Portabel? Mobil? Distrikt?

Sålunda skulle en mobil radio vara streck M även om den sänder från en i sängen liggande radioamatör.
Det beror väl på om om sängen står på hemma-QTH:t eller inte? Om jag inte är mobil, vilket sängar inte brukar vara, så kör jag med /6 i mitt hemmadistrikt.
73 de SA6AVT/SJ (börjar spåra ur)
 
Jag brukar använda SA6BNV/6 eller SD6T/6 när jag är i sommarstugan som är i samma distrikt som min hemma-adress.
Är det rätt/fel? Även om det är rätt, *måste* jag lägga till /6, eller är det OK att utelämna?

// Åke
 
Jag brukar använda SA6BNV/6 eller SD6T/6 när jag är i sommarstugan som är i samma distrikt som min hemma-adress.
Är det rätt/fel? Även om det är rätt, *måste* jag lägga till /6, eller är det OK att utelämna?

// Åke

Du "måste" ingenting.

Däremot är det en upplysning till motstationen om att du finns på
en annan stationsplats. Vad det nu har för betydelse idag...

Den ursprungliga bakomliggande orsaken var att Televerket och (Säkerhets-)polisen ville ha koll
på användningen av radiosändare i stort. Fram till 50-talet var man tvungen att anmäla i förväg
när en amatörsändare skulle användas portabelt, och man skulle ha med sig alla papper.

Det var inte alldeles ovanligt att "rävsändare" fick besök av både civilklädda och uniformerade poliser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
På Krim verkar man lite husvill eller hemmastadd för närvarande. I flera qso'n har jag haft kontakt med RA/UT5xx och med qth Sevastopol
Best 73
De
SM4ANQ
 
Kanske jag skall sända SM/RA/UT7... när jag kör med min Ukrainska signal då? I övrigt så undviker jag att lägga till /M, /P etc. utan stationen har sin signal oavsett var jag är och platsen framgår av innehållet i samtalet.
 
Back
Top