PIXIE II färdig

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Så blev den klar till sist, något försenad.
IMG_2845.JPG
Inhyst i en gammal tablettask av plåt. Till höger telegrafnyckeln som kopplas in på högra kortsidan med ett vanligt flastift som är lött på asken (syns inte i bild)
IMG_2846.JPG
Anslutningarna är uppifrån höger och runt om moturs: ON-OFF, nyckel, hörlur, antenn, extern DC och skift mellan mottagning/sändning. Skiftet kopplar in en trimkondning som ger ett litet frekvensskift så att man inte lyssnar på nollan.
IMG_2847.JPG
Dead bug stil med ett dubbelsidigt laminat som skrotats på jobbet och med alla anslutningar hämtade från sopcontainern sånär som phono-antenn kontakten.
IMG_2848.JPG
Klart för radiokörande!
pixie.jpg
Inget QSO, men visst hördes jag....
:o)

Hej och för flera år sedan så körde vi ett dixie pixie projekt på sk0qo klubben här i Haninge och någon kaddade
mönsterkort efter trancieverritningen och fixade ett litet mönsterkort och qrp kristaller och så sålde han byggsattsen
på klubben för en summa och jag byggde mig en dixie pixie men jag byggde in den i en riktig metalllåda istället
för plastboxen som det var tänkt
.

Nu står härligheten här och skrotar och jag började en morse kurs men jag hoppade av eftersom jag ville göra annat
nu har jag sett att det finns en morse kursonline på siljansbyggdens radioammatörsida och man kanske skulle prova med det.

mvh Lasse sm0ydo

Lasse, Siljanskursen är bra. Har kört den jag med.
Dessutom finns det bra appar till smartphone som är riktigt bra, om man har en sån lur.

Jag har en Sony minipro som det har hänt någonting med skärmen så den går inte att manövrera så jag har
laggt den åt sidan sen så fick jag en äldre Sony Ericsson av en arbetskamrat som jag stoppade sim kortet istället

mvh Lasse sm0ydo

Sm0goo byggde sig en dixy pixy och anslöt en antenn till den av någon sort och då pep det i dixypixyn så jag
vet inte riktigt vad för antenn som man ska använda dipol eller någonting annat.

mvh Lasse sm0ydo

Så blev det äntligen ett QSO med DL3AMB som körde hela 3W på en doublet. 539 på båda hållen trots massor av andra matande stationer. PIXIE II:an tar ju in båda sidbanden så har man otur ligger någon på "fel sida" med "rätt" ton.....

Back