Portabelantenn för 10m

SM6VTK

Well-Known Member
Hejsan!

Jag funderar på att återigen köra ett 10-meterstest portabelt. Förra gången körde jag med en dipol vertikalt monterad på en 12-meters "Spiderbeam"-mast.
Nu har jag material till en quad men isåfall får det bli endast ett element (för att kunna hantera den på ett enkelt sätt), alltså bara det drivna elementet.

Är det någon idé att ge sig på en quad eller är det inte lönt om jag saknar reflektor?
1000DL är tråden jag tänkt använda.

73
SM6VTK Björn
 
Loop för 10m fungerar (tycker jag) mycket bra. Helt klart värt att prova. Jag har min loop i min 12m spidermast och är helnöjd.

73s
 
2x biltema metspön i hopsatta så att spidermasten och de båda biltemaspröten bildar ett X. Sedan är det bara att spänna loopen mellan hörnen.

73s
 
Det låter ju som det är just en quad du har byggt.

Är det någon som har tankar eller åsikter kring valet av 1000DL? Blir den för tunn för att fungera bra på 10-meters ssb-del?

73
Björn
 
Quadantennen har ett drivet element, en reflektor samt en eller flera direktorer.

Enbart det drivna elementet kallas "loop" om jag inte har fått allt galet ;)

Lycka till,

73s
 
Loopen som föreslagits är en riktigt bra DX antenn eftersom den har en förhållandevis låg takeoff och något högre gain än en dipol även på låg höjd. Den är extremt lätt att tillverka vilket gör den till en utmärkt antenn för portabelt bruk och expeditioner. Vill du "bada" i sommarens e-skip med högre takeoff kanske din dipol fungerar bättre än loopen på en halv våglängds höjd.

En annan variant om du vill ha riktverkan är att bygga en monoband spiderbeam. Den är nästan lika lätt att bygga och använda som loopen, men den ger dig mer gain och ett fram/backförhållande då det egentligen är en 3-el yagi. Den fungerar super i e-skip på 5-6 meters höjd och blir en bra DX antenn på en våglängds höjd i toppen på spiderbeam masten. Dock måste du staga eftersom det blir rätt svajigt. Det finns en italienare som säljer dessa för 11 meter komplett med alla delar och det borde inte vara svårt att modda den för 10 meter, googla på Skypper så kan du hitta mer info.

Lycka till och berätta hur det gick!


73 de Björn
 
VTK said:
Hejsan!

Jag funderar på att återigen köra ett 10-meterstest portabelt. Förra gången körde jag med en dipol vertikalt monterad på en 12-meters "Spiderbeam"-mast.
Nu har jag material till en quad men isåfall får det bli endast ett element (för att kunna hantera den på ett enkelt sätt), alltså bara det drivna elementet.

Är det någon idé att ge sig på en quad eller är det inte lönt om jag saknar reflektor?
1000DL är tråden jag tänkt använda.

73
SM6VTK Björn

enkla portabla trådantenner

Deltaloopen
- koaxmatad med eller utan "balun" matad i botten
Den har jag använt på fielddays, från sommarhuset som antenn till 10m fyr.
Tillverkad av svart 1.5kv/mm "RK 230Vkabel" och en balun på hemlindad TO-200 kärna.

1/2 vertikal
- brevid delta-loopen har jag haft en s.k "Cobra" vilket är en 1/2 vertikal av koax.
Den har används på från sommarhuset och som fast 10m fyrantenn
Tillverkad av RG223 alt. RG58 och en ringferrit 1/4WL ned på skärmen

Har då kunnat växla mellan vertikal & loop beroende på vad man ska lyssna/köra på 10m.
 
Hej allihop och tack för intressanta inlägg!

Testet gick ganska bra med tanke på att antennen byggdes på ett par timmar i ösregn (fick resonansen på ca 26MHz vilket inte precis var optimalt men trimma antenn i ösregn... nej tack. Z-100:n fick jobba istället, hi) och testet kördes portabelt med batteridrift (4x12V12A(parallellt)). Kolla efter SI6B/P i resultatlistorna.

Nästa bygge lutar nog åt Spiderbeamen! Har byggbeskrivningen från dem sedan något år liggandes. Jag har gott om 1000DL att bygga av, bara den inte blir för smalbandig.

Dessutom är det ju fyraktivitet nu till helgen så jag kanske även hinner bygga något där, kanske en Deltaloop.

73
Björn
 
Back
Top