portabelantenn

SM5XUN

░░░░░░░
Eftersom några har undrat vad för antenn jag kört portabelt med på sista tiden så har jag ritat ner det hela, det är en 9:1 matad variant på inverterat L med avstämda radialer för 80, 40, 20 , 17 samt numera även 10 och 6m.

Antennen är ingen "bra" antenn med högt Q som puritanerna önskar, utan ett kul experiment som råkade fungera hyfsat och som är snabbt ihopmonterad.
Antennen är lättavstämd för de flesta tuners tack vare avstämda jordplan och balunen i matningspunkten.

portabelantenn

Last edited:
den vindan är perfekt för koax och lika bra för radialer, vindan har jag hittat på varuhuset GeKås i Ullared, tyvärr köpte jag bara två så det blir fler nästa gång jag åker dit!

den vindan är perfekt för koax och lika bra för radialer, vindan har jag hittat på varuhuset GeKås i Ullared, tyvärr köpte jag bara två så det blir fler nästa gång jag åker dit!

Aha, hade hoppats på något inköpsställe nära mälardalen.. men det kanske finns fler som har tips, har sökt bland flera butiker här men nada

Du stämmer alltså av hela klabbet (antenntråd, "balun" och koax)........jag brukar säga GSG

Går de Så Går det

:)

73 de Bjarne

jajamen, det är egentligen två buntar kvartsvågsradialer, båda för 80/40/20/17, inte optimalt kanske men det går ruskigt fort att linda ut och linda in dom..
Målet med antennen var att göra den bredbandig (går att stämma av från 6-80m, inte på 160...) samt att den skulle vara snabb att upprätta/plocka ner igen.
Längden på tråden minns jag inte, jag får mäta den när jag plckar fram antennen igen, men eftersom det inte är en resonant antenn så blir längden ändå på en höft!

Back