Portabel J-pole för 2m för 155MHz?

Hej!

Jag såg en tråd här som skrevs bara ett par dagar innan jag skriver denna och som också gäller jaktradios. Jag är inte radioamatör (ännu!) utan glad brukare av jaktradio på 155MHz via en Lafayette Smart.
Då jag läst att man inte får använda en fast antenn med jaktradio satt jag i tankarna att bygga en portabel extern antenn i stil med Ed Fongs DBJ-2 (som är en dual band J-pole som jag förstått det med fördelen att den går att rulla ihop och få plats med i ryggsäcken. Länk till PDF: https://www.qsl.net/sterling/Activities/20170301_J-Pole_Build/Emergency_antennas.pdf) som jag kan hissa upp antingen i ett träd med kastlina om jag står på marken eller hänga upp i ett jakttorn i hopp om att både bättre kunna höra jaktkamrater med även nå lite längre. Att jag kollat på DBJ-2 över en standard enbands J-pole är att man får bonusen ... well, att den är dual band för ev. framtida bruk :)

Förstafrågan blir då; räknas detta fortfarande som fast antenn ? Är det öht ok att använda utan rätt behörighet?

Fråga nummer två: Hur anpassar man bäst anpassar designen för 155MHz?
Jag har lekt lite med en J-pole kalkylator (https://m0ukd.com/calculators/slim-jim-and-j-pole-calculator/), är det "så enkelt" att jag bara anpassar måtten efter frekvens och den vf kabeln jag köper har enligt kalkylatorn och sen anpassar frekvensen genom att flytta var antennkabeln löds på (då i kombination med var de två ledarna kortsluts för att få låg SWR)?

Fråga tre: Övertänker jag detta? Kommer en bra gjord J-pole enligt PDF:en ändå med sina orginalmått och beräkningar för 144MHz funka bättre jämfört med Lafayettes 45cm skogsantenn för 155MHz i ett scenario där jag placerar båda så att respektive antennspets har samma samma höjd över marken?

Många tack på förhand!
 
Jag kan börja då.
Med måtten du anger på originalantennen så är den en oförkortad kvartsvåg.
Variant som du anger som duoband känner jag inte till