
Men frågan är om detta är en pirat?
Låter väl kommersiellt, men förstår inte riktigt vad de vill.
Amatörradioprogrammen är långa och omfattar massor av information.
Även där svårt att få en uppfattning om tider.
Kanske de har nån hemsida?

Annars flera trevliga Kinesiska sändningar på 5 MHz BC band.
Underlig musik och engelsktalde annonsörer med Amerikansk dialekt...

SM4FPD
 
Men de (mystery Radio21) har ingen direkt plan för vilka dagar och tider de sänder..
Man får ratta över 5 MHz bandet då och då bara.

Hörde Shortvave Radio, på 6160 kHz, de sänder ofta amatörradioprogram.
Vanligaste frrekvensen är 3975 kHz.
Men frågan är om detta är en pirat?
Låter väl kommersiellt, men förstår inte riktigt vad de vill.
Amatörradioprogrammen är långa och omfattar massor av information.
Även där svårt att få en uppfattning om tider.
Kanske de har nån hemsida?

Annars flera trevliga Kinesiska sändningar på 5 MHz BC band.
Underlig musik och engelsktalde annonsörer med Amerikansk dialekt...

SM4FPD
Jag lyssnade på Shortwave Radio och Channel 292 igår. En av dem hade ett program om offshore piratradio på 60-talet, intressant. Båda radiostationerna är helt lagliga, sänder från Tyskland och hyr ut sändningstid till organisationer och radioentusiaster.
 
Att inte pirater han nån sändningsplan är nog med i beräkningen. Det blir ju genast lite större risk då om myndigheterna vill göra nåt åt det. Å andra sidan om de vill ta tag i det så har man nog pejlingsresurser att mobilisera. Antingen så vet man inget eller så bryr man sig inte så länge inte nån klagar, typ annan station som blir utstörd...
 
Nu verkar som han som återutständer Radio Luxemburg, fått en ny frekvens i 6 MHz bandet.
5970 kHz AM. The Rocket from Copenhagen, Radio 208.
Han finns på 1440 kHz men har så svag modulation att det krävs jättestark bärvåg för att höras.
Men på 5970 kHz låter han bra.
Nu = kl 21.30
Det är ingen pirat.



Ang Pirater:
Ja det verkar som om inga myndigheter bryr sig numera.
Förmodligen upplevs sändningar på kortvåg inte som något hot mot något.
De är betydligt färre än förr, men de som hörs låter bättre, har bättre sändare.
På 6200 - 6350 kHz är det nuerma sällsynt med radiostationer av tvivelaktig härkomst.

Numera är det oxo betydligt större frekvensområden där det är helt tyst.
Förr var det ju packat med alla tänkbara "oljud"..... överallt, fjärrskrift av olika typ, störsändare.

Så snart blir väl "soptunnan för störningar" (kortvågen) helt fritt för alla som vill sända något.

SM4FPD
 
Ang. pirater.
Nu på 3.690 MHz med signalstyrka S-9-9+20 lite fading har inte hört vad han kallar sig men spelar gammal skön popmusik
 
När jag hörde stationen ungefär vid tiden ovan, sände den på ryska på SSB, mkt svagare i Sthlm. Efter en kort jingle presenterade den sig som "Echo Stockolm" och redogjorde för ett antal fakta som är kända för de flesta av oss från SR och SVT. Man berättade om flyktingmottagningen i Sverige, och nämnde även "de vita bussarna" som Sverige skickade till kontinenten för att hämta befriade lägerfångar efter 2VK etc.

Om vi nu bortser från de formella aspekterna - alltså att sända nyheter på ett amatörband - kan man ju med visst fog undra över hur stor andel av den ryska allmänheten som kan ta emot SSB på kortvåg.

73,
Rolf
 
Att dessutom ha helt slumpmässig sändningstid och frekvens reducerar lyssnarantalet ytterligare till rent kollidoala nivåer.
 
Hej!
Igår kväll så lyssnade jag lite kring strax under 3,7 MHz, det var stundtals en rejäl cirkus med olika program och musik...
 
Back
Top