Plastlåda dipol

Hur gick det med ditt dipolfäste, från annan tråd, det som jag så gärna ville köpa av dig!? Ett Allgon dipolfäste tror jag det var, är fortfarande intresserad.

/Sven.
 
Jo jag köpte rostfria skarfmuffar på Sifvert skruv i samma dimension som dom gängade
Pinnarna på mittendelen sen så har jag funderat på att införskaffa mig en MFJ antennanalysator
För att mäta upp den verkliga resonanspunken jag tänkte om jag kunde få tag på en trasig
MFJ analysator som jag kan reparera själv .Men jag håller också på med 100 saker till
Så det tar tid med olika saker liksom och ekonomin sätter begränsningar i vad man kan göra
Rent praktiskt.

Sm0 ydo
 
Angående rörfästet i plast som egentligen var till hydraulik men som jag använde till antenn
Fäste istället .Det fanns en firma i Tyskland som hette Nuxcom som jag har köpt antenn-
Byggar delar till den har upphört sen något år så nu vet jag inte vart man får tag på
Sånna delar.
 
Nylonskruvar är rätt så sega i sig själv det finns försänkta sådanna så plexiglasskivan i lådan blir
Plan.

Jag har en gängstång i Polyamid jag tror att den är M8 och den går att böja utan att den går av så
Där rätt bra till att sätta fast toroider med tycker jag.
 
Jo jag köpte rostfria skarfmuffar på Sifvert skruv i samma dimension som dom gängade
Pinnarna på mittendelen sen så har jag funderat på att införskaffa mig en MFJ antennanalysator
För att mäta upp den verkliga resonanspunken jag tänkte om jag kunde få tag på en trasig
MFJ analysator som jag kan reparera själv .Men jag håller också på med 100 saker till
Så det tar tid med olika saker liksom och ekonomin sätter begränsningar i vad man kan göra
Rent praktiskt.

Sm0 ydo
Vad skall du ha dom rostfria "skarfmuffrar" till? Montera antennpinnar istället, som vi skrivit om tidigare! T.ex 2st 0,5m aluminiumrör, för 2m - band. - Du behöver inte mäta resonans på ett fäste. - Håll inte på med 100 saker samtidigt! Det finns ingen som klarar det ..

/Sven.
 
Angående rörfästet i plast som egentligen var till hydraulik men som jag använde till antenn
Fäste istället .Det fanns en firma i Tyskland som hette Nuxcom som jag har köpt antenn-
Byggar delar till den har upphört sen något år så nu vet jag inte vart man får tag på
Sånna delar.

Tino DM3MS (säkert kort i JO62 på 1296) har tagit över Attilas (Nuxcom) lager. https://www.tinos-funkshop.de/
Än så länge har han inga kit, men gott om andra bra saker när det skall byggas antenner.
Rekommenderar även Hartmuts sida om man behöver delar. http://www.7arrays.com/

73 Kricke
 
Hitta sånna här VVS klämmor på Biltema som också passar till 22 mm rör


RÖRKLAMMA 18-22MM 1-RÖR VIT
Art. 86-9141
 
image.jpg image.jpg Gängade upp hålen i botten på plastlådorna med en M4 gängtapp utan att köra genom tappen genom
Botten utan stoppa när det tar stopp och inte tvinga ner den längre så den går igenom för det går
Om man vill .

Körde med försänkta nylonskruvar och försänkte skruvarna med försänkaren på bilden för
Att få en plan yta och ingenting som sticker upp och som är i vägen
 
A5B9C759-9F0A-4AE3-9AA0-BC801F55A4AF.jpeg Var på Ahlsell idag och fixade några saker då jag fick syn på Fibox 100/100 lådorna men med anvisningar
För utslagbara hål men det kan vara ett problem ifall hålen inte hamnar som man har tänkt sig
 
image.jpg image.jpg Det ringde i mobilen i måndags på jobbet ifrån Hydraulkompaniet och dom skickade hållarna
Som ett brev och inte som ett paket så kommer man billigare undan och jag hade giffy påsen
I brevlådan idag och här lite torrmontering för att se hur det fungerar i lådan utan locket på
 
image.jpg Hittade en påse med nylonskruv men jag tror att det här är M10 och lite för korta så det blir
En tur till Sifvert skruv för att köpa länge och Skruvar med M 8 tror jag att det ska vara
 
image.jpg image.jpg Provade medatt borra upp hålen med stegborren idag efter tejpandes med maskerings tejp och ritandes
Vart hålen skulle vara och provade med att köra igenom ett aluminium rör för att se hur det vart
 
Back
Top