PMR och Tinytrak/Foxtrak som spårsändare

wm7777

New Member
Hej

Jag är ny här på forumet och registrerade mig för att be om råd. Hur ser ni på möjligheten att koppla en PMR-radio till t.ex. en Foxtrak med GPS. är det tekniskt möjligt?

Jag hade tänkt använda detta som en spårsändare monterad i en modellraket. Främst för att säkert hitta raketen efter landning. Sökområdet är några (obebyggda) kvadratkilometer platt terräng.

Har kollat på lite olika alternativ och att använda radio lockar mer än att använda mobiltelefonteknik. Ett annat alternativ är färdiga spårsändare utan GPS som denna new RDF Beacon men då antar jag att man måste ha licens. Vet inte vad som skulle vara en lämplig fekvens att använda i Sverige.

Kanske någon här har andra tips. Det ska vara lätt, robust och helst billigt. Det är inget krav att GPS koordinater skickas till en mottagare, målet är att hitta raketen t.ex. genom att pejla in riktningen med en yagi-antenn.

M.v.h wm7777
 
Det skall förmodligen gå bra, då man använder sig av 1200bps AX25 (paketradio) som går över en vanlig pratkanal.
Jag vet inte hur det är med FoxTrack, men vissa "trackers" (t.ex. de från Argent Data Systems) kan även sända telemetri som kan tas emot på marken med lämplig programvara.
73 de SM6VYF/Arne
 
Back
Top