PL ton på våra repeatrar

Tyvärr så finns det ingen standard som i OZ. När jag la in PL ton på R6x/RU11 välde jag den vanligaste i SM6: 114.8Hz

Vad jag vet så används 114.8 och 118.8 i SM6 men det finns andra varianter också Helt idiotiskt att välja olika...
 
Varför använda pilotton överhuvudtaget?
Det verkar ju väldigt onödigt och gör repeatern mer otillgänglig. Med tanke på hur lite trafik det är på våra repeatrar nuförtiden så borde vi väl stäva efter att göra de så lätta som möjligt att använda.
 
En bra finess med CTCSS (subton ) är att repeatern öppnas direkt vid sändning, man slipper sända med 1750 Hz och lyssna och sen sädna igen för CQ eller anrop.

Sunne repatern hr i Värmland kan startas med DTMF, CTCSS och 1750 Hz dessutom bärvågstyrt via UHF länk.
Dvs tre sätt och ändå är det lite klent med aktiviteten.

Jag tycker faktiskt att CTCSS är en individuell sak. Dvs varje reapterklubb väljer sådan med avseende på att kunna starta en repater åt gången vid konditioner.

En kul grej vi har på Sunnereaptern att den även sänder CTCSS, (subton) endast då den "säger" något. Dvs CTCSS slås på när mottagaren i rep. tar emot en signal eller när systemljuden sänds.
Då kan man göra sin mottagare i bilen selektiv och slippa alla QRM från eleketronik i varje gathörn, och från Bussar (se annan tråd).
Dessutom går det att bygga Crossbandlänkar. Just nu finns tre Crossbandslänkar omkring Sunne.

Så jag tycker CTCSS är et bra system som borde används mer.
Även om FM snart är ute till förmån mot DV.

Så går det till i vackra Värmland

De
SM4FPD
Roy
 
Subton hjälper väl inte om det är konditioner och folk öppnar flera rep. på samma kanal?

/ Ingvar
 
Jo om alla relästationer har olika subton.
Men tutar dom 1750 Hz öppnas ju flera.

de
Roy
 
Det fanns ett förslag i USA att man alltid skulle sända en överenskommen subton, även vid simplextrafik så de som önskade kunde använda tonsquelch för att slippa tjuvöppningar och oljud. Men det gick givetvis inte att enas om. Trots att sända subtone inte påverkar ens eget sätt att köra radio och det var helt upp till var och en att använda själva tonesquelshfunktionen så vägrade en del. En del av okunskap men en del bara av nån princip att de minsann inte skulle sända nån ton...

Själv är jag för att använda subtone. Framför allt att repetrarna ska sända subton. Då är det upp till var och en om de vill använda tonsquelch. De som är emot behövet inte göra ett sjvatt och märker inte ens av att repetern sänder subtone. Men trots det är det många som är emot....

För egen del så tröttnade jag på att bevaka 2m repeatern i Falun då RIXen i Stockhplm går in till och från. Hade Falun skickat ut subtone hade saken kunnat lösas, men i stället så slutade jag bevaka frekvensen. Lika när jag åker mobilt så har jag allt mera slutat scanna repeterfrekvenserna. Oftast stannar den bara på någon avlägsen repeter som det bara ibland hörs vad som sägs. Squelchar man hårdare så klipper den det som hörs bra till och från. Nej då tröttnar man och aktiviteten gick ned med en person...

För många år sedan efterlyste jag länsvisa subtoner för att man enklare skulle veta vilken ton som gäller. Varken SSA eller repeterägare var positiva till det. Till detta fanns ett ganska stort antal som hade som princip att det skulle vara tonlöst annars så skulle då de sluta mer hobbyn genast....

Jag tycker det är tråkigt att det inte går att styra upp det här. Men ser man till kaoset med tre olika split på 70cm, så behöver man inte ha några förhoppningar tyvärr...

de Anders SM4RNA
 
Det var en bra ide Anders att alla skall alltid sända en subton, så har de som lyssnar ett val.
Att man inte kunde samsas i Amerika må vara klart, det var ju bra förr, och kunde farfar så kan jag köra som vi alltid gjort.
Att kunna göra detta i SM vore ju enklare. Här är man inte så konservativ inför nymodigheter.
Men givevis de som inte äger en radio med CTCSS kommer ju förstås att motarbeta det hela.
Vi ser ju att det fortfarande sänds FM med +-5 kHz devaition, ja till och med finns +-15 kHz system ute än.
Trots allt så var det större motstånd när FM kom som trafiksätt, i slutet av 60 talet.

Vi har fått en massa störnigar och ständigt tjuvöppnande brusspärrar i var gathörn.
Vi har fått massor av relästationer på höga QTH som gör som Anders beskriver, hörs men brusigt och hackigt hur långt som helst.
Delvis beror ju detta oxo på allt känsligare mottagare i våra mobila stn.
Vi utsträcker räckvidden men den utökande räckvidden blir fragmentariskt läsbar.

Således lägg in 88 Hz på TX och alla minnen för simplex. Alltid om du har

Att det finns folk som inte förstår vad Subton är är hjelt klart, men nog borde det går att förklara.
Men det finns ovilja att lära sig mer än vad nöden kräver.

CTCSS Contious Tone Code Squelch, subtone, subaudible tone, det finns många namn.
Subtoner finns från 63 Hz till c:a 250 Hz, 50 st att välja och vraka mellan. De hörs inte och den som inte bryr sig har inte ont av dem. Den som vill experimentea har möjligheter.

Möjligen att de högsta i 250 Hz området kan höras, särskilt med en dålig högtalare som har resonans där.


de
Roy
SM4FPD
 
Frågan kom upp i USA igen nyligen när några tyckte det var lämpligt att sända samma digitala kod vid D-star-trafik, för att undvika störningar, brus och tjuvöppningar. Men enligt vissa så inkräktade en sådan överenskommelse individens frihet och det gick ju inte i USA.

På Brittiska öarna så tvångsinfördes NFM och subtone för ett antal år sedan. Det fick till resultat att trafiken på 2m minskade kraftigt i något år. Det har sedan dess återhämtat sig. Lite förvånande att det gick att genomföra i ett land som ofta anses som väldigt konservativt.

Inte för att jag förespråkar tvångsmetoder. Men nog tycker jag man borde kunna bjuda sina kollegor på en liten subton då det kan ge andra glädje utan att påverka ens eget radiokörande. Lite märkligt känns det när man pratar med folk om detta som säger att de hellre går QRT än sänder någon ton. Lika konstigt tycker jag det är när folk drar upp mer eller mindre verkliga svagheter hos subtonsystemet och samtidigt jämför det med ett så mycket sårbarare system som 1750Hz är.

Jahåjaja... Det finns mycket som är konstigt...

de Anders SM4RNA
 
Förstår inte problemet. Vill man ha störningsfri kommunikation finns ju mobiler, skype m.m.
Det är ju för tusan amatörradio det handlar om! Svaga signaler och störningar är ju våran livsluft.

mvh
Bengt / KBW
 
Håller inte med dig Bengt.
Utveckling och experimenterande är amatörradio, inte att vara kvar vid det gamla.
Att utveckla radiotekniken, med nya trafiksätt som AM, SSB, FM, RTTY, DV, DD etc är en naturlig del av hobbyn.
Att utveckla FM med tonsystem är lika naturligt en del av amatörradion som ett CW fitler till Morseknutten.
En elbug är lika naturlig del att utveckal telegrafin med som PSK-31 utvecklar Baudot trafiken.
Att hitta på lösningar för att göra FM smartare är amatörradio.
Relästationer är sådan smartare teknik, lika väl som en större antenn är för DX på 14 MHz SSB.
Radio överhuvudtaget är vad radioamatörer får syssla med, och har oanade möjligheter och en otrolig massa frekenser att hålla till på.
Så varför inte använda tonsystem för att lära sig hur det funkar?
Lika smart som att prova på SSB för att se om det är bättre än AM, en gång i tiden.
det allra finaste med hobbyn är att det är helt legitimt att pyssla med den del av hobbyn man gillar för tillfället och att inte gnälla på att andra håller på med en annan gren. Utan att se upp till dessa.
eller ifrågasätta.
Vad skall vi gentligen ha 10 GHz till?
Eller vad skall vi ha Morse till? behövs ej då det finns mobiltelefoner, eller pappersbrev.
Eller behöver vi verkligen 20 olika telegrafitrafiksätt räcker det inte med Baudot?
Det finns radioamatörer som provar och tycker det är kul med CCIR tonsystem.
Andra labbar med DTMF.
CTCSS är kul och hör och störs inte.
DTMF funkar faktistk på HF SSB oxo. Du kan göra helt selektiv SSB passning med DTMF.

Och den som gillar brus kan ju faktistk lyssna på brus.
Den som gillar AM kan lyssna på AM och sända AM.
Vilken hobby har alla dessa privilegier?

Kanske man kan få ett tilläggsprogram till IPHONE med "naturliga QRM".
det finns ju program där de lägger kameraskakningar till gamla filmer som är filamde med stativ. Samt extra repor och startsladdar på digital film.

de
Roy SM4FPD
 
Roy, du räddade mitt humör idag i detta regniga i skåneväder!
Tack för att du håller amatörradion uppe! :)

/ Ingvar
 
Oj vad du var ordrik;)

Visst att experimentera har alltid varit en del av hobbyn och jag är oxå en ivrig
experimentatör.

Men att utveckla system som diskriminerar andra amatörer är vad jag tycker är
suspekt. CQ:et är ju symbolen för amatörradio!

Öppenheten är en viktig del av hobbyn, vill man bara tala med vissa - då är kanske
inte amatörradio är rätt medium. Det finns ju andra fält att utforska då t.ex via internet.

mvh
Bengt / KBW som inte lägger in 88,5 på min egenutvecklade CTCSS enhet.

PS
CTCSS på repeater är jag för, här Stockholm har vi bärvågsöppning bl.a
på RIXen och det är trist. F.ö kan väl inte RIXen vara ett problem i
dalarna längre - den hörs ju dåligt till och med i Stockholm.
DS
 
Last edited:
Öppenheten är en viktig del av hobbyn, vill man bara tala med vissa - då är kanske inte amatörradio är rätt medium.

Jag anser att en del av öppenheten kan vara att ge länsvisa rekommendationer för en eller två subtonsfrekvenser.

Att inte störa andras trafik är ett definitivt HAM-spirit.

de Anders SM4RNA
 
Om du läste mitt PS så såg du att jag oxå är för CTCSS för Repeater. Här har vi som
sagt ett flertal bärvågsöppnade repeatrar och det är inte kul.

Jo du har rätt med att om man ska använda CTCSS så ska de olika tonerna spridas
ut över landet. Fördelningsprincip är svårare, man vill väl att närliggande repeatrar på
samma kanal skiljer sig åt, så R1 Stockholm inte har samma ton som R1 Falun.
Bara det nu inte blir ett nytt fyrfärgsproplem;)


En utvikning som kan tyckas vara lite off topic och dessutom lite tillspetsad.

Som jag uppfattar det är trafikvolymen väldigt (för) liten, på alla band här i Sverige.
Ett par QSO:n över repeater på 2 meter, enstaka på 70 cm per dag. Låga delen
ingen aktivitet.

På 80 meter finns SSB-ringarna men däremellan är det nästan helt tyst.
CW delen ett par QSO:n i 200 takt på morgonen, sedan helt tyst under
dagen för att bli några igen på kvällen. De andra banden sporadisk aktivitet.

Detta om det inte är test förstås ;)


Det ser jag som det stora problemet: Amatörradion håller på att dö ut och
att om 10 år så kanske man blir glad om man råkar höra ett skrapigt QSO
på en avlägsen repeater. Därav min protest mot att göra det svårare att
höra varandra.


mvh
Bengt / KBW
 
KBW skrev; "Det ser jag som det stora problemet: Amatörradion håller på att dö ut och
att om 10 år så kanske man blir glad om man råkar höra ett skrapigt QSO
på en avlägsen repeater. Därav min protest mot att göra det svårare att
höra varandra."

---
Kan bara hålla med. Det är faktiskt inte mycket radiotrafik kvar på våra band och jag tror nog också att amatörradion är på väg att dö ut, i alla fall den gamla sortens amatörradio som utövades med hjälp av radiosändare och radiomottagare anslutna till utomhusantenner. Här i min region Lund, Malmö Köpenhamn är det tämligen tyst på såväl 2 m som 70 cm repeatrarna. Den låga delen av 2 m ligger om möjligt ännu mer öde. Fyrarna i Tyskland, Holland etc hörs dock starkt varje dag på min 8-elementare. För att få QSO måste jag beställa ett samtal via ON4KST-chatten eller kolla på DX-clustret om det är konditioner.

Repeatern i Lund som jag och några andra driftsatte på 70-talet togs ur drift för några år sedan p g a avsaknad av användare i kombination med medveten störsändning. Ett evigt öppnande och tutande, rapande etc gjorde att volymen skruvades ner eller apparaten stängdes av. Repeatrarna i Malmö och Hälsingborg är utsatta för samma sorts störsändning och de flesta användarna har flytt fältet. Vet inte om Pilotton hade hjälpt här.

De flesta av oss som tidigare var aktiva på radio verkar ha övergått till Internet som ärligt talat erbjuder betydligt bättre kommunikationsmöjlighetet när det gäller att prata om amatörradio. Här kan vi diskutera teknik, ställa frågor om radio, få svar, debattera, ha kul, läsa om vad andra gör eller planerar att göra o s v. Skype har tagit över och där behöver vi inte krångla med pilottoner heller. :)

/Bengt
 
En intressant infallsvinkel.
Amatörradion har i dagsläget större frekvensområden än någonsin sedan internationell reglering
infördes i och med Washingtonkonferensen 1927.

Dessa utökade frekvensband utnyttjas allt mindre av en allt äldre amatörpopulation.

När uppnås punkten där tillgången till frekvensbanden inte längre kan motiveras längre varken nationellt eller internationellt?
Vilka är de motargument som kan stå till buds när den dagen kommer?

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
... Dessa utökade frekvensband utnyttjas allt mindre av en allt äldre amatörpopulation...
Råder samma tendens även internationellt sett? Om så är fallet, hur försöker man intressera nya generatione för vår hobby på annat håll? Det kanske finns idéer som fungerat där.

Själv har jag en känsla av att antalet amatörer ökade under att antal år från 1960-talet fram till åtminstone början av 1990-talet. Det vore intressant att se något diagram på den saken, både beträffande totala antalet och åldersfördelningen.

... När uppnås punkten där tillgången till frekvensbanden inte längre kan motiveras längre varken nationellt eller internationellt?
Vilka är de motargument som kan stå till buds när den dagen kommer?
På din första fråga har jag inget bra svar.

När det gäller den andra frågan, har jag en motfråga:

Kan du förutse att det i den närliggande framtiden fortfarande kommer att behövas folk i en aktiv radiohobby, även om de blir färre än i dag? Då menar jag såväl rent civilt som beredskapsmässigt.

Om svaret skulle bli ja, kanske det räcker att motivera fortsatt tillgång till "fria" frekvensband.

/ Göstha
 
När det gäller den första frågan finns det ett par diagram att studera.

Det ena kommer från QTC 12/1990 och det andra från Linköpings Radioamatörers hemsida 2008.
Man ser att radioamatörernas medelålder ökat med c:a 20 år på dessa år, (observera att "åldersaxlarna" går åt olika håll). Märk hur lika "pulsformen" är nu och 20 år tidigare

Internationellt sett ser det ungefär lika ut, ARRL uppskattade för några år sedan att
medelåldern bland aktiva amatörer låg mellan 55 och 60, och att det finns ett stort mörkertal av avlidna och inaktiva som inte har avregistrerats ur FCC:s databaser. I stort samma sak har RSGB kommit fram till, där uppskattar man medelåldern till strax över 60.

När det gäller den andra frågan pekar tillgängliga informationer också på att svaret är "nej".

Den enkät som genomfördes i ESR-regi för ett par år sedan bland företag, myndigheter och skolor pekade i riktningen att radioamatörer som sådana är ganska ointressanta ur rekryteringssynpunkt, men att ett visat intresse för teknik och elektronik kan ha ett meritvärde. Detta i synnerhet i dagens läge när många skaffar sig t.ex. en teknisk högskoleutbildning utan att vara intresserade av teknik, utan bara för att den utgör en stegpinne i karriären.

Det reella "beredskapsintresset" av radioamatörer torde vara ganska ljumt.
Dagens taktiska verklighet skiljer sig diametralt från hur amatörradio utövas,
till skillnad från hur det såg ut för en mansålder sedan när procedurer och teknik var ganska lika.

Detta har diskuterats till leda på ham.se tidigare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • 11300_2.jpeg
    11300_2.jpeg
    54 KB · Views: 126
  • 11300_1.jpeg
    11300_1.jpeg
    64,8 KB · Views: 126
Jag tror nog att en stor del av detta dommedagstänk kommer av en rejäl släng av s.k. det var-var -bättre-förr-sjuka.

Det körs ganska friskt på EME och meteorscatter, nu mera när det krävs en dator istället för monsterantenner och superhörsel. Lika så verkar APRS växa och det sätts upp slavsändare eller vad det heter. Repetrarna verkar ersättas till del av krorsbandsllänkar som länkas i bland längre sträckor, likt den gamla Dalalänken. 6m verkar många vilja prova och det sätts upp antenner och körs både lokalt och på rymdvåg. Så nog pågår det en hel del i stugorna.

Sen är jag som man bör lite misstänksam mot statistik och färglada diagram. Är det aktiva amatörer som omfattas? Är det alla som är amatörer har vi välfärden emot oss. Kanske dags att införa maxålder för att få avlägga prov? Kanske även införa prov för alla som fyllt 65 för att säkerställa att de fortfarande minns allt, som det talas om att göra med äldre bilister? Allt för att få rätt form på ålderskurvorna??? ;)

Faktum är att det pågår ju kurser på flera ställen. Sen vet jag att bland 27MHzarna så finns de de som vill gå kurs ,men att det varit svårt att få att funka med det moderna livet. Kurserna måste ligga inom rätt avstånd för att fungera med pendling till jobb och hämtning av ungar. En del jobbar skift, en del är föräldrar varannan vecka. Allt fler unga saknar körkort. Ja anledningarna är många i dagens samhälle.

Att det skulle vara någon internationell kris tror jag inte heller på. Jag har kört en del på 29MHz mobilt och trots att det inte är någon som vare sig den klassiske korvågsfantasten eller VHF/UHF-repeterköraren ägnar sig åt så var frekvenerna i stort fyllda med trafik, inklusive delar av satellitsegmentet.

de Anders SM4RNA
 
Back
Top