Portabeltesten nedlagd?

PL1000

Active Member
Förr fanns det något som hette SSA portabeltest. En höjdpunkt för oss som inte ser max kilowatt och stickproppsradio som högstra prioritet. Naturupplevelse, QRP, hembygge och trådantenner - vilken fantastisk kombination.

När jag nu tittar på SSA hemsida kan man se att det verkligen händer mycket till helgen i Sverige, t ex aktiveras Vinga. Nåväl, jag följer väl den uppenbara logiken för att hitta contest, jag går till HF-sektionen och finner där contest. Där kan man läsa om månadstesterna där samma operatörer kör samma stationer med samma utrustning med god effekt och bandbredd månad efter månad, det vill ju ingen missa. Däremeot ingen SSA Portabeltest :-(

På SM3CER kalender kan man i alla fall läsa:

Sponsored by Sveriges Sändareamatörer (SSA)
All hams in
JW, JX, LA, OH, OHØ, OJØ, OX, OY, OZ, SM and TF
are invited to participate in this contest

Jo, den finns nog ännu. Den går nu till helgen den 20:e maj. Den verkar dock hamna lite i skymundan, man kan inte beskylla SSA för att överdriva "self promoting" på hemsidan :-o

Ursäkta lite gnäll, jag tycker alltid aktiviteter som gynnar goda lyssnare och QRP-operatörer kommer i skymundan. SSA portabeltester är årets bästa low-tech test utan möjlighet till i förväg kända rapporter eller flest poäng = högst effekt. Det finns t o m de som kör contest utan dator.

73 & GL i portabeltesten nu på söndag :)

de SM6KNL Lennart
 
går man in på ssa.se under sektioner & distrikt -> "HF" och klickar på -> "tester" så står det en del där.....
 
Ja nu ja ;-)

Bra att det kommit upp nu, men för mig är detta förstasides-stoff av högsta dignitet! Alla har vi ju olika passioner och jag inser att jag är lite smalbandig i sammanhanget :-o

73 de SM6KNL, Lennart
 
Ja nu ja ;-)

Bra att det kommit upp nu, men för mig är detta förstasides-stoff av högsta dignitet! Alla har vi ju olika passioner och jag inser att jag är lite smalbandig i sammanhanget :-o

73 de SM6KNL, Lennart

Kolla gärna min film från portabeltesten förra året . Inte för vinna men ha trevligt ..
Min film SK4TL Maj 2011.wmv På you tube

Inte säker om det blir nån ny film i år 73 Lennart sm4cjy

Kommer till nya filmer varje månad ...............
 
Håller med Lennart!

Även om jag inte tillåts köra Portabeltest från det land där jag befinner mig är detta en intressant test som jag tycker förtjänar bättre öde och mer reklam.

Den borde vara en given aktivitet för alla klubbar med litet ambitioner på experimentiell kommunikation.

Samla ihop gänget (gamla som nya), förflytta er till en trevlig plats i naturen, experimentera med att sätta upp ett antal olika antenner för de båda banden, med syfte att i praktiken studera det som teorin lär oss. Vilken antenn funkar bäst för långväga kontakter, vilka funkar för kortdistanskontakter på 40 meter.

Det finns ju dessutom ett gäng som enbart kör portabelt numera - WWF:arna... så det är väl bara att kombinera två nöjen i ett och både aktivera ett reservat och köra portabeltest?




Ja nu ja ;-)

Bra att det kommit upp nu, men för mig är detta förstasides-stoff av högsta dignitet! Alla har vi ju olika passioner och jag inser att jag är lite smalbandig i sammanhanget :-o

73 de SM6KNL, Lennart
 
Hej Lennart SM6KNL!

Nej, Portabeltesten är INTE nedlagd!
Däremot var det FÄRRE som körde Höstomgången 19 Aug 2012. Det var c:a 20 personer färre personer/stationer som deltog i och körde Höst-omgången än de som var med deltog i Våromgången av Portabeltesten!
Naturligtvis, så kan vädret spela oss spratt med kyla, regn eller snö" under Höst- omgången eller ett allmänt sämre väderförutsättningar på hösten i Norra Sverige, vilket delvis kan vara orsaken till ett lägre deltagarantal, men "Lighthouse Weekend Contest"d.v s. Fyr-helgen som
pågick för fullt på 40M- parallellt med Portabeltesten, vilket märktes för att det var svårare att komma fram på detta band, eftersom snart sagt alla frekvenser under 7,100 MHz var väldigt "välutnyttjade"/upptagna, då för att i n t e säga överbelamrade, med denna tests deltagare - även på d.sk QRP frekvensen runt 7,090 MHz.

Men det är bara att gilla läget och försöka komma fram emellan alla de andra på
40M bandet - för 80M bandet "stängde bara av" omkring kl 12.10-12.20, då det blev helt
tyst här under Vår-deltävlingen!
Det var som någon "vridit om en strömbrytare" vid dessa klockslag, för det blev mer eller mindre "tvär-tyst" - någon enstaka närbelägen station hörde långt ner i bruset!

Tack vare vår loop-antenn, som visserligen "hjälper upp" - utsignalen - och den
mottagna signalen - utan att brusnivån blir märkbart högre, men som i de flesta
fallen ger 1-2 s-enheter lägre värden! .
Stationer på medellångt avstånd - ifrån oss här i Göteborgs fick genomgående lägre signalvärden av oss c:a 1-2 s-enheter.- is.f S9 +10 så blev det "57" - eller som mest
"58", än vad de gav oss!
Om endast NVIS effekten är förklaringen eller "hela sanningen" vågar jag *inte* ge mig
in på ens att försöka förklara!
Fakta: Antennen satt på 87 m.ö.h (m A.S.L) enligt vår GPS mottagare, vilken naturligtvis
kan rapportera fel i både höjd- och position- delarna, men isåfall av andra orsaker!) -
Antenne satt på drygt 1 hel våglängd upp m.p 80M bandet och hela 2 våglångder upp
på 40 M- bandet! Någon som vågar ge sig in i en förklaring?
Jag gör det definitivt inte!!
Loop-antennen "sägs vara en ren s.k molnvärmare", men att vår lilla uteffekt på 0,5 Watt
skulle ha någon bestämd inverkan på några moln och dess eventuellt fysikaliska och
temperaturmässiga inverkan av vår effekt är ... mer eller mindre "nys" eller rättare sagt just som en nysning i en lätt bris!
Visst finns det säkert en rimlig förklaring och en möjlig vetenskaplig sådan, om man nu
även är böjd att tro att nysningar, har eller kan ha, inverkan på ens en sommar dags
lätta bris eller dito pålandsvind!

Dock blir det än svårare att förklara en förbindelse mellan, SJ2T i lokatorrutan
KP08OK - och SK6GB med vår loop antenn i lokatorruta JO67AR - i verkligheten
ett avtånd - på 1275 km, d.v.s 127,5 svenska mil!

Kan det mån tro vara det faktum att *vi var just* en våglängd upp [85-87 meter upp
från omgivande marknivå], som här väsentligen bidragit till att detta QSO kunde höras
och genomföras?

Enligt Alois Krischke i Rothammels "Antennenbuch" så skulle det i.o.f.s räcka med 1/8-dels
-till och med så lite som c:a 1/10-dels våglängd över mark, för att denna loop-antenn
skulle ge så EXCEPTIONELLT goda mottagnings- och sändnings-fördelar som här uppnåtts genom att placera sagda antenn-typen på en fullhöjd [80Mbandet] eller till och med på DUBBLA fullhöjden [40M-bandet]?
Har någon en förklaring som inte är för komplicerad för en icke-akadem iker-hjärna?
Jag menar att då hålla matematiken på en mer "jordnära" - nivå - strax 1,82 över mark!
Jag menar så att det även kan förstås av en person med sitt "päron" med lurar på
den höjden!

73 de Gunnar sm6oer
/medlem av SK6GB och entusiastisk Portabeltest-deltagare!
 
Last edited:
Hej Lennart SM6KNL!

Nej, Portabeltesten är INTE nedlagd!
Däremot var det FÄRRE som körde Höstomgången 19 Aug 2012. Det var c:a 20 personer färre personer/stationer som deltog i och körde Höst-omgången än de som var med deltog i Våromgången av Portabeltesten!
Naturligtvis, så kan vädret spela oss spratt med kyla, regn eller snö" under Höst- omgången eller ett allmänt sämre väderförutsättningar på hösten i Norra Sverige, vilket delvis kan vara orsaken till ett lägre deltagarantal, men "Lighthouse Weekend Contest"d.v s. Fyr-helgen som
pågick för fullt på 40M- parallellt med Portabeltesten, vilket märktes för att det var svårare att komma fram på detta band, eftersom snart sagt alla frekvenser under 7,100 MHz var väldigt "välutnyttjade"/upptagna, då för att i n t e säga överbelamrade, med denna tests deltagare - även på d.sk QRP frekvensen runt 7,090 MHz.

Men det är bara att gilla läget och försöka komma fram emellan alla de andra på
40M bandet - för 80M bandet "stängde bara av" omkring kl 12.10-12.20, då det blev helt
tyst här under Vår-deltävlingen!
Det var som någon "vridit om en strömbrytare" vid dessa klockslag, för det blev mer eller mindre "tvär-tyst" - någon enstaka närbelägen station hörde långt ner i bruset!

Tack vare vår loop-antenn, som visserligen "hjälper upp" - utsignalen - och den
mottagna signalen - utan att brusnivån blir märkbart högre, men som i de flesta
fallen ger 1-2 s-enheter lägre värden! .
Stationer på medellångt avstånd - ifrån oss här i Göteborgs fick genomgående lägre signalvärden av oss c:a 1-2 s-enheter.- is.f S9 +10 så blev det "57" - eller som mest
"58", än vad de gav oss!
Om endast NVIS effekten är förklaringen eller "hela sanningen" vågar jag *inte* ge mig
in på ens att försöka förklara!
Fakta: Antennen satt på 87 m.ö.h (m A.S.L) enligt vår GPS mottagare, vilken naturligtvis
kan rapportera fel i både höjd- och position- delarna, men isåfall av andra orsaker!) -
Antenne satt på drygt 1 hel våglängd upp m.p 80M bandet och hela 2 våglångder upp
på 40 M- bandet! Någon som vågar ge sig in i en förklaring?
Jag gör det definitivt inte!!
Loop-antennen "sägs vara en ren s.k molnvärmare", men att vår lilla uteffekt på 0,5 Watt
skulle ha någon bestämd inverkan på några moln och dess eventuellt fysikaliska och
temperaturmässiga inverkan av vår effekt är ... mer eller mindre "nys" eller rättare sagt just som en nysning i en lätt bris!
Visst finns det säkert en rimlig förklaring och en möjlig vetenskaplig sådan, om man nu
även är böjd att tro att nysningar, har eller kan ha, inverkan på ens en sommar dags
lätta bris eller dito pålandsvind!

Dock blir det än svårare att förklara en förbindelse mellan, SJ2T i lokatorrutan
KP08OK - och SK6GB med vår loop antenn i lokatorruta JO67AR - i verkligheten
ett avtånd - på 1275 km, d.v.s 127,5 svenska mil!

Kan det mån tro vara det faktum att *vi var just* en våglängd upp [85-87 meter upp
från omgivande marknivå], som här väsentligen bidragit till att detta QSO kunde höras
och genomföras?

Enligt Alois Krischke i Rothammels "Antennenbuch" så skulle det i.o.f.s räcka med 1/8-dels
-till och med så lite som c:a 1/10-dels våglängd över mark, för att denna loop-antenn
skulle ge så EXCEPTIONELLT goda mottagnings- och sändnings-fördelar som här uppnåtts genom att placera sagda antenn-typen på en fullhöjd [80Mbandet] eller till och med på DUBBLA fullhöjden [40M-bandet]?
Har någon en förklaring som inte är för komplicerad för en icke-akadem iker-hjärna?
Jag menar att då hålla matematiken på en mer "jordnära" - nivå - strax 1,82 över mark!
Jag menar så att det även kan förstås av en person med sitt "päron" med lurar på
den höjden!

73 de Gunnar sm6oer
/medlem av SK6GB och entusiastisk Portabeltest-deltagare!


QSO: 7000 PH 2012-08-19 0830 SJ2T/P 59 03 KP04KR SK6GB/P 58 05 JO67AR
 
.
.
.
Tack vare vår loop-antenn, som visserligen "hjälper upp" - utsignalen - och den
mottagna signalen - utan att brusnivån blir märkbart högre, men som i de flesta
fallen ger 1-2 s-enheter lägre värden! .
Stationer på medellångt avstånd - ifrån oss här i Göteborgs fick genomgående lägre signalvärden av oss c:a 1-2 s-enheter.- is.f S9 +10 så blev det "57" - eller som mest
"58", än vad de gav oss!
Om endast NVIS effekten är förklaringen eller "hela sanningen" vågar jag *inte* ge mig
in på ens att försöka förklara!
Fakta: Antennen satt på 87 m.ö.h (m A.S.L) enligt vår GPS mottagare, vilken naturligtvis
kan rapportera fel i både höjd- och position- delarna, men isåfall av andra orsaker!) -
Antenne satt på drygt 1 hel våglängd upp m.p 80M bandet och hela 2 våglångder upp
på 40 M- bandet! Någon som vågar ge sig in i en förklaring?
Jag gör det definitivt inte!!
Loop-antennen "sägs vara en ren s.k molnvärmare", men att vår lilla uteffekt på 0,5 Watt
skulle ha någon bestämd inverkan på några moln och dess eventuellt fysikaliska och
temperaturmässiga inverkan av vår effekt är ... mer eller mindre "nys" eller rättare sagt just som en nysning i en lätt bris!
Visst finns det säkert en rimlig förklaring och en möjlig vetenskaplig sådan, om man nu
även är böjd att tro att nysningar, har eller kan ha, inverkan på ens en sommar dags
lätta bris eller dito pålandsvind!

Dock blir det än svårare att förklara en förbindelse mellan, SJ2T i lokatorrutan
KP08OK - och SK6GB med vår loop antenn i lokatorruta JO67AR - i verkligheten
ett avtånd - på 1275 km, d.v.s 127,5 svenska mil!

Kan det mån tro vara det faktum att *vi var just* en våglängd upp [85-87 meter upp
från omgivande marknivå], som här väsentligen bidragit till att detta QSO kunde höras
och genomföras?

Enligt Alois Krischke i Rothammels "Antennenbuch" så skulle det i.o.f.s räcka med 1/8-dels
-till och med så lite som c:a 1/10-dels våglängd över mark, för att denna loop-antenn
skulle ge så EXCEPTIONELLT goda mottagnings- och sändnings-fördelar som här uppnåtts genom att placera sagda antenn-typen på en fullhöjd [80Mbandet] eller till och med på DUBBLA fullhöjden [40M-bandet]?
Har någon en förklaring som inte är för komplicerad för en icke-akadem iker-hjärna?
Jag menar att då hålla matematiken på en mer "jordnära" - nivå - strax 1,82 över mark!
Jag menar så att det även kan förstås av en person med sitt "päron" med lurar på
den höjden!

73 de Gunnar sm6oer
/medlem av SK6GB och entusiastisk Portabeltest-deltagare!
Hej Gunnar!
Jag får gratulera till det fina QSO:t på 1275 km:s avstånd.
Det är verkligen bra.
Själv deltog jag i portabeltesten den 19:e augusti i år som operatör på SK3PH, Delsbo Radioklubb.
Jag har läst din text och försökt förstå vilken antenn ni hade. Jag gissar att det var en horisontell loop ca 20X20m på låg höjd? Antennhöjden mäts ju inte som m.ö.h. , utan till jordplanet under antennen. Jordplanets belägenhet blir ju inte heller själva markytan, utan en bit under, beroende på markens ledningsförmåga.
Eller hade ni verkligen antennen 80m över marknivå "Kan det mån tro vara det faktum att *vi var just* en våglängd upp [85-87 meter upp från omgivande marknivå"? Jag blir litet osäker av din text. Du skriver också om NVIS-effekt?
Hur fick ni i så fall upp antennen så högt? Fyrtorn? Satt den horisontellt eller vertikalt?
73
Rolf SM3GUJ
 
Back
Top