Plast skjuttmått

SM0YDO

Well-Known Member
Hej har sett att det finns billiga plastskjutmått att köpa och finns det några tips vart man handlar sådanna här i Stockholms trakten?
 
Biltema...
Norrtälje, Kungsängen, Barkarby...
 
Tack så mycket för tipset och det får bli Biltema i Haninge eftersom jag har det i närheten
 
Här mina plast skjutmått som jag köpte idag
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 12
Ser trevliga ut, jag har nog ett sådant sett.
Ligger i en verktygslåda i husbilen. Bra att ha nån gång.
Praktiskt med plast om man vill mäta klockbatterier, utan att kortsluta dem.
Vid noggrannare mätning duger de inte ...

Jag minns en gång på BILTEMA när jag funderade på en sats med små fräsar.
Men det framgick inte måtten på skaften, frågan var om det var 3 mm eller 1/8 tum (3,17 mm)
Så jag frågade en personal, han trodde det var 3 mm, men jag ville ju veta. Så han halade upp ett plastskjutmått ur fickan.
Han mätte genom plasten i förpackningen.... (2 x plasttjocklek = stort mätfel).
Jag bara vände på klacken och gick därifrån.
Ja mätteknik är komplicerat, även om det är mekanik.

Varför så viktigt med 3 mm eller 3,17 mm?
Jo jag hade tidigare köpt en tryckluftdriven filmaskin som en penna och högvarvig, avsedd för just 3 mm små fräsar, den funkade inte för 1/8 tum.
Och det stod i BIltemas katalog.

SM4FPD
 
Ja det gör ingenting om dom ligger ute och det regnar på dom värre var det när jag glömde mina
digitala skjutmått ute på verandan och det började att regna på dom ett som jag hade hade
jag länge men det andra höll inte så länge men kul att mäta HSS borrar med ett digitalt
skutmått och se hur dom håller måttet

mvh sm0ydo
 
Även bra att ha i båten.
Kvarglömda skjutmått av stål är sig inte lika när man rotar fram dom på våren.
 
jobbade på fabrik på 1980 1990 talet och där verkstan brukade slänga skjutmått i skrotningen
när det började att saknas skruvar på dom så jag plockade reda på några och fixade till dom
dom var dyra då Somet eller vad dom hette

mvh sm0ydo
 
Kanske utom ämnet, men jag har ett digital mikrometer, helt mekanisk, men digital dvs siffervisande.
Den består av ett meknsikt räkneverk likt det i milmätaren på gammlbilen.
Den var full av smuts, och gick trögt, därför slängd.
Ett ganska omfattande jobb att plocka isär och göra rent. Men det gick och den funkar än idag 40 år senare.
Fördelen är att den inte behöver batteri, som ju alltid är slut i det elektroniskt siffervisande skjutmåttet.
Stör heller ej i radio och är immunt mot radiosändningar.

Men ofta är ju mekaniska skjutmått av rostfritt stål och rostar inte.
För övrigt är det obra att glömma verktyg ute.....

SM4FPD
 
Köpte mig ett par digitala skjutmått på EBay men dom här är i plast men det verkar inte spela
någon roll tydliga siffror hursomhelst
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 14
Back
Top