Portabelantenn

SM6VTK

Well-Known Member
Hejsan allihop!

Nu är verkligen portabelsäsongen igång. Fint väder, ljumna kvällar och en och annan tokig idé. Jag brukar använda trådantenner portabelt för dess vikt och pris men funderar på vad som skulle fungera bäst. Förutsättningar enligt följande:

Jag har två stycken metspö á 6 meter plus en "Spiderbeam"-mast á 12 meter, vanlig 1,5mm2 kabel och en hembyggd FD4.

Vad blir bäst:
- Att sätta en dipol/FD4 med matningen 12 meter upp och ändarna 6 meter upp?
- Att bygga en vertikal av något spö?
- Något helt annat?

Intressanta band är 20, 17 och 15-meter. Det vore bra att kunna köra den utan tuner, men inga problem om det krävs. Som vanligt med tråd och hemmabygge ska det vara billigt men kul.

Har Ni intressanta idéer?

73
SM6VTK Björn
 
Hej!

Med en 12-meters mast är en dipol fullt fungerande på dina frekvenser. Skulle tro att det är det enklaste och snabbaste. Speciellt som du redan har själva dipolen:)

Om du vill jobba med tråd så kan jag rekommendera half-squaren för DX. Rätt usel för nära kontakter (inom SM typ), men funkar mot Europa och speciellt "Fjärran Europa" och längre bort. Kolla exvis på www.isy.liu.se/~mj/HAM för halfsquaren (HSQ) och andra vertikalantenner. Om du inte är beroende av midjan i strålningsdiagrammet är en bredd på lambda/2 och ben på lambda/4 fullt användbar. Du kan dessutom trimma av benen (lika på båda) bit för bit tills SWR är ok.

G0GSF-beamen som beskrivs där är också en höjdare. Sen finns det också vertikala moxoner. Kolla på www.moxonantennaproject.com för Peter Millis vertikal, vid havet nära Brighton går den som ett spett!

"It takes a hell of an antenna to beat a dipole" gäller dock fortfarande...

/Micke SM5JAB

VTK said:
Hejsan allihop!

Nu är verkligen portabelsäsongen igång. Fint väder, ljumna kvällar och en och annan tokig idé. Jag brukar använda trådantenner portabelt för dess vikt och pris men funderar på vad som skulle fungera bäst. Förutsättningar enligt följande:

Jag har två stycken metspö á 6 meter plus en "Spiderbeam"-mast á 12 meter, vanlig 1,5mm2 kabel och en hembyggd FD4.

Vad blir bäst:
- Att sätta en dipol/FD4 med matningen 12 meter upp och ändarna 6 meter upp?
- Att bygga en vertikal av något spö?
- Något helt annat?

Intressanta band är 20, 17 och 15-meter. Det vore bra att kunna köra den utan tuner, men inga problem om det krävs. Som vanligt med tråd och hemmabygge ska det vara billigt men kul.

Har Ni intressanta idéer?

73
SM6VTK Björn
 
Last edited:
Tack för tipsen!

Nu har jag mer god läsning ett tag framöver.
Jag kommer försöka testa samtliga tre antenner framöver. Moxon har vi experimenterat med lite tidigare, då till VHF med förvånansvärt gott resultat.

73
SM6VTK Björn
 
Moxonen är inte dum vertikalt heller faktiskt. På VHF kanske en större antenn ger bättre gain men F/B är svårt att slå.

Lycka till!
/Micke (ex SM6JAB (Lidköping))

VTK said:
Tack för tipsen!

Nu har jag mer god läsning ett tag framöver.
Jag kommer försöka testa samtliga tre antenner framöver. Moxon har vi experimenterat med lite tidigare, då till VHF med förvånansvärt gott resultat.

73
SM6VTK Björn
 
Dax att börja tänka på den kommande portabelsäsongen.

Jag har tittat runt på www.wimo.com och deras utbud av portabla antenner. Men jag har absolut ingen erfarenhet av dylika antenner. Väl medveten om att dom antagligen inte kan mäta sig med fullsize dipoler.

Dock är jag ute efter enkelheten för transporter och uppsättning.

Vi tillbringar mycket tid med husvagnsåkande inom landet och under hösten då vi försöker tillbringa några månader på Spanska solkusten även det med vagnen.
Inte minst viktigt är det att jag kan ta med grejerna på flyget, då vi ställer kosan mot Asien då och då. Skulle vara intressant att prova ex. Thailand!
Eftersom jag bor i hyreslägenhet med begränsade möjligheter till antenner och en enorm störningsdimma så skulle en dylig antenn ge mig möjlighet till lite radiokörande genom att sticka ut till stranden, mem kort varsel

Det är inte alltid man har möjlighet att få upp något i träd, så inriktningen måste bli något ihopfällbart.
På Wimo finns ju alternativ som buddipole, XR-100 osv.
En extra option till nyss nämnda skulle kunna vara en 12 glasfibermast, för att öka antennens höjd där det är möjligt.
Önskvärt är ju att jag kan få med så många band som möjligt!

Så vad säger forumets kunskapviritioser om detta?
 
Servo till kondensator för magnetic loop antenn

Hej,
Mit namn är Ewald, QTH = Solna
Jag har problem med att min dipol-antenn som hänger mellan balkongen och et bullerplank, inte får vara i fred, den blir rivet ner, lika fort som jag kan sätta up den.
Så nu har jag börjat att göra en magnetic loop antenn. Kondensatorn är typ butterfly
med en motor.
Jag tänker konstruera et servo som känner av fältstyrkan och stannar motorn när den hittar max. Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta.
73 de SM0JFH Ewald
 
Jag har provat några magnetiska loopar. Med motorn
Dels MFJ och dels en Italiens typ.
Men det typsika är att man måste detktera reflekterad effekt för att hitta resonansnen.
De blir otroligst smala och man msåte ha en motor som kan gå sakta i närkampen.
Så sakta att det kan ta 5 minuter att gå över hela kondingen, det behövs därför möjlighet att kunna köra fort eller sakta.
Samt att kunna mnauallt finjustera eftera att eventuell automatik försökt komma rätt.
Annars är en magentisk loop ett alterntiv som kan vara värt ett experiment.
Den ger ju en bra förselektion vilket kan vr bra för enklare riggar.

Den Italienska jag provade var på 3,7 MHz och 3 meter i diamter.
Böjd av 80 mm Alrör och helsvetsade fästen.

Ju tjockare rör ju bättre magentloop.

En magnetloop har riktverkan för markvågen, dvs du kan vrida den ås att en lokal störning försvinner, den har två nollor i diagrammet.
Rymdvågen blir däremot bredare och någon direkt riktverkar för rymdvåg finns inte.

Skall man bygga gäller att se till att det blir mycket robust och mekansikt stabilt, pga av den lilla bandbredden tål det inte något mekanskit glapp.
 
Koaxdipol - enkel portabelantenn för KV

Hej,

ville bara tipsa om en enkel antenn som jag fick möjlighet att prova nyligen under en resa till södra Tyskland.

Jag avsåg att ta med mig en Yaseu FT-857 för att köra PSK31, och ville ha en enkel och osynlig trådantenn som kunde hissas ut från hotellrummet i München.
Efter lite studier på nätet, fastnade jag för en ändmatad koaxialdipol.
Antennen är som en enda lång sladd.

Denna antenn behöver bara ett fäste, bortsett från koaxkabeln.

I det här fallet skulle det passa utmärkt, då jag ville hänga ut antennen från förnstret.

Jag bestämde mig för att ha 20m-bandet som utgångspunkt, bereonde på att antennens längd blir hanterbar utifrån ett hotellperspektiv, samt för att jag ville prova och köra mot SM.

Införskaffade därför en lagom längd av tunn koaxialkabel av RG-174-typ, både för att vara så osynlig som möjligt, samt för vikten.

En ändmatad koaxdipol fungerar så, att en sladd av 1/4 våglängd lödes fast på innerledaren.
Skärmen är ej ansluten.
På 1/4 våglängds avstånd utmed koaxialkabeln, och från anslutningen av sladden, gör man nu en strömbalun, genom att linda 5-10 varv av koaxialkabeln till en spole med diametern 10-13 cm.

Nu är den 1/4-vågs långa sladden, samt den del av koaxialkabeln som finns mellan sladdanslutningen och strömbalunen lika långa. Här är alltså "dipolen" i antennen.

Placeringen av strömbalunen är antennens egentliga matningspunkt från sändaren sett. Åerstoden av koaxialkabeln kan vara av godtycklig längd.

Fördelen med antennen är att den är liten och portabel, tar litet utrymme och behöver endast en fästpunkt.

J ag hade med mig en avstämningsenhet, en MFJ-971, som lyckades stämma av antennen på frekvenser ner till 80m utan problem.

Verkningsgraden blir förstås betydligt sämre, och inga stationer kunde köras på 80m, trots fina signalstyrkor.

De sista dagarna av min vistelse befann jag mig i en liten ort i sydöstra Bayern, på gränsen mot Österrike. Det hotell jag bodde på, hade bara två våningar, och jag lyckades få ett hörnrum på första våningen, med ett perfekt parkerat antennträd 10 meter bort. Härifrån körde jag både UA och G-stationer med 10W och PSK31.

Sista kvällen, lyssnade jag en del på 20m, ,innan jag tog ner antennen från trädet. När den väl var nere, lät jag den ligga på marken och provade att lyssna. Nu noterade jag stationer frånTyskland, Österrike och Italien, med starka signaler. Dessa hade jag inte hört tidigare.

Antennen gick utmärkt att stämma av, trots att större delen låg på marken.
Tyvärr hann jag inte köra nå´t, på grund av packningsbestyr.

Så enkelt var det alltså, att få en NVIS-antenn, för kontakter inom skipzonen...
:)

/ Kenneth
 
Jag tycker en FD-4 blir väl lite tungt att hantera och hänga upp, visst går det, men undrar om metsöpna i ändarna orkar med den vikten och dragkraften som det blir, bättre då att hänga ändarna i ett träd.

Själv kommer jag i år att testa med en enkel wire, 21 eller 42 meter (1/2 vågs antenn) och en enkel tuner i en liten plastburk med spole och vridkondensator, dvs sk endfed antenna.

Annars har jag en dipol, kapad och färdig för 17 mtr och för övriga band kan jag enkelt förlänga med ytterligare tråd med hjälp av kabelskor flatstift hona/hane. allt finns på plats, dvs den tråd som inte används bär upp dipolbenen innanför. Enkelt att hissa ned och byta band. Samma antenn kan jag använda vertikalt eller låta den luta nedåt.
 
Back
Top