Portabel strömförsörjning

SM6FPG

Fritidskonsulent
Något radiokörande portabelt eller på resande fot har det inte blivit trots ett inköp av en Elecraft KX3 för några år sedan.
Vi tänker oss ut i Europa med Interrail-kort i fickan och ryggsäck på ryggen i sommar/höst, alltså backpackers på ålderns höst.
Finns alternativa batterilösning förstår jag, men min kunskap är nada i ämnet.
Vad behöver jag för lösning, batteri o laddare?
 
Jag skulle föreslå antingen LiPo eller LiFe batterier, nu är väl just KX3 inte så kräsen med matningsspänningen så det går väl bra med de mer vanliga LiPo-batterierna.

En snabb koll på RC-hobbyns motsvarighet till IKEA ger följande förslag på batteri och laddare,
https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-8400mah-4s2p-30c-lifepo4-pack.html
https://hobbyking.com/en_us/accuell-s60-ac-charger-eu-plug.html

Acken har "5.5mm bullet" hane/hona kontaktdon, kablarna är så grova att vanliga powerpoles blir omöjliga att montera,
förslag är att använda en adapter till EC5 som är en bra kontakt,
https://hobbyking.com/en_us/ec5-to-5-5mm-bullet-connector-battery-adapter-2pcs-bag.html
Lösa hane/hona EC5,
https://hobbyking.com/en_us/new-ec5-male-female-5-set-per-bag.html

En liten batterimonitor som man ansluter till balanskontakten är bra att ha koll på laddnivån med,
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-dlux-lipo-battery-cell-display-and-balancer-2s-6s.html

Summa €112.46 +frakt :)
 
Håll dig borta från LiPo (Li-Ion) om du har tänkt ta med den på flyget bara. Li-Ion större än vad som sitter i en laptop tillåts inte på flyg (inte i bagaget heller). LiFePO4 är det inga restriktioner (förutsatt att säkerhetskontrollen begriper skillnaden på Li-Ion och LiFePO4).
 
Hittade den här:
Lithium ion batteries (a.k.a.: rechargeable lithium, lithium polymer, LIPO, secondary lithium). Passengers may carry all consumer-sized lithium ion batteries (up to 100 watt hours per battery). This size covers AA, AAA, cell phone, PDA, camera, camcorder, handheld game, tablet, portable drill, and standard laptop computer batteries. The watt hours (Wh) rating is marked on newer lithium ion batteries and is explained in #3 below. External chargers are also considered to be a battery. With airline approval, devices can contain larger lithium ion batteries (101-160 watt hours per battery), but spares of this size are limited to two batteries in carry-on baggage only. This size covers the largest aftermarket extended-life laptop batteries and most lithium ion batteries for professional-grade audio/visual equipment.​
https://www.faa.gov/about/office_or...fo/media/airline_passengers_and_batteries.pdf

Eftersom båda LiPo och LiFEPO4 jobbar med lithium ioner, är det nog ingen större skillnad i förhållande till regelverket. Och då blir det ointressant om det är skillnad i risk.

Sen går det ju aldrig att sia om vad som går att ta med sig genom en given kontroll vid en given tidspunkt......
 
Sist jag kollade FAA's regler så gällde dom Li-Ion och varianter av Li-Ion (LiPo), men inte LiFePO4. LiFePO4 kan inte "löpa amok" på det sätt som Li-Ion kan. Det kan ju hända att dom har förenklat reglerna så att det gäller alla batterier det står "Litium" på för att förenkla för flygplatspersonalen. I så fall blir det att hålla sig till max 100 Wh, dvs max ca 7 Ah.
 
Är det någon som provat hjälpstartsbatteri för bil (jump starter), små portabla batterier ungefär som USB powerbanks men med 12V ut? Är lite intresserad att testa en sådan till min FT817ND.
 
En nyfiken fråga till er som kör portabelt med solceller.
Vad har ni för batterier och vilka solceller använder ni tillsammans med regulator, etc.
Jag funderar starkt på att fixa till något inför nästa sommarsäsong.
 
Ang. Jump Start batterier, så verkar ju storleken och därmed kapaciteten vara makalös.
Det viktigaste är nog att först försöka få fram en specifikation på dessas egenskaper, vad som döljer sig invändigt.
I vissa fall laddar man Jump Start-mojen med bilbatteriets kvarvarande energi. det tar någon minut sen kan JS ge tillräckligt hög starkström
Man får även tänka på att en start av en bilmotor sker på 2 - 5 sekunder, och den drar då 100 - 200 A. Detta blir inte många Ah, (energi). Kanske inte mer än i ett batteri i mobilen.
Direkt motorn startar, laddas bilbatteriet.
Så en Jump Start kan vara lite av varje, men den är säkerligen inte lämpad att ge 1 A i 8 timmar med 10 % sändning 5 - 20 A.
De äldsta och första JS (Jump Start) hade bara ett bly syra gel batteri på 10 - 20 Ah.
Och då är det ju enklare att köpa ett sådant löst...
Det förekommer även supercapacitors, dvs jättekondingar. 47 F exvis som laddas på en minut av ett dåligt bilbatteri och ger en otrolig startström i några sekunder. Inte särskilt lyckat för att driva en portabelstation med således.
Så än en gång, man måste veta vad som döljer sig i JS och dess spec. Dvs riktiga elektriska spec. Men spec är sällsynt på de saker man idag kan köpa....


De
SM4FPD
 
Här kan man köpa och studera superkondinagar https://www.aliexpress.com/wholesal...er+capacitor&initiative_id=RS_20170922170701/
Man kan se upp till 10 F (Farad) obs att de har för vana att skriva ihop belopp och enhet, man kan tro att det är en typbeteckning. Jag har även sett batterier med många sådana som förmodligen sitter i JS grejer. Komponenterna finns på de flesta Kina sajter samt E-bay.

Men med en superkonding parallellt med ett mindre batteri, ex "bara" 10 Ah bly syra, klarar man korta sändningspass som ett vanligt lite mindre batteri skulle säcka för.

SM4FPD
 
När man tittar på merparten av mobil utrustning så verkar dom ha 13.8V drivspänning, inte 12V, och en tolerans på +/-10%.
Det matchar ju ganska hyfsat till en 12,8V LiFEPO4 akku med tillhörendes 14,6V laddare.
.... eller tänker jag fel som vanligt?
 
LiIon, LiPol och LiFEPO4 har ganska liknande laddningskurva och urladdningskurva.
De skall laddas med konstant spänning till 4,2 V per cell, vid urladdning sjunker de till nominellt 3,7 V, dvs den spänning man anger på cellen.
För att under fortsatt urladdning sjunka till kanske 3 V där man skall sluta ladda ur den.
Med 4 celler får vi då 16,8 - 17,64 V, 3 celler ger 9 - 12,6 V.
13,8 V +-15% är för de flesta radiostationer 11,73 - 15,87 V.
De flesta elektrolytkondingar i radiostationerna är på 16 V, men kanske tål viss överspänning en kortre tid.
Skall man driva en sådan radiostation med Lixxxx celler så får man nog ändå ha lite kolla på spänningen.
Googla gärna på laddningskurvor resp urladdningskurvor för resp celltyp.
Man anger en spänning i intervallet som någon form av medelspänning, eller sk nominell spänning. denna siffra kan variera mellan fabrikat beroende på hur de mäter.

Jag har sett radiostationer som utsatts för överspänning, då ser man elektrolyter som har svällt. Dvs blivit bulliga på ovansidan, värmen kan ha krympt plastöverdraget.
Har spänningen varit över 20 - 25 V brukar sluttransistorer och drivtransistorer går sönder, gäller Si bipolära trans. Vad de modernare MOS-fetarna tål i överspänning vet jag inte. (obs mina erfarenheter)

Jag har även spänningsprovat elektrolyter av den typ vi talar, om märkta med 16 V.
Med 20 v hände inget på flera dygn.
Med 24 V kunde det börja hända något, svällningar och värme.
Med 30 V kunde det bli en fet smäll.....efter några timmar.

Så visst finns det en viss marginal. Olika fabrikat av elektrolyter kan förstås ha olika egenskaper vid överspänning.
ICOM använde vanligen inte de billigaste kondingarna.


SM4FPD
 
LiFEPO4: nominell spänning är 3.2V och laddas med 3.65V / cell.
LiPo: nominell spänning är 3.7V och laddas med 4.2V / cell.

4st LiFEPO4 är att föredra framför LiPo som ger lite för hög spänning.
 
Det är bra med korrekt fakta så att folk inte förstör sina dyra batterier.
En viss skillnad är det ändå med att ladda sina LiFePO4 med 3,65 Volt i stället för de 4,2 Volt som Roy skriver.
 
LiFEPO4 har så smått börjat ersätta blybatterier i bl a husbilar och båtar. Lägre vikt än bly och inte potentiellt brandfarliga som de mer vanliga LiPo-cellerna.
 
LiIon, LiPol och LiFEPO4 har ganska liknande laddningskurva och urladdningskurva.
De skall laddas med konstant spänning till 4,2 V per cell, vid urladdning sjunker de till nominellt 3,7 V, dvs den spänning man anger på cellen.
För att under fortsatt urladdning sjunka till kanske 3 V där man skall sluta ladda ur den.
Med 4 celler får vi då 16,8 - 17,64 V, 3 celler ger 9 - 12,6 V.

Vart får du siffrorna ifrån? Allt som jag kan googla fram pekar mot lägre laddspänning för LiFePO4 t.ex. https://www.powerstream.com/li.htm "Charging lithium iron phosphate 3.2 volt cells is identical, but the constant voltage phase is limited to 3.65 volts.
The lithium ion battery is easy to charge. Charging safely is a more difficult. The basic algorithm is to charge at constant current (0.2 C to 0.7 C depending on manufacturer) until the battery reaches 4.2 Vpc (volts per cell), and hold the voltage at 4.2 volts until the charge current has dropped to 10% of the initial charge rate."

Eller betyder det att det används högre laddspänning under førsta CC fasen och sen droppas det ner til 14.6 under CV fasen?? Det vore ju onekligen jobbigt. I så fall kanske inte man inte ska ha radion inkopplat under laddning....
 
Eller betyder det att det används högre laddspänning under førsta CC fasen och sen droppas det ner til 14.6 under CV fasen?? Det vore ju onekligen jobbigt. I så fall kanske inte man inte ska ha radion inkopplat under laddning....
Nej, spänningen över LiFePO4-cellen ökar hela tiden under laddning, till skillnad från NiMH m.fl.
Ladda med strömbegränsning (typ 0,5 - 1 C) och max till 3.6V / cell. Däremot blir alla Litium-batterier lätt obalanserade, så någon typ av cell-balansering behövs. Enklast är att köpa ett batteri med inbyggd balanserings- och säkerhetskrets. Då kan man t.o.m. ladda direkt med en solpanel utan regulator. Säkerhetskretsen bryter strömmen när spänningen når 3.65 V / cell.
LiFePO4 är inte riktigt lika känsliga för överladdning som Li-Ion. Dom får förvisso kortare livslängt vid kraftig överladdning (typ >4 V / cell), men dom exploderar inte som Li-Ion kan göra :)
 
betyder det att det används högre laddspänning under førsta CC fasen och sen droppas det ner til 14.6 under CV fasen??
Nej det antagandet är fel.
Man laddar båda kemityperna på samma sätt. Först en CC-fas och därefter en CV-fas.
Det är endast under CV-fasen som polspänningen antar sin högsta slutspänning. Under CC-fasen är alltid polspänningen lägre förutsatt att man inte trycker på med ohejdat hög ström.
 
Okej så en 14.6v laddare går mao aldrig över den spänningen och har därmed aldrig sönder en radio som har input 13.8v +/-10%.

Men det är åt andra sidan inte säkert att laddaren tycker om att det ligger en radio + evt slutsteg och drar 10A i kortare eller längre perioder. Kanske ändå bäst att köra med en vanlig powersupply så länge det finns 230V att tillgå och sen koppla om till batteridrift om vanlig el saknas.
 
Men det är åt andra sidan inte säkert att laddaren tycker om att det ligger en radio + evt slutsteg och drar 10A i kortare eller längre perioder. Kanske ändå bäst att köra med en vanlig powersupply så länge det finns 230V att tillgå och sen koppla om till batteridrift om vanlig el saknas.
Det borde inte vara något problem. Jag har en station som är kopplad så. Jag kör iofs sällan högre effekt än något 10-tal watt från den. Men så länge laddaren inte ger mer ström ut än sina 1C, så borde det inte vara något problem. Den kan ju inte "veta" att det går en högre ström från batteriet till radion. Laddare till t.ex. båtar är ju ofta inkopplade (landström) samtidigt som man ibland drar höga strömmar ur batteriet.
Dock kan ju sämre laddare bidra med en hel del störningar...
 
Back
Top