Portabel J-pole för 2m för 155MHz?

Hej!

Jag såg en tråd här som skrevs bara ett par dagar innan jag skriver denna och som också gäller jaktradios. Jag är inte radioamatör (ännu!) utan glad brukare av jaktradio på 155MHz via en Lafayette Smart.
Då jag läst att man inte får använda en fast antenn med jaktradio satt jag i tankarna att bygga en portabel extern antenn i stil med Ed Fongs DBJ-2 (som är en dual band J-pole som jag förstått det med fördelen att den går att rulla ihop och få plats med i ryggsäcken. Länk till PDF: https://www.qsl.net/sterling/Activities/20170301_J-Pole_Build/Emergency_antennas.pdf) som jag kan hissa upp antingen i ett träd med kastlina om jag står på marken eller hänga upp i ett jakttorn i hopp om att både bättre kunna höra jaktkamrater med även nå lite längre. Att jag kollat på DBJ-2 över en standard enbands J-pole är att man får bonusen ... well, att den är dual band för ev. framtida bruk :)

Förstafrågan blir då; räknas detta fortfarande som fast antenn ? Är det öht ok att använda utan rätt behörighet?

Fråga nummer två: Hur anpassar man bäst anpassar designen för 155MHz?
Jag har lekt lite med en J-pole kalkylator (https://m0ukd.com/calculators/slim-jim-and-j-pole-calculator/), är det "så enkelt" att jag bara anpassar måtten efter frekvens och den vf kabeln jag köper har enligt kalkylatorn och sen anpassar frekvensen genom att flytta var antennkabeln löds på (då i kombination med var de två ledarna kortsluts för att få låg SWR)?

Fråga tre: Övertänker jag detta? Kommer en bra gjord J-pole enligt PDF:en ändå med sina orginalmått och beräkningar för 144MHz funka bättre jämfört med Lafayettes 45cm skogsantenn för 155MHz i ett scenario där jag placerar båda så att respektive antennspets har samma samma höjd över marken?

Många tack på förhand!
 
Jag kan börja då.
Med måtten du anger på originalantennen så är den en oförkortad kvartsvåg.
Variant som du anger som duoband känner jag inte till
Den del på en vanlig J-pole som strålar är en halvvåg även om dess totala längd är större.

Skillnaden torde vara marginell och knappt värt besväret ifall mer prestanda är enda syftet.
Antenner i allmänhet strålar mest från matningspunkten, dvs i botten om man så säger.
Ifall din J-pole placeras lägre än originalantennen vilket den gör om dess toppar är på samma höjd blir skillnaden ännu mindre.

Kan den medelst en koax hissas upp i ngt träd så är det klart man kan vinna en del på det.
Jag tolkar tilltaget som icke tillåtet.

Som byggprojekt är det ett roligt och lärorikt experiment.
 
räknas detta fortfarande som fast antenn ? Är det öht ok att använda utan rätt behörighet?
Ja det räknas som fast antenn. Jag tvivlar på att man kan få den behörigheten på jaktfrekvenserna.
Tanken med detta förbud mot "extern fast monterad antenn" är att man inte ska kunna öka sin räckvidd pga störningsrisken.
 
Först och främst tack för hjälpen, då skrotar jag den tanken för jakten helt enkelt.

Jag blev lockad av antenntypen primärt i prestandasyften men även att den var otroligt portabel. Att det verkade som ett roligt byggprojekt var den berömda grädden på moset då den verkade ha lagom svår instegsgrad för en nybörjare med lättillgängliga komponenter och som inte kräver en komplett verkstad (då jag bor i hyresrätt) för att bygga ihop. Jag har redan lärt mig ofantligt mycket mer om våglängder, harmonics, utformning av antenner och hur strålningen kan påverkas av olika antenntyper beroende på dess fysiska beskaffenhet än vad jag kunde innan (vilket inte säger mycket då den kunskapen inte var stor alls, men ändå!). Dock fortfarande bara på enkel punkt-till-punktbasis, att tänka på atmosfärpåverkan och långvåg och annat är fortfarande magi för mig :)
Att jag slänger mig med engelska ord innimellan är för att det har varit betydligt lättare att hitta engelska videos och skrivelser än vad det har varit att hitta svensk motsvarighet.

Mycket intressant om strålningen och att den är starkast i matningspunkten, det känns logiskt nu när du säger det. Vet inte var jag fått för mig att det skulle vara tvärtom, då ser jag sannerligen vinsten med att fira upp denna typ av antenn högt.

Min hjärna är dock sådan att jag kan ha lite svårt att släppa det teoretiska klurandet och om någon har erfarenheter (och vill dela med sig av det) gällande frekvensanpassning och tuning av mostv. typ dualband-antenn av bandkabel är jag så klart tacksam.
 
om någon har erfarenheter (och vill dela med sig av det) gällande frekvensanpassning och tuning av mostv. typ dualband-antenn av bandkabel är jag så klart tacksam.
Antennen är egentligen ingen dual-band men den fungerar även hyfsat på 3:e-ton t.ex om du designar för 145MHz så får du 435MHz på köpet.
Antennteori kan du diskutera under "Antenner och master"
 
Ja det räknas som fast antenn. Jag tvivlar på att man kan få den behörigheten på jaktfrekvenserna.
Tanken med detta förbud mot "extern fast monterad antenn" är att man inte ska kunna öka sin räckvidd pga störningsrisken.
Vad är då en "extern fast monterad antenn"?
För att lyfta frågan ytterligare en gång så kan vi kika i definitionerna i PTSFS 2020:5

2 kap. Definitioner och förkortningar
1 § I dessa föreskrifter avses med
fast installation: anordning som är monterad, installerad och avsedd för
permanent användning på en bestämd plats,


Kan detta tolkas som att en antenn som under några timmar hängs upp i ett träd är en fast installation?

Jag skulle för min del säga att det är inte en fast installation.

Diskussionen kan säkert föras vidare på flera nivåer.
(För radioamatörer har tidigare funnits en definition av mobil radiosändare, portabel radiosändare och fast radiosändare)

En J-pole kan vara ganska besvärlig att få full funktion på och grundutförandet är bara avsett för en frekvens. Det går att bygga den som dual band vilket bland annat visas i den PDF du länkar till.

En J-pole byggd för 145MHz har med stor sannolikhet ganska dålig, för att inte säga urdålig funktion på 155MHz.

Det går att skala om längderna från 145 till 155MHz.

När det gäller användningen av en annan antenn så är det ok så länge du inte överskrider de 5 watt e.r.p som gäller för jaktradio.

Det vill säga radions effekt minus förlust i kabel plus antennvinst får inte medföra mer än 5 watt e.r.p.

Titta gärna i trådarna under antenner och master så kan du nog hitta något läsvärt
 
Jag vet att man i ett fall har monterat en extern antenn vid ett jakttorn som är "avsedd för permanent användning på en bestämd plats"
Självklart är det besvärligt att montera denna antenn varje år så den får hänga kvar (permanent montage)
Hur lång tid får man då använda denna antenn från denna bestämda plats för att det inte ska anses permanent?

Man bör nog ställa sig frågan om jaktradion är godkänd att användas med annan antenn än den som medföljer.
Om den är det så bör man ju också få använda riktantenner och då faller ju tanken om begränsad räckvidd.

Jag jämför med PMR-radio, där får man inte byta till extern antenn.
 
Jag jämför med PMR-radio, där får man inte byta till extern antenn.
PMR446 är avsedd för "icke-hierarkisk kommunikation över korta distanser" och ska ha integrerad antenn.
För Jaktradio på 155MHz gäller 5W e.r.p och radion får enligt EN 300 086 vara försedd med extern antennkontakt.

EN 300 086 gäller även för LMR på 444MHz dock med begränsningen 2 watt e.r.p.

Frågor om riktantenner på diverse frekvenser (både inom och utanför amatörbanden) finns med i PTS provfrågebank.
För till exempel 5,3515–5,3665 MHz där högsta effekt är 15 W e.i.r.p. så ställs frågan om användning av riktantenn.. Svaret är att du får använda riktantenn men du får inte överstiga 15 watt e.i.r.p. Så du kan bli tvungen att sänka radions uteffekt för att inte överskrida gränsen.

Liknande frågor ställs för till exempel 27MHz och även där är svaret att du inte får överskrida gällande gräns uttryckt i e.r.p

PTS tolkning av saken och de av PTS bedömda riktiga svaren i kunskapsproven har under åren skapat livliga diskussioner om både för och emot.
 
Eftersom det är antennhöjden som har sista ordet vid "line-of-sight" och ytvågsutbredning på VHF så är vinsten på medellånga avstånd när man ökar antennhöjden, säg från 2 till 5 m, betydligt större än om effekten skulle ökas från 5 till 25 W med oförändrad antenn och låg antennhöjd. Dessutom finns vinsten i båda trafikriktningarna.

Man kan få en fingervisning om detta genom att tillämpa Eglis utbredningsekvation

1666116434636.png

vilken ger ganska trogna resultat på avstånd av ett par-tre km.

Om man använder en klen koax så kommer kabeldämpningen och antennvinsten att
i princip ta ut varandra i sändningsriktningen, medan vinsten genom högre antennhöjd finns kvar.
 
Jag har redan lärt mig ofantligt mycket mer om våglängder, harmonics, utformning av antenner och hur strålningen kan påverkas av olika antenntyper beroende på dess fysiska beskaffenhet än vad jag kunde innan (vilket inte säger mycket då den kunskapen inte var stor alls, men ändå!). Dock fortfarande bara på enkel punkt-till-punktbasis, att tänka på atmosfärpåverkan och långvåg och annat är fortfarande magi för mig :)

Mycket intressant om strålningen och att den är starkast i matningspunkten, det känns logiskt nu när du säger det. Vet inte var jag fått för mig att det skulle vara tvärtom, då ser jag sannerligen vinsten med att fira upp denna typ av antenn högt.
Då kan vi hoppas du är helt och hållet nybörjare för då kan du komma ngn vart på bara 10 år eller så.
Ifall du däremot har rötter i 27MHz som jag har så tar det betydligt längre tid än så. De första 10 åren med certifikatet inramat på väggen går åt att bli av med alla myter o rent ljug man där har matats med i 27MHz svängen för att till slut komma ner på noll , så att säga ^^
Nu känner jag mej hyfsat på banan efter snart 30 år med certifikat. Det är dock efter varje ny upptäckt så att de ofta ställer tidigare kunskap/antaganden på ända. Två steg framåt ger ett steg bakåt men än så länge går det ändå framåt…om än med mkt små steg numera.
 
Back
Top