Plessey

sm3uae

Member
Jag har en mottagare av typ Plessey PR155 i min ägo. Fungerar fint frånsett att frekvensskalan visar 12 kHz fel men det är väl en bagatell i o f s. Vill gärna få tag på service/användarmanual till denna samt kretsschema. Vet att mottagaren användes flitigt inom försvaret under -60-talet så de borde finnas liggande någonstans. Ngn som vet ngt om denna mottagare ?

Maila gärna till min vanliga mail:
jan-olov.n@telia.com

Tack på förhand

sm3uae/Janne
 
I min artikelserie "Månadens Mottagare" i ESR Resonans, ESR Resonans - Arkiv,
kommer de tidiga halvledarbestyckade brittiska mottagarna (RA-1217,PR-155, EC-958 m.fl.) så småningom att diskuteras under den sammanfattande rubriken "Att vilja men inte kunna".:)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
PR-155
Vi (kontrollstationen i Onsala) fick en PR-155 i slutet av sextiotalet. För vårt ändamål; frekvensmätning ihop med Rhode & Schwartz frekvensgenerator uppfyllde den sitt ändamål. Frekvensnoggrannheten, eller rättare sagt onoggrannheten, var inte så viktig eftersom vi fastställde exakt frekvens med R & S generatorn. Enda nackdelen som jag upplevde var den dåliga AGC-funktionen.

73
Bengt SM6APQ
 
Jag har en mottagare av typ Plessey PR155 i min ägo. Fungerar fint frånsett att frekvensskalan visar 12 kHz fel men det är väl en bagatell i o f s. Vill gärna få tag på service/användarmanual till denna samt kretsschema. Vet att mottagaren användes flitigt inom försvaret under -60-talet så de borde finnas liggande någonstans. Ngn som vet ngt om denna mottagare ?

Maila gärna till min vanliga mail:
jan-olov.n@telia.com

Tack på förhand

sm3uae/Janne

Om du inte redan har löst problemet så kanske denna sida kan vara till hjälp ;) http://www.vmarsmanuals.co.uk/archive/4225_Plessey_PR155B_Receiver.pdf

Lycka till!
// Janne
 
Back
Top