Portabelmast för 295kr

SM4WII

Well-Known Member
Var in på COOP Bygg här om dagen och fick se en teleskop-flaggstång justerbar 2-6m.
Köpte en genast då den endast kostade 295kr. Dessvärre är mastbitarna isolerade från varandra men det löser man ju med koppartape, annars kan man ju sätta någon annan antenn i toppen.

Hur som haver tycker jag inte att 295kr är dyrt för en 6m portabelmast (inklusive flagga).
 
Teleskopmast med betongfundament ställer onekligen begreppet "portabel" i ny dager :) :)

Hur tänker du säkra antennen när du är /P?
 
Teleskopmast med betongfundament ställer onekligen begreppet "portabel" i ny dager :) :)

Hur tänker du säkra antennen när du är /P?

Har en 8m-mast sen tidigare och den brukar jag dra fast med spännband runt nån liten björk... funkar perfekt :)
 
Teleskopmast med betongfundament ställer onekligen begreppet "portabel" i ny dager :) :)
Har du aldrig sett en parasoll med betongfot?? Det är kanske något i den stilen som avses, fast större. Kolla bara var gränsen går för portabilitet först - exempelvis med Magnus Samuelsson! ;)

/ Göstha
 
För portabelbruk kan man också köpa ett metspö på 6m på Biltema. Det är ännu billigare; 89:-
 
Metspö till antenner

Att använda metspö till antenner funkar fint, om man inte tvunget ska ha upp en 13 elementares Yagi eller andra tunga grejer i toppen.

Max belastning torde vara typ en Moxonantenn 6mm kopparrör för 2m. Jag har satt en sådan på mitt metspö och blåser det inte halv storm så sitter den finfint där uppe. (allra sista biten av spöet kan inte utnyttjas till mer än trådantenner).

Det kanske inte är superoptimalt med ett billigt metspö, men det är som sagt billigt! -Och väldigt portabelt! Man kan alltid få tag i finare grejer, men det kostar och ofta får "portabliteten" stryka på foten också.
 
COOP masten fungerar bra

Farsan köpte den här masten på rea för några år sedan. Kostade ca hundra spänn och sitter nu förankrad vid en altan på sommarstugan. Blocket och linan som följde med gör att jag snabbt och enkelt kan hissa upp min G5RV antenn. Dock är 6 m i kortaste laget för att en G5RV ska funka optimalt i inverterad V konfiguration men med tanke på priset så:) Funderar på att köpa en mast till så att jag kan fästa ändpunkterna i G5RV:n och låta matarledningen gå ned nära radioshacket. Fördelen med denna lösning är enkelheten. Man är snabbt igång att köra radio när man kommer till stugan:)

Jag använder annars en Spiderbeam 12m glasfibermast som funkar mycket bra som portabelantenn åt en G5RV monterad som inverterat V. Masten kostar dock 1000kr men är bara drygt 1m lång ihopfälld och väger ca 3kg. Masten fungerar jättebra när man vill slå upp en trådantenn där det inte finns mycket höga träd som i fjällvärlden eller på stranden. Dock behövs en förankringspunkt för masten. Det löser man ganska lätt genom ett mindre träd eller bil typ pickup och ett par spännband.

Nedan syns min G5RV monterad på en Spiderbeam mast.
 

Attachments

  • spiderbeam.JPG
    spiderbeam.JPG
    81,1 KB · Views: 426
Back
Top