Plastflm

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Plastfilm

Någon som vet var man kan köpa plastfilm till tex en apparatlåda helt i aluminium, så att den får färgade ytor?

Den här transmatchen byggde jag för många år sedan, den är beklädd med denna typ av plastfilm jag frågar efter. Firman här i stan finns inte kvar.
 

Attachments

  • tuner.jpg
    tuner.jpg
    76,6 KB · Views: 198
Last edited:
Ring runt till några reklambyråer/tryckerier, de vet vem som tillverkar reklamdekaler till bilar och skyltfilm till affärer.
 
Jag hittade filmen till sist...på Colorama. Ska vara till en skylt med lysdioder som bildar en text...ramen mellan plexiglaskivorna är av fyrkantsprofil av aluminium från Bauhaus. Hade ingen geringssåg för metall, sågade på frihand.

En skylt med chafissens namn som syns i natten....en Nightrider sign. Plexiglaskivan (delad i fyra lika stora bitar) kommer också från bauhaus. De har 3 och 5mm´s tjocklek. De har även fina aluminiumprofiler i 2meters längder för den som vill bygga antenner.
 

Attachments

  • IMG_1575.jpg
    IMG_1575.jpg
    89,1 KB · Views: 234
  • skylt.jpg
    skylt.jpg
    82 KB · Views: 291
Last edited:
Mycket intressant att det gick att få tag på denna produkt.
Jag använde plasten mycket förr till byggen
Det fanns matt sådan plast, och med strukturerad yta, nästan som krymplack, eller pulverlack. Träimitation och med sammetsliknande tyg som var bra som underlag på apparater.
Mitt tips är att använda strykjärnet för att få den slätare och att sitta bättre. Med något tyg emellan och "lagom" värme krymper den aningen och sitter väl fast, mindre skönhetsfel "trollas" därmed bort. Obs att det gällde förr vid mina byggen, och produkten kan idag vara av annan kvalitet. Så testa först.

De
SM4FPD
 
Det finns oxå en matt, ofärgad självhäftande plastfilm i A4-format som man kan skriva på med laserskrivare. Ett CAD-program för att designa panelen är en fördel eftersom du då kan få det måttriktigt (laserskrivare är förvånansvärt exakta). Vill man ha det nöt-tåligt kan man sätta en annan film ovanpå. Filmen finns hos kontorshandlare som säljer etiketter för datorutskrift.
/p-a
 
Färdig!

Så blev skylten klar! Ett par sugkoppar skall bara monteras.
 

Attachments

  • IMG_1585.jpg
    IMG_1585.jpg
    87,8 KB · Views: 206
Snyggt FBJ!!!
Jag fann i Biltema-katalogen att det finns självhäftande kolfiberliknande plast. Jag tittade på detta material i en Biltema butik i går. Det såg rätt bra ut, ganska tjockt och kraftigt. På baksidan märkt 3M vilket borde vara ett bra fabrikat. Stort som A3 men dyrt 79 kr. Dock skulle detta kunna vara ett bra material för att göra en snygg panel, med tjockleken och strukturen (Mönstret) kan det dölja småskavanker i plåten eller träpaneler.
Rekommenderas! BILTEMA art nummer 82-522
Biltema har liknande material i "lysgrönt" eller "lysorange" plast. Bra för den som vill hitta sin panel i junkboxen kanske.


De
SM4FPD
 
Tack Roy!
Jag har haft skylten inkopplad ett dygn och den drar 1,3A på 12V, så den blir bara ljummen.
Jag hittade sugkopparna på en liten privat firma som heter www.pencraft.se
Den ligger här i skåne. Plastfilmen jag köpte på Colorama kostade 35kr metern och den är 45cm bred. Alltså 35kr för 45 x 100cm.
 
Sugpropparna på plats

Så är skylten helt färdig! Dessa trevliga sugproppar går ju att ha till den egna skylten med anropssignalen i bakrutan, eller hur? 20st är minimumantalet vid beställning av sugpropparna. Är man några stycken går det ju bra.

Den här proppen levererades med en 10mm M4 skruv ingjuten i proppen och en plastmutter, koppen är 50mm i diameter. Jag försökte att sätta en låsmutter i metall på baksidan, men då snurrar bara skruven runt i proppen. Jag använde plastmuttern och säkrade den med smältlim på baksidan.

Bygg skyltar med callet till bakrutan på bilen!
 

Attachments

  • propp.jpg
    propp.jpg
    95,8 KB · Views: 290
  • klar.jpg
    klar.jpg
    88,8 KB · Views: 200
Last edited:
Ingen som nappat på att bygga en skylt med sitt call...?
Kanske inte så inne just nu?
 
Som "någon annan" en gång sagt, det är ingen merit längre att tala om att man är "radioamatör/sändaramatör".....
 
Back
Top