Portabel dipol

SM7WEJ

Member
Tänkte prova att bygga en portabel dipol för 40m genom att använda 2 st mobilantenner och någon form
av mittfäste. Nerledning RG 58 samt en 8m lång militärmast urspungligen från högantenn 1/s.
Någon som testat ????
 
Tänkte prova att bygga en portabel dipol för 40m genom att använda 2 st mobilantenner och någon form
av mittfäste. Nerledning RG 58 samt en 8m lång militärmast urspungligen från högantenn 1/s.
Någon som testat ????

WEJ de APQ
Jag skulle tro - är nästan säker på - att två stycken sådana (mycket förkortade) mobilantenner ger en mycket låg matningsimpedans. Något slag av "step-up" transformering kommer att behövas för att ge anpassning till en 50-ohms koaxialkabel.

73/Bengt
SM6APQ
 
Nu senast testade jag två Hustler mobilantenner i dipolkonfiguration,
de antennerna ställer lite krav på mittfästets hållfasthet och vettig anpassning med någon sorts effektivitet börjar väl egentligen på 20m och uppåt i frekvens.
Jag provade också 40m med ganska bra resultat med tanke på längden och höjden över marken,
förr använde jag hamsticks men de är betydligt sämre på 40m än Hustler dito, på 20m är de sådär ok, och inte helt ok förrän på 15m och uppåt i frekvens.

Både hamsticks och Hustler blir av naturen väldigt smala i resonanspunkten, det är frestande att använda tuner för att täcka in hela 40m men det är näst intill omöjligt och ger väldigt dåliga resultat ändå, det är bara att fira ner och trimma spröten om man byter frekvens och vill nå någonstans alltså :)


Antennhöjd 8m, aluminium teleskopmast och bilen som fästpunkt,
eftersom du har en lämplig mast så vore det kanske bättre att bygga ett inverterat V istället, blir benlängden ett problem kan man ju förkorta de nån meter med förlängningsspolar utan att tappa allt för mycket.


(med hamsticks menar jag den här typen: Mobilantenn 40m - Limmared Radio & Data AB )
 
Jag har någonstans i gömmorna två stycken Hamstick mobilspröt för 20 m och ett dito mittfäste.
Någon omfattande utvärdering har jag inte gjort, bara kört något enstaka QSO.
Med antennen monterad fyra meter upp i en lyktstolpe låg SWR under 3:1 över hela 20-metersbandet.

73,
Jonas/SM5PHU
 
WEJ de APQ
Jag skulle tro - är nästan säker på - att två stycken sådana (mycket förkortade) mobilantenner ger en mycket låg matningsimpedans. Något slag av "step-up" transformering kommer att behövas för att ge anpassning till en 50-ohms koaxialkabel.

73/Bengt
SM6APQ

Man kan göra sig en uppskattning om matningsimpedansen genom att
beräkna förlustresistansen i varje förlängningsspole. När varje spole ligger 2/3 ut från
fästet går det att skatta att det går åt runt +j 2000 ohm för att ordna till resonans på 7 MHz.

Realiserbara Q på sådana här spolar är nog runt 150 i bästa fall.

Det sitter då 2000/150 eller c:a 15 ohm i serie med varje antennhalva + lite andra förluster avrundat uppåt
till 35 ohm.

SWR ligger då i häraden 1,5:1 vilket är helt acceptabelt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Kanske man skulle satsa på en dipol av två metspön , men även det blir
ju en kompromiss pga längden för 40 m. Något förslag ???
 
Kanske man skulle satsa på en dipol av två metspön , men även det blir
ju en kompromiss pga längden för 40 m. Något förslag ???

Behöver inte bli en kompromiss.

Använd två stycken 12.5 meters Spiderbeammaster, justera längden så de blir 10 meter var, gör ett mittfäste som är starkt nog., staga de två masterna åtminstone i vertikalledet genom fiskelina på mitten.

http://www.spiderbeam.com/product_info.php?info=p3_Spiderbeam HD 12m fiberglass pole.html

Men och andra sidan... varför inte bara hissa up en dipol i den 8 meter höga masten och vinkla ner benen mot marken? Billigare, enklare och inte sämre. Du kan ju dessutom mata olika dipoler med samma koax om du separerar trådarna litet både i höjd- och sidled. 40 och 15 meter har du gratis, sedan kan du lägga till ett par andra dipoler, men viss koppling kan uppkomma mellan olika band.

Testa och se :)
 
Last edited:
Hej! I QTC nr 9, 2004 beskrev jag hur man med 1000DL tråd, ett par spolar och metspön kunde bygga en förkortad dipol för 40 meter. Den funkade bra. Se bifogad bild! / Martin
 

Attachments

  • kortdipol.jpg
    kortdipol.jpg
    35,3 KB · Views: 137
Back
Top