PLC-störningar. Hur låter det hos er?

SM0BRF

Well-Known Member
I en annan tråd beklagade jag mig att störningar från "Home plug"-utrustning dränkte mellanvåg och kortvåg. När jag sedan lyssnade på 4835 kHz för Alice Springs fanns inget knatter alls. Närmsta PLC-grannen ca 100 meter bort var bortrest och jag antar att han dragit ur pluggarna. När jag lyssnade vidare fanns knattret kvar från ca 5,5 MHz och uppåt. Det hörs med lite varierande styrka, men i regel S9 i AM-läge. Det verkar vara så att det finns olika typer varav en del utnyttjar frekvenser från mellanvågen och upp samt en del som börjar på 5,5 MHz.

På amatörbanden är nivån så låg att störningen inte hörs om bandet är öppet.

/Roland
PS
Har försökt bifoga MP3-filer eller länkar till filer på Dropbox, men tydligen SBS.
 
Last edited:
Jo ettrig var ordet!
Den spred sin gnälliga sång från mellanvåg upp till 6m.
Kanske var detta en äldre variant men jag kunde dock skönja en viss lindring på amatörbanden men vi lyssnar ju på annat också eller hur.
Hela huset var nersmittat från vindsvåning till källare. Eländet spred sig via skyddsjord och vattenledningarna.

Jo det låter annorlunda i AM-läge.
 
Utrustningarna hörs väldigt långt. I en tidigare tråd har jag berättat att knattret hörs bortåt 1 km. Vi har ofta strömavbrott, senast 10 timmar den 27/12. Då brukar jag försöka njuta av att lyssna på äkta rymdbrus och trevliga tropiska åskväder utan störningar från trasiga termostater och annat otyg. Vid sådana tillfällen hörs numera det välkända knattret från Home plug även när den närmsta utrustningen måste vara minst 1 km bort. Skandal var ordet sa Bull.

/Roland
 
Eftersom en "Home Plug"-enhet fungerar som en regelrätt sändare med en räckvidd som kraftigt överstiger t ex WIFI-utrustning borde den rimligen inordnas under förordningen om tillståndsfri radio. Specad för 1-300 MHz och med djupa notchar på amatörbanden. Tycker jag. Nu är det rena vilda västern. Var ska man klaga om notchfiltret går sönder? Elsäkerhetsverket tycker väl att den funkar som den ska? Eller är notcharna med i någon spec som Elsäkerhetsverket tar hänsyn till i sin myndighetsutövning? PTS tycker inte att det är en sändare.

/Roland
 
Last edited:
Det ska finnas notchfilter på amatörbanden men dom har ju ändlig dämpning. Ibland vill man ju lyssna på annat utanför amatörbanden och då hjälper inga notchfilter.
I Japan har man förbjudit PLC / Home Plug pga störningsrisken. Om man kan se elnätet som en transmissionsledning med konstant impedans så vore allt frid och fröjd.
Tyvärr består vårat elnät av massor med oavslutade stubbar med olika längd och dessutom varierar avståndet mellan våra o-tvinnade ledare.
Hela idén med PLC förutsätter att ingen lyssnar på dessa frekvenser i närområdet och radioamatörer är på utdöende.
Vad Elsäkerhetsverket tycker och vad Elsäkerhetsverket kan göra är två helt olika saker.
Jag anser att dessa apparater skall förses med en varningstext " Användes på egen risk, om någon blir störd så måste apparaten stängas av"
 
med djupa notchar på amatörbanden
Dessa bandstop är fasta i frekvens men PLC-apparaterna har även dynamisk notch som extra finess.
Dynamisk notch fungerar så att Home Pluggen lyssnar och hör den då en stark signal så ansätter den en notch runt denna frekvens.
Detta betyder att om du vill få tyst på eländet på en viss frekvens så måste du sända på denna frekvens då och då för att hålla Home Pluggen på mattan, detta kallas motmedel:)
Man kan alltså sluta sig till att det inte finns några egentliga notchfilter utan detta är helt och hållet en mjukvaru-notch.
Min erfarenhet av detta är att signalen är så pass stark i bandkanterna på amatörbanden att det inte är möjligt att höra annat än PLC-rasslet.
I mitt fall hade jag denna apparat två våningar under mej men den störde ändå ut allt på HF, låtvara att det fanns viss lindring på amatörbanden.
 
Aha.. OK om dynamiska notchar. Det är samma ide' då som när det gäller ADSL där standarden säger att modemet ska notcha starka signaler. I praktiken AM-stationer nere på kontinenten. Jag hittade inte någonstans vilken tidskonstant som gällde. En AM-station ligger ju och sänder hela tiden medan en telegrafisignal kommer och går :). Det kan ju göra det problematiskt med TV över ADSL om bitar försvinner och det blir en massa omsändningar. Frågan är då vilka tidskonstanter Home plug har. Räcker det med att svepa kortvågen en gång i veckan ;)? Det kan väl inte vara så farligt, Home plug sänder ju redan där med myndigheternas goda minne.

/Roland
 
Innan jag fick hjälp att bli av med mina problem hade jag redan delvis utforskat möjligheten att själv sända på elnätet för att på det viset helt släcka ut denna PLC.
Är det krig så är det och då kommer motmedlen fram:)
Jag behövde aldrig gå så långt vilket känns väldigt bra men jag är förberedd till nästa gång.
 
Innan jag fick hjälp att bli av med mina problem
Intressant. Kan du berätta vad lösningen var? WIFI-burkar eller? Att fibergubbarna rekommenderar Home Plug är att TV-förbindelsen ska få en helt egen förbindelse till fiberburken och inte påverkas av annan datatrafik i WIFI-nätet.
 
Last edited:
Jo, så här gick det till.


Sedan visade jag grannen hur han kunde placera en router mitt i lägenheten och få full täckning.
 

Attachments

  • Radiostörningar PLT Solna.pdf
    141,9 KB · Views: 50
Innan jag fick hjälp att bli av med mina problem hade jag redan delvis utforskat möjligheten att själv sända på elnätet för att på det viset helt släcka ut denna PLC.
Är det krig så är det och då kommer motmedlen fram:)
Jag behövde aldrig gå så långt vilket känns väldigt bra men jag är förberedd till nästa gång.

:rolleyes:;):cool:
 
Kanon! Det var berömvärt av Elsäkerhetsmannen att hjälpa till trots att störningen var helt i sin ordning enligt gällande regelverk.

/Roland
 
trots att störningen var helt i sin ordning enligt gällande regelverk.
Mnjaaaeee.
Det var en gammal PLC och den hade nog flippat ur en del tror jag,

Sedan kan jag berätta en lång historia om hur man får dessa störningar att än värre leta sig ut på elnätet, något som PLC-uppfinnarna troligtvis inte hade tänkt sig.
 
Sedan kan jag berätta en lång historia om hur man får dessa störningar att än värre leta sig ut på elnätet, något som PLC-uppfinnarna troligtvis inte hade tänkt sig.
Det gör inget om den är lång :). Här i området går signalerna ut i det luftburna elnätet. Så det kanske fungerar med datatrafik mellan husen också;).

/Roland
 
Det gör inget om den är lång :).

PLC kommunicerar normalt med hjälp av balanserad signalöverföring men då elnätet inte består av en förutsägbar transmissionsledning så uppstår snabbt ett fasfel.
Fasfel uppstår vid alla avläggare "T-kopplingar" och där apparater/förbrukare endast bryter ena branchen och den andra fortsätter obruten. Även vid väggbrytare till belysning t.ex.
Detta fasfel ger i sin tur upphov till en CM-störning.
När signalen t.ex. träffar på en annan apparat som är ansluten till elnätet koppas denna CM-störning över till PE/skyddsjord.
Detta sker då genom att vissa apparater har Y-kondensatorer kopplade mellan fas och PE likaså mellan nolla och PE, så ser det normalt ut i ett nätfilter och det är inget konstigt med det.
Min granne hade flyttat sin Home Plug från ett eluttag till ett flerpoligt grenuttag och där var flera apparater anslutna. Innan denna omkoppling skedde hörde jag inte denna störning!
Man kan alltså aldrig vara helt säker på att en PLC förblir störfri om man långt senare får för sig att flytta anslutningen till elnätet eller ansluta andra nya apparater till intilliggande eluttag.
Detta förblir då en variabel som inte går att överblicka.

Förr i tiden då alla hade TV-antenn på taket så accepterade inte folk att radioamatören störde tv-utsändningen, nu är det tvärt om.
Varför ska man då acceptera att bli störd av en PLC?
 
Back
Top