plockepinnvertikal för 40m

SM5XUN

░░░░░░░
Jag kände ett behov av en diskret 7MHz vertikal på gräsmattan, i brist på aluminiumrör och med ett överflöd av gamla mobilantenner så föddes tanken på att använda mobilpinnarna för att få lite längd på vertikalen, samtidigt vill jag hålla en lite diskret och låg profil för att hålla mig väl med grannarna och inte sabba deras utsikt för mycket :)
Jag ville heller inte köpa en ny vertikal för 3-4 tusen.

Således plockade jag fram alla pinnar och bredde ut framför mig för att se vad jag hade att tillgå.
Jag hade även en MFJ-67 40m öppen spole som som jag använt till en portabelantenn som loading coil i botten, den ville jag förstås gärna ha en bit upp på vertikalen som förlängningsspole så att en icke iögonfallande vertikal för 7MHz kunde växa upp ur gräsmattan.

I botten sitter ett vanligt 3/8-fäste på en rörstump nedbankad i marken,
därefter kommer en MO-3 bottendel från en Hustlerantenn, även MO-1 och MO-2 med leden fungerar förstås lika bra.
en gängad adapter (hona-hona 3/8) fogar ihop den med en MFJ-67 öppen spole där klämman hänger löst vid sidan, spolen kan man tillverka själv men det är väldigt bekvämt med en som är färdig, stadigt utförd och har 3/8 anslutningar!
Efter spolen kommer det en komplett mobilvippa för 20m, i mitt fall var det en Watson WHF-20 som jag hade tillhands, C-whip och AMPRO-20 är varianter på samma typ av spröt och bör fungera lika bra.
trimsprötet står nästan längst ut för resonans på 7.1MHz, i stort sett hela 40m täcks in med SWR 2:1

Total höjd med MO-3 och WHF-20 blir ganska precis 4m, spröten är ju slanka så de blir tämligen osynliga bakom häcken, eller i varje fall grannfruns häck...

Som alltid med vertikaler, om man vill uppnå något som liknar verkningsgrad, så gäller det att gödsla ut radialer, jag har bara 12 stycken vilket är för snålt, att lägga ut minst 48 är bra och rimligen genomförbart även om man får ont i ryggen, men det kanske finns en överton man kan hota med avstängt internet eller muta med glass ;)

Kurvorna ser bra ut och jag har redan några QSO loggade :)
Kanske någon får inspiration att göra något utav sina gamla mobilantenner?

miniVNA-0812151925.png


40mvertical.jpg
 
Last edited:
Ett alternativ till ditt plockepinn kunde vara att använda ett c:a 7 m långt glasfiberspö och helixlinda antennlinan så du får resonans mot radialnätet. Då slipper du den iögonfallande spolen på mitten och verkningsgraden lär inte heller bli sämre. En 10 m pinne skulle vara enklare men då behöver du staga och då blir det kanske bökigt med tanke på grannarna.

Så här hade jag gjort. Montera glasfiberspöet på en av stolparna till staketet så står det stadigt och är inte i vägen. Matningspunkten kan vara 0,5 m över marken eller strax under övre staketbrädan. Ang radialerna så skulla jag spikat två (2) sådana på insidan eller undersidan av den övre staketbrädan och om staketet är kort kanske vikt tillbaka radialerna på undre brädan. Två upphöjda radialer är effektivare än minst 10-20 nergrävda.

Gör så att du först ansluter de två radialerna som en dipol och justera längden till resonans på 7 MHz. De har nu rätt/lämplig längd och pilla sedan inte mer på dom. Därefter koppla in radiatorn och radialerna till en kort stump koax max 10-20 cm och trimma in radiatorn till bästa SVF. Pilla inte på radialerna. Lägg till eller ta bort varv tills du hamnar rätt. Blir SVF under 1,5...1,7:1 kan du väl vara nöjd. Annars anpassar du med ett L-nät till SVF 1:1.

Innan du ansluter den långa koaxen till riggen så koppla in en strömdrossel vid antennen. Det är ett måste om du vill att antennen skall fungera bra.

Jag kan inte direkt se någon mer effektiv lösning än denna och kan någon annan se en sådan så var god berätta för oss.
 
Ett alternativ till ditt plockepinn kunde vara att använda ett c:a 7 m långt glasfiberspö och helixlinda antennlinan så du får resonans mot radialnätet. Då slipper du den iögonfallande spolen på mitten och verkningsgraden lär inte heller bli sämre. En 10 m pinne skulle vara enklare men då behöver du staga och då blir det kanske bökigt med tanke på grannarna.

Så här hade jag gjort. Montera glasfiberspöet på en av stolparna till staketet så står det stadigt och är inte i vägen. Matningspunkten kan vara 0,5 m över marken eller strax under övre staketbrädan. Ang radialerna så skulla jag spikat två (2) sådana på insidan eller undersidan av den övre staketbrädan och om staketet är kort kanske vikt tillbaka radialerna på undre brädan. Två upphöjda radialer är effektivare än minst 10-20 nergrävda.

Gör så att du först ansluter de två radialerna som en dipol och justera längden till resonans på 7 MHz. De har nu rätt/lämplig längd och pilla sedan inte mer på dom. Därefter koppla in radiatorn och radialerna till en kort stump koax max 10-20 cm och trimma in radiatorn till bästa SVF. Pilla inte på radialerna. Lägg till eller ta bort varv tills du hamnar rätt. Blir SVF under 1,5...1,7:1 kan du väl vara nöjd. Annars anpassar du med ett L-nät till SVF 1:1.

Innan du ansluter den långa koaxen till riggen så koppla in en strömdrossel vid antennen. Det är ett måste om du vill att antennen skall fungera bra.

Jag kan inte direkt se någon mer effektiv lösning än denna och kan någon annan se en sådan så var god berätta för oss.

Fiffig grej med att trimma radialerna som en dipol, har alltid klippt avstämda radialer enligt miniräknaren och finjusterat efter RL/SWR

Det vita staketet är grannens så jag skruvar nog inte upp något där annars hade det varit ett bra fäste,
själva tanken med antennen var att få nytta av alla gamla mobilspröt jag har och det fick jag ju nu,
tyvärr har man ett knippe till som sällan eller aldrig kommer till användning.

Nästa projekt blir att göra antennen flerbandig.. jag vill ju ha 17m också!
 
Back
Top