Potatisskalare?

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Potatisskalare får inte säljas mer | Västerbottens-Kuriren |

En potatisskalare "stör elnätet och kan påverka annan elektronik som är inkopplad i samma nät"

Kan inte detsamma sägas om i princip alla mobiltelefonladdare på marknaden samt många laptop-nätaggregat?

Jag har två olika mobilladdare i hushållet (som används, jag har nog en låda full annars) båda stör något fruktansvärt på HF

Den ena släcker effektivt ut 80m, den andra gör samma sak på 40m.

Jag laddar numera mina mobiltelefoner från en Targus bil-laddare som sitter i cigtändaruttaget på mitt nätagg, den säljs under namnet "iPad-laddare" men har en vanlig USB kontakt så man kan använda vilken sladd man vill, att den är avsedd för iPad gör dock att den levererar en tillräckligt hög laddström för att orka snabbladda moderna biltelefoner.

(tror det var 2A ut på USB-porten!!!)
 
Ang potatisskalaren så såg jag detta på Elsäkerhetsverkets sida.
Det ska bli intressant att mäta på nämnda "skalare" jag har en sådan.

Om du har laddare eller nätagg som stör mer än vanligt så ska du anmäla detta hos Elsäkerhetsverket.

Man lever i en ständig kamp mot störande elektriska produkter och värre blir det hela tiden.
Själv har jag kastat ut flera switchade omvandlare som inte gick att störa av.

/Micke
 
Ang potatisskalaren så såg jag detta på Elsäkerhetsverkets sida.
Det ska bli intressant att mäta på nämnda "skalare" jag har en sådan.

Om du har laddare eller nätagg som stör mer än vanligt så ska du anmäla detta hos Elsäkerhetsverket.

Man lever i en ständig kamp mot störande elektriska produkter och värre blir det hela tiden.
Själv har jag kastat ut flera switchade omvandlare som inte gick att störa av.

/Micke

Vad är "mer än vanligt"?

Då båda mina senaste telefonladdare stör så kanske det är som vanligt?

Alla plasma TV apparater stör ju också, så det är ju inte mer än vanligt.
 
Varenda gång Elsäkerhetsverket sätter stopp för något elände ska de ha vårt oreserverade stöd. Deras arbete påminner om att försöka tömma en förorenad sjö med en hink, och hela tiden fylls sjön på av en flod av smörja.

För övrigt är min potatisskalare helt manuell...
 
Vad är "mer än vanligt"?

Då båda mina senaste telefonladdare stör så kanske det är som vanligt?

Alla plasma TV apparater stör ju också, så det är ju inte mer än vanligt.

Ja det var ju lite luddigt utryckt av mej men jag menar så här....
Man får försöka bilda sig en egen uppfattning om vad som är mycket eller lite störningar och anmäla de apparater som är värst.

Själv försöker jag mäta upp och störa av div apparater.
Får jag till det så är jag nöjd och kör vidare men funkar det inte så blir det soptunnan.

/Micke
 
Back
Top