Plåttak - ger det draghjälp?

Ballz

Well-Known Member
Halloj på er -

min vertikalinstallation är ju vad den är. Ett metspö som pekar ut från balkongen, med toppen av spöet inte ens över taknocken. Men: likväl nära stupränna o tak. Jag funderar på om detta plåttak ger mej nåt slags riktverkan på vertikalen. Det verkar onekligen så. Jag hör fantastiskt bra mellan NV och NÖ - dom riktningar som är allra mest blockerade av husen kring gården. Alla jätte-DX jag kört den här veckan (nåja, ett tiotal över 5000km) har allesammans varit åt det hållet, sett på en storcirkel. Övriga riktningar ger inte samma resultat. Jag hör sämre där också.

Kan det vara så att detta gigantiska plåttak ger mej nåt slags ground gain i dom riktningarna?

Det logiska hade varit att man hört/kört bäst i dom väderstreck som antennen sitter mest exponerad för ju? DEn har fritt optiskt blås hela vägen mellan V över S och till Ö...
 
Last edited:
Det beror på olika faktorer hur antennen sitter monterad och ev lutad, t ex 45 grader ut från balkongen söderut, kan man anta att strålningsdiagrammet i den riktningen kanske pekar rätt ned i backen medan det åt andra hållet (N) är fritt trots plåttaket... Det vore bra med detaljer + foto hur antennen är byggd och monterad, så kanske någon kan komma med en möjlig förklaring (i teorin) till detta.
 
Försöker lägga upp en mycket enkel bild här:
(antenntråden är ca 3,5 m lång, radialerna lika långa, ger SWR 1,2:1 utan tuner)
 

Attachments

  • antenn.jpg
    antenn.jpg
    35,2 KB · Views: 64
antenntråden är ca 3,5 m lång, radialerna lika långa, ger SWR 1,2:1 utan tuner

Ursäkta en dum fråga ... borde ha hängt med bättre i trådarna, men vilket band? Får onekligen vibbar till en 1/2 vågare och då borde det vara 15m, möjligen 17m, nyfiken frågar?

/Johan
 
Back
Top