Portabel spänning för 200 spänn

SM0VPJ

Well-Known Member
Hej, var på rusta här om dagen och fann följande objekt där STARTHJÄLP 12V 8Ah Övrigt bil & motor Bil & Motor Rusta AB www.rusta.se
I butiken stog det 12 V 17 A på den, texten på rustas sida säger annat. Jag funderar på att skaffa en och ha som strömförsörjning till en 706'a i första hand, starthjälp till bil i 2:a hand. Den väger inte många kilo och verkar behändig.

Kanske någon som läser detta redan har köpt en och provat och kan bifoga lite info, det som står i PDF filen säger inte så mycket tycker jag.

// Janne
 
Last edited:
Ja det var ju billigt för batteri laddare och låda.
Batteriet förmodligen ett bly syra batteri har en livslängd på upp till 5 år. Ja jag tror du får mycekt för pengen. Hur du får ner ficklampan i fickan är dock en bra fråga.

Skall man köpa ett separat Blysyra batteri på 5 - 15 Ah plus laddare så är vi uppe i minst 500 kr.
Vad som gör den här saken så billig kan man förundras över.
Liksom dess möjligheter att elverera 700 Ampere vid biolstart?????
 
Jag köpte en likadan någonstans, kommer inte ihåg var. Det är ett 17 Ah blyack gelcel i den med två batteriklämmor (förstås) kopplade via en kraftig brytare. På sidan sitter också ett cigarettändaruttag, troligtvis avsäkrat men jag ser ingen. Min har också en pump på baksidan så jag kan pumpa däcken.

Jag har tänkt att fixa två banankontaktuttag, självklart säkrade med 25A säkring eller nåt, så det blir lättare att använda till riggar. Hittills har jag klämt kablarna till matningen i batteriklämmorna om det har rört sig om högre effekter, men det har i alla fall funkat bra. Det är definitivt värt 199:-, bara blyacken (ok, 18 Ah, men ändå...) kostar 298:- på Biltema.

Hoppas att det hjälper!

73 de SM5UTT / Marcus
 
Blåser liv i en gammal tråd. Jag har skaffat en Kenwood TS-450 (ska ha 20A när den maxar 100W gissar jag) men har inget nättagg än. Jag skulle vilja testa att köra lite portabelt och funderar därför på denna lösning.

Jag hittar på jula.se vad jag tror är samma som nämns i tråden, fast till dubbla priset:

Bärbart startbatteri

Är det något att satsa på?
 
Mja...Ett sådant batteri är gjort för att ta ut en mycket hög ström under en mycket kort tid.
Kanske ett vanligt bilbatteri på 60-75 Ah är lämpligare. Det är ialla fall mitt tips.

/ Ingvar

Men är inte ett vanligt bilbatteri också gjort för att kunna leverera en hög ström under relativt kort tid? Förutom det faktum att det är lite klumpigare att släpa upp i skogen...
 
Någon nämnde banankontakter för 25 A.
Tål sådana den strömmen?
Duger banankontakter för strömförsörjning av HF radio på 100 Watt?
Min erferenhete är att det finns de som använder banakontaktrer till sin 100 W HF radio, vilka, (de) även är överrepresenterade i felstatisktiken, dvs lämnar oftast in sin radio för "garantiservice" pga av låg utefekt och annat krångel.
"Garantifel" som ofta beror på spänningsfall i för dåliga kablage, bananer, till DC försörjningen.
Nå det må finnas rejäla bananer som man löder in, men de med en pytterskruv som klämmer lite på en 4 till 6 mm2 kabel och nästan smälter vid last, kan man ha synpunkter på.
I ELFA finns vissa spec för bananer, och det kan handla om några A. De som tål mer kostar 30 - 50 kr.
Jag tänker på banankontakter som fanns förr på gamla högtalare till träradion, och som finns i junkboxen sen 37 år. För ingen investerar väl i dyra banankonakter?

Samma sak gäller för ciguttaget i bilen, 5 A kan räcka för att dessa skall smälta, exvis last med en kylbox. Sen ser man HF riggar försedda med cigplug som skickas in för "garantireparation". För övrigt felfria radioapprater.....

Det finns lite låg respekt för höga strömmar tycker jag i alla fall.

de
Roy
SM4FPD
 
Hej igen.
Tillägg till föregående: även ELFA har Anderson Power Pole kontakter.
Det finns olika modeller som klarar upp till max. 150 A.
Räcker även för QRP. HI.
de Skåningen Rolf
/ OH2FDI
 
Back
Top