PMR446 - test i malmö på Söndag

Jensannn

New Member
Tänkte försöka organisera ett Pmr446 test i malmö på söndag!

Om ni kan, va med och och snacka lite och skänk lite kunskap om pmr bandets bördighet i Malmö

Söndagen den 31:e, eftermiddag på kanal 2 och kanal 8.
Jag kommer att passa båda kanalerna. Kör på två kanaler pga risken för annan aktivitet på kanalerna (t.ex babysitters och barn).

Får du inget svar på 2:an så prova 8:an!

Mvh Jens

PMR446 är ett frekvensband där det finns 8 st frekvenser som får utnytjas utan tillstånd för komradio.
En sort nytt 27 MHz band.
Här är frekvenserna:
PMR446: 446.00625, 446.01875, 446.03125, 446.04375, 446.05625, 446.06875, 446.08125, och 446.09375 MHz.
0.5 watt ERP gäller. Bandet är liksom SRBR och LPD inte tillståndspliktigt. Krav på selektiv. exvis pilotton liksom SRBR har. Endast bärbara radiostationer. Endast talsändning är tillåtet.
Endast tillåtet att använda typgodkända radiostationer för ändamålet.

Jag visste inte att det var amatörradioliknande aktivitet på detta komradioband?
Men efterssom inga regler likt de som gällde förr för licensfri komradio finns så, ja då får man väl göra det som det inte i klartext står är förbjudet då:
Allt som inte är förbjudet är tillåtet gäller ju idag.

Berätta mer Jennsannn, hur går detta till? Är det många som kör amatörradiolikande trafik på komradiobandet, PMR446?
En fråga är befogad, varför blir ni inte radioamatörer istället?
Kanske en ingång till amatörradio?
Som radioamatör får man ju får ansluta yttre antenn, köra högre effekt än 0,5 Watt och få mycket roligare räckvidder. Man MÅSTE inte heller köra med seklektiv subton, som radioamatör, utan alla hör alla.

Last edited:
Kul initiativ Jensannn!

Jag bor tyvärr för långt bort för att nå till Malmö med en PMR-apparat.

Roy, har jag missuppfattat dig, eller menar du att man måste använda pilotton på PMR446?
Det säljs ju typgodkända(?) apparater utan möjlighet till sådan.
Jag har exempelvis köpt såna här till mina barn: länk

73!
Jonas, SM5PHU

All komradio MÅSTE ha selektiv. Det enklaste selektivet är subton varför alla tillverkare väljer att ha sådant i enklare komradiostationer.
Skälet är att annars klagar folk hos PTS på störningar, med selektiv hörs ju bara signaler från eget nät med rätt subton, och folk blir nöjda och har inga "störningar".
Säljs PMR446 utan subton eller annat selektiv så är de förmodligen inte typade för EU, dvs CE märkta, eller uppfyller krav på R&TTE etc.

Men om subtonsselektivet går att stänga av är det förstås upp till användaren att göra det. Men då får man kanske stå ut med tjuvöppningar av brusspärren = störningar.

Marin VHF radio och flygradio behöver inget selcall.

Det du länkar till Jonas är LPD radio. dvs 432 MHz. Där finner vi ju att man specar "hundratals kanaler" vilket betyder att man multiplicerar antalet frekvenser med antal subtoner.
5 frekvenser ggr 50 subtoner = 250 kanaler........ öhhhh

Ett roligt och billigt sätt att qrp/vhf på, har kört drygt 9mil som längst med omodad pmr men hoppas slå det med en 6 el rikt, en riktig utmaning att med 0.5 W köra så långt det går, och varför ? tja varför inte :)

Jaha, där ser man, det finns de som överbryggat tiotals mil...

Det du länkar till Jonas är LPD radio. dvs 432 MHz.

Nej, en LPD-radio är det inte, utan en PMR-radio. Säljs bland annat av Kjell & Co: länk

Den har 8 kanaler och en vanlig brusspärr, inget selektiv i form av subton eller annat.
Jag har letat, men hittar ingen information om krav på subton eller annan form av selektiv. På Wikipedia finns (som vanligt) en del att läsa, bland annat länkar man till något som ser ut som en officiell spec: länk

73!
Jonas/SM5PHU

Faktum är att det förekommer amatörradioliknande aktiviteter även på de icke tillståndspliktiga frekvenserna på 155 MHz, de som kallas jaktradio.
Men det har vi talat om förr här och det skulle vi inte bry oss om fick jag veta.......
Sen finns det ju massor av frevkenser mellan dehär banden. Inte mist mellan amatörbanen på HF.

Ger inte PMR446 det bästa utbytet watt/kr för en köpt utrustning?
Eller tänkte jag fel nu, i så fall bjuder jag på det ....:)

//QRP

En PMR-station måste ha fast antenn så det finns ingen möjlighet att ansluta extern antenn. Om apparaten modifieras med extern antennanslutning så faller godkänandet.

När PMR apparaterna kom för ca 15 år sedan så fanns det en del fabrikat som var mycket enkla att modifiera till 70 cm amatörband och många var de amatörer som skaffade sig en billig handappparat. Det kanske finns några lättmoddade apparater även idag?

Last edited:
....Som radioamatör får man ju får ansluta yttre antenn, köra högre effekt än 0,5 Watt och få mycket roligare räckvidder. ....

Ja just det, men ändå strävar många amatörer efter att nå så långt som möjligt med så lite effekt som möjligt. Jämfört med PMR så är det ju då bara frekvensområdet som skiljer.

/ Janne

Back